Gå til innhold

Prosjekt: Vannkjøling uten pumpe! *UPDATE 26.10*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er jo forsåvidt enig i det. Blir spennende! Er jo ikke sikkert han trenger to, heller... Kanskje kjøre i parallell (se et av innleggene mine ovenfor for visuelt forslag)?

 

Tips: skal du ha radiatorer/ekstern, så kjøp et par hurtigkoblinger på mcmaster carr for å gjøre portabilitet enklere...

Lenke til kommentar

Sorry at det har vært dødt her i det sist. Jeg har enormt mye å gjøre. Pluss jeg driver å planlegger et par nye prosjekter.

 

Systemet kjører nå uten vannpumpe, på både CPU og GPU.

Stillheten er slående :!:

 

Men grunnen til at det ikke har kommet noen oppdatering er at jeg ikke er helt fornøyd med resultatene enda.

 

Problemet er vannblokka til GPU, siden den blir stående opp ned. Jeg har endel ideer i hodet og håper å få laget en ny GPU blokk i helgen :cool:

 

Følg med.....

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Ja, jeg har også lurt på hva som egentlig er den beste vesken å kjøle ned med...

 

Er virkelig rent vann det beste.?

 

Olje er jo for sen til å kjøle seg ned, derfor man bruker olje i slike ovner, for den holder lenge på varmen....

 

Jeg tenker mere i retning alkohol...?? Frostveske.??

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Glimrende, aspstein, har ventet på en update i flere dager nå. Hyggelig å høre at du har fått både GPU og CPU til å kjøre uten pumpe - det hadde jeg ikke ventet at skulle fungere.

 

Tweak litt resultater, så vil jeg gjerne høre hvordan det går. Skal lage en GPUblokk selv snart, i forb. med vannkjølingsprosjektet mitt, og da kunne det vært veldig fint med en inngående beskrivelse av dine idéer. Jeg har et GF4.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har også lurt på hva som egentlig er den beste vesken å kjøle ned med...

 

Er virkelig rent vann det beste.?

 

Jeg tenker mere i retning alkohol...??  Frostveske.??

5102705[/snapback]

 

Vann er vel den vesken som tar opp varmen best. Bruker du alt for mye frostveske i vannet blir det dårligere.

Ideen med alkohol er nok ikke dum i denne sammenheng. Siden alkohol beveger seg bedre når det blir varmet opp. Minuset her er at det går nesten 3 liter veske på dette systemet, så jeg har jo allerede brukt en hel haug flasker med batterivann.

 

Skal se om jeg får tid til en runde på rødsprit... :cool:

 

Tweak litt resultater, så vil jeg gjerne høre hvordan det går. Skal lage en GPUblokk selv snart, i forb. med vannkjølingsprosjektet mitt, og da kunne det vært veldig fint med en inngående beskrivelse av dine idéer. Jeg har et GF4.

5103019[/snapback]

 

Tweaking skal det bli. Skal også ta en del bilder når jeg bygger vannblokka.

Lenke til kommentar
Men, uanz, noen som vet om noen har prøvd med kompressor fra kjøleskap.? :thumbup: eller brukt kjølemediumet fra kjøleskap...

 

Eller kobble om en luft-luft varmepumpe...?  :D normal pumpe klarer fint -2grader på utsiden av røret.... :p

5103659[/snapback]

 

Det du snakker om da er vel en Waterchiller. Der du kjøler ned vannet i vannkjølingen med et kjølemedium fra kjøleskap/fryseboks.

 

Det finnes også en annet type der selve kjøleprossesen skjer i en såkalt Evap på cpu, her finnes det igjen flere versjoner (singe stage, 2 og tre stegs cascader). Vår alles kjære Overklokk her på forumet bygger slike. Du kan også få kjøpt ferdige slike systemer. Disse kommer gjerne ned i minus 30-120 grader. :cool:

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Det du snakker om da er vel en Waterchiller. Der du kjøler ned vannet i vannkjølingen med et kjølemedium fra kjøleskap/fryseboks.

 

Det finnes også en annet type der selve kjøleprossesen skjer i en såkalt Evap på cpu, her finnes det igjen flere versjoner (singe stage, 2 og tre stegs cascader). Vår alles kjære Overklokk her på forumet bygger slike. Du kan også få kjøpt ferdige slike systemer. Disse kommer gjerne ned i minus 30-120 grader.  :cool:

 

Et av mine nye prosjekter er bygging av en singlestager.  :innocent:

5103722[/snapback]

Jeg mener kompressor prinsippet...

 

(kjølemedium+trykk=kaldt)

 

Om noen har prøvd med noe fra kjøleskap eller lignende... :D

Lenke til kommentar
Jeg mener kompressor prinsippet...

 

(kjølemedium+trykk=kaldt)

 

Om noen har prøvd med noe fra kjøleskap eller lignende...  :D

5104051[/snapback]

 

Er jo det jeg sier. Disse systemene lager du glatt med deler fra kjøleskap eller fryseboks.

 

Jeg skal bygge min singlestager med deler fra kjøleskap og frysebokser.

5104143[/snapback]

hehe, sjønner ikke bæret av de uttrykkene dine jeg... :tease::tease::tease:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hah, der ja. Har lenge spekulert på noen liknende forsøk, og ment at det vil gå med et lignende oppsett du har. Det som jeg også var klar over at trengtes for at noe sånt skulle bli vellykket var en høy radiator og mye vann. Og det har du. Men hadde aldri trodd det skulle fungere så bra. Og jeg tror deg på at stilheten er slående :)

Det er nå du begynner å måtte lyddempe hardisker (hvis du skal ha det) :)

 

Har som sagt tenkt litt på det selv, og også undersøkt litt. Som jeg vil dele. Her følger en tabell som skulle fortelle vektenforskjellen til vann ved ulik temperatur:

 

http://www.home.no/lozer/UPLOAD/forum.hard...tetthet0001.JPG

 

Det ligger iallfall der, klarte ikke legge ut bilder lenger (tror jeg :roll: )

 

Følgende feil ble funnet:

Dynamiske sider i IMG-taggs er ikke tillatt.

 

Si ifra hvis noen ønsker å se denne tabellen i orginal kontekst, for da kan jeg kanskje ordne det.

 

 

LOZER

 

Edit: Link til bildet..

Endret av LOZER
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...