Gå til innhold

ZalmanCNPS9500 eller BigTyphoon i ArcticCooling t1


-Mav-

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har forstått det slik at Zalman CNPS9500LED og Thermaltake Big Typhoon er noen av de mest stillegående viftene til netshop. Riktig?

 

Jeg planlegger uansett å ha en av de to, Arctic Cooling freezer 64 pro eller en annen stillegående vifte dere anbefaler fra netshop. Tanken for pcen ellers er arctic cooling t1 kabinett, amd 3500, gigabyte 6600gt vifteløst, asus a8n-sli og zalman NB kjøleribbe.

 

Det store spørsmålet:

Jeg lurer da på om f.eks zalman som blåser lufta sidelengs vil være et dårlig valg i arctic cooling silentium t1 kabinett da den (kanskje) kommer til å blåse luft ut der kabinettet vil ha luft inn? Se bildene, cpuvifta i et ac kabinett bør jo blåse luften oppover, mens zalman blåser den "til venstre".

 

thermodynamics.gif

9500_05.jpg

 

Noen måte å løse dette på? Eller bør jeg likegodt gå for Big Typhoon (som jeg ikke vet er mer stille enn zalman)?

Anbefal gjerne andre stillegående vifter fra netshop.

 

Ps. Jeg skal ikke overklokke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ikke være noe problem med zalmankjøleren. T1 har innluftning i bakkant under kabinettet også hvor du i værste fall kan plasere en 12cm vifte. Hørt at big typhoon er mer stillegående pga 12cm vifte men i mitt T1 med en zalman cnps7000cu og en zalman vf700 på grafikkortet, begge på silent mode er det kabinettviftene som bråker mest. Kjøp viftestyring også hvis lyd er så viktig.

 

 

Du kan også få plass til en 12cm utblåser i den risten bak cpu selv om jeg tror det kan bli trangt. Har selv ikke hatt behov for mere kjøling (Hovedkort på 27c)

 

Er litt zalmanfanatiker da

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, tror jeg går for big typhoon. :)

 

Er det mulig å regulere hastigheten til big typhoon via software (speedfan har jeg hørt noe om?) eller må jeg kjøpe fan mate 2 fra zalman? Den går jo allerede i 1300 rpm med 16 db, men kanskje kjekt å skru ned vifta om natta? Hvis ikke minst 16 db@1300rpm er anbefalt.

Lenke til kommentar

Du kan bruke speedfan til å justere hastigheten på vifta. Jeg har en billig alu-kjøler med 80mm vifte på min Sempron64 @ 2.6GHz. Kjører vifta på ca 1400 rpm om natta (da overdøves den av HD og PSU). Tror godt du kan sette den på under 1300rpm om natta. Med romtemp på 18 grader og 1400 rpm på vifta er CPU'n min på 26 grader idle. 35 grader load.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, tror jeg går for big typhoon. :)

 

Er det mulig å regulere hastigheten til big typhoon via software (speedfan har jeg hørt noe om?) eller må jeg kjøpe fan mate 2 fra zalman? Den går jo allerede i 1300 rpm med 16 db, men kanskje kjekt å skru ned vifta om natta? Hvis ikke minst 16 db@1300rpm er anbefalt.

5078558[/snapback]

Joda det går ;)

 

Men hva med å bestile fra www.shg.no ;) den koster 300 kr der :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...