Gå til innhold

Prosjekt: Vannkjøling uten pumpe! *UPDATE 26.10*


Anbefalte innlegg

- Hvordan blir temp med pumpe (ser du har satt det på dagsorden allerede).

- Hvordan blir temp med CPU + GPU?

- Vil det være flow som begrenser antall kjøleemner, eller selve oljekjøleren (flow: da vil det vel bare være å legge til pumpe, så har du en temmelig passiv løsning)?

- Hvor kan en få en sånn oljekjøler billig, tror du?  :thumbup:

 

- Vil det være stor forskjell i forhold til bilradiator (enten med eller uten pumpe), diskutert i denne tråden.

5053857[/snapback]

 

- Test med pumpe kommer. Tror ikke Skrue er langt unna med de temperaturene han antydet.

- Vet ikke :!: Test kommer

- Nei tror ikke det, jo flere varmekilder jo bedre flow. Men problemet er jo at her går vannet så seint at hvis jeg tar vannet fra GPU og rett på CPU så vil jo vannet være veldig varmt når det kommer til CPU, altså vil det ikke gå.

Men hvis jeg kobler GPU og CPU i paralell så vil det kanskje gå.

Problemet da er jo at blokkene må være helt like, eller ha helt lik flow. Hvis ikke vil jo vannet gå seinere i den blokka som har dårligst flow.

Dette er bare antagelser og det er ikke sikkert at det er sånn det er :innocent:

 

Men med pumpe vil det jo bli helt andre muligheter.

 

EDIT: Har ikke flytta opp radiatoren enda. Må bytte slanger da, så det er jo litt jobb.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...].

5053857[/snapback]

 

- Test med pumpe kommer. Tror ikke Skrue er langt unna med de temperaturene han antydet.

- Vet ikke :!: Test kommer

- Nei tror ikke det, jo flere varmekilder jo bedre flow. Men problemet er jo at her går vannet så seint at hvis jeg tar vannet fra GPU og rett på CPU så vil jo vannet være veldig varmt når det kommer til CPU, altså vil det ikke gå.

Men hvis jeg kobler GPU og CPU i paralell så vil det kanskje gå.

Problemet da er jo at blokkene må være helt like, eller ha helt lik flow. Hvis ikke vil jo vannet gå seinere i den blokka som har dårligst flow.

Dette er bare antagelser og det er ikke sikkert at det er sånn det er :innocent:

 

Men med pumpe vil det jo bli helt andre muligheter.

 

5053963[/snapback]

 

Problemet er vel flow, da... Du motsier jo nesten deg selv. :p Men da er ihvertfall det teoretiske på plass - i praksis kan det være noe helt annet som skjer. (Vi håper jo selvfølgelig at det skal funke!)

 

Er fortsatt intressert i forskjeller m.t.p bilradiator - hva vil lønne seg? Skal kjøle et helt system.

Lenke til kommentar
Problemet er vel flow, da... Du motsier jo nesten deg selv. :p Men da er ihvertfall det teoretiske på plass - i praksis kan det være noe helt annet som skjer. (Vi håper jo selvfølgelig at det skal funke!)

 

Er fortsatt intressert i forskjeller m.t.p bilradiator - hva vil lønne seg? Skal kjøle et helt system.

5054045[/snapback]

 

Hehe ja motsier meg selv ja.

Men jeg tror en bilradiator virker mye bedre enn denne jeg har laget med vifter, men i og med at hullene i bilradiatoren er så små så må nesten lufta presses igjennom. Men uten vifter tror jeg nesten en slik som dette eller en slik veggmontert radiator vil funke bedre. Fordi disse har mye større tilgang på kald luft.

 

Litt vanskelig å forklare, men håper du forstår

Lenke til kommentar

UPDATE:

Ja da har jeg endelig fått montert pumpa og kjørt noen tester.

 

Idle temp

post-65749-1172843212_thumb.jpg

 

Load temp, her var vanntemperaturen ca. 28.6 grader

post-65749-1172843252_thumb.jpg

 

 

Ikke så aller værst det...

 

Og så på tide å se hvordan det yter med litt overklokking. Vanntemp her var ca. 31 grader

post-65749-1172843286_thumb.jpg

 

Her begynner vel både radiator og CPU blokk å møte veggen.

 

Kommer vel et annet spennende prosjekt om en stund :hmm:

Endret av aspstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette virker meget lovende.

Med tanke på at det her er snakk om en vanlig radiator og en blokk som ikke er optimal synes jeg det virker rart at ingen av de proffe vannkjølingsfirmaene leverer noe tilsvarende.

 

Godt jobbet.

5064288[/snapback]

Joda, det er noen som leverer noe tilsvarende:

http://www.alphacool.de/xt/index.php?cPath=5_34_263

Ellers vil jeg bare si, godt jobba, til trådstarter! :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal du bruke oljen som kjølevæske, må du jo overføre varmen fra vannet til oljen, da. Da må du antakelig trekke kobberrør inni radiatoren. Jeg tipper at det ikke vil være lønnsomt temperaturmessig.

 

Jeg gjetter igjen: Tror nok kjølearealet er stort nok til å drive både cpu og gpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...