Gå til innhold

Prosjekt: Vannkjøling uten pumpe! *UPDATE 26.10*


Anbefalte innlegg

Okey jeg var litt stor i kjeften og påstod at jeg kunne lage vannkjøling som funket uten pumpe. Og for å gjøre det enda enklere for meg selv tenkte jeg at jeg skulle la være å ha vifter også. Hvordan skal dette gå :cry:

 

Det første jeg måtte ha var en radiator som funker uten vifter. Det hadde jeg allerede laget så derfor får dere bare bilder av det ferdige resultatet og en forklaring på hvordan jobben ble gjort :p

 

 

post-65749-1172842481_thumb.jpg

 

post-65749-1172842554_thumb.jpg

 

Jeg tok en helt vanlig oljeovn, skrudde ut varmeelementet i bunn og helte ut alt oljen inni... Den olja lukta noe helt sinnsykt btw :D

 

Renset så raditoren med bensin og lynol og til slutt whitespirit.

Så tok jeg drillen og borret et hull i toppen i ene enden og ett hull i bunn i andre enden. Dette fordi vannet skal ha lengst mulig vei igjennom radiatoren.

 

Så gjenget jeg opp disse hullene med gjengesettet mitt slik at nipplene skulle passe.

Det som var minuset her er at ovnen er lagd i så tynt metall at jeg var usikker på om det var helt tett. Det var ikke helt tett så da måtte jeg bruke endel våtromsilikon rundt nipplene.

 

Så lot jeg silikonen stå og tørke i ett døgn før jeg koblet på hageslangen og lot det stå å renne vann igjennom ovnen i ca. 6 timer. For å være sikker på at bensinen og div. kom ut.

Ovnen er nok ikke helt ren innvendig, men det får være en annen diskusjon.

 

Så monterte jeg beine til ovnen i toppen slik at den ble stående opp ned. Dette gjorde jeg for at varmeelementet skulle komme i toppen av ovnen så jeg kunne bruke det som påfylling :thumbup:

 

Så monterte jeg vannblokka og slangene, trenger vel ingen forklaring. Men jeg har "snudd" blokka og slik at det kalde vannet kommer inn der det varme egentlig skal ut. Etter mye testing fikk jeg best resultat med det.

 

Så skrudde jeg løst varmeelementet og fylte oppi med batterivann og skrudde igjen. Går ca. 3 liter på den ovnen jeg har. Merk det er en 1500W ovn så den er ikke så stor.

 

Og da var det bare å skru det fast i maskinen og teste. :cool:

 

Følg med............

 

UPDATE 24.10

 

UPDATE 2

 

Dette er et prosjekt som er laget for å bevise at dette kan fungere. Det skal ikke se pent ut som dere ser :!:

Endret av aspstein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var inne på samme tanken som deg for en måneds tid siden! Ikke for og fjerne pumpen fra systemet men og utnytte varmen som pc`n gir til og varme opp huset om vintern. Planen var og fjerme varmen fra pc`n og fordeler den jevnt ut over huset per dags dato slår ikke varmekablene inn hele vintern på grund av 3-4 pc`r her

Stå på! :thumbup:

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar

Det er vel en blokk med "spiral"-løsning så vidt jeg kan se?

Da er den i alle fall lite restriktiv, og det er nok en fordel i et slikt oppsett vil jeg tro.

Blir spennende å se hva du virkelig kan oppnå med den løsninga?

Kommer du under 60grader CPU-temp ved 100% load, så tar jeg av meg (floss)hatten!

Lenke til kommentar

Fra Nextgentel sine kundesider:

 

Problemer på Hinna

Kunder i området rundt Hinna opplever nå problemer med tilgang til Internett. Det jobbes med å rette problemet.

23.10.2005

 

Arghh...

 

Derfor det ser litt rart ut med linker o.l. Linja konka ut mens jeg holdt på.

 

Den kjøleblokka er vel ca. noe av det dårligste som finnes?? Men burde gå greit til dette formålet.

 

Og Skrue er alle midler tillat for å få CPUen under 60C load?

Det er en AMD 3500+ Clawhammer som blir varm :cool:

 

Håper linja blir i orden i kveld så kan jeg få postet litt flere bilder.

Lenke til kommentar

LOL!

Nei, det er f.eks ikke tillatt å sette raddisen ut i kulda! (Skjønt, det hadde jo vært noe!)

Å pakke den inn i tørris er også "juks"! :p

Forutsetningen (min) er at den står i et rom med normal temperatur. Så lenge den gjør det, så vil jeg tro at du må slite litt.

Men, det er jo et interessant eksperiment!

 

Btw; Kjøleblokka er jo ikke såå dårlig da! Den nå aldersstegne Magnum-blokka hadde jo i prinsippet samme løsninga, og den var jo lenge konge på haugen!

 

Stå på! :thumbup:

Lenke til kommentar
LOL!

Nei, det er f.eks ikke tillatt å sette raddisen ut i kulda! (Skjønt, det hadde jo vært noe!)

Å pakke den inn i tørris er også "juks"! :p

Forutsetningen (min) er at den står i et rom med normal temperatur. Så lenge den gjør det, så vil jeg tro at du må slite litt.

Men, det er jo et interessant eksperiment!

 

Btw; Kjøleblokka er jo ikke såå dårlig da! Den nå aldersstegne Magnum-blokka hadde jo i prinsippet samme løsninga, og den var jo lenge konge på haugen!

 

Stå på! :thumbup:

5050401[/snapback]

 

Ikke gi meg noen ideer her da...

 

Men når jeg har kobla blokka feil vei da, men det får dere se på de neste bildene :D

 

Nei CPUen skal kjøre på 2200Mhz, men jeg kan vel sette ned Vcore??

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt.

Hvordan får du vannet til å sirkulere uten bruk av pumper? Bruker du enveisventiler?

5051185[/snapback]

 

Neida varmen som CPUen produserer gjør til at det varme vannet automatisk stiger til det høyeste punktet, altså i toppen på radiatoren. Og da vil det kalde vannet i bunn av radiatoren bli trukket opp til CPUen og kjøle den ned....

 

Enkelt som tusan :!:

Lenke til kommentar

Det blir sikkert viktig å holde kaldvannsslangen så lavt som mulig og varmtvannslangen så kort og horisontal som mulig.

Jeg ville satt inn to lettdrevne enveisventiler etter hverandre på en av slangene hvis du får problemer med sirkulasjonen.

Har en følelse av at du kan få problemer med å få fart på vannet. Håper jeg tar feil.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det montert og testet det, så jeg vet det funker. Men jeg var ikke helt fornøyd. Har forandret på noen småting og kommer tilbake med noen veldig overraskende resultater senere i dag...

 

 

Skrue: Tenkte jeg skulle kjøre load test med Prime 95. Hvor lenge må jeg kjøre for at du skal være fornøyd? :D

 

Dr.Ittsekk: Flowen er faktisk helt grei, tror bare ventiler hadde gjort flowen dårligere i og med at det funker sånn det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...