Gå til innhold

Prosjekt: Vannkjøling uten pumpe! *UPDATE 26.10*


Anbefalte innlegg

Skrue: Tenkte jeg skulle kjøre load test med Prime 95. Hvor lenge må jeg kjøre for at du skal være fornøyd?  :D

 

Åjasså, du har overraskelser på lur? :p

Det hadde jo vært artig! Loadtest i en slik sammenheng må vel gå ut på å kjøre den inntil temperaturene har stabilisert seg.

Ser uansett frem til et resultat!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da var det tid for en update...

 

Systemet fungerte som noen av dere visste i går også, men jeg ville ha bedre resultater og samtidig av Skrue lovte å ta av seg hatten hvis jeg kom under 60C :cool:

 

Hvor varmt blir det egentlig uten pumpa følg med.

 

Først noen bilder:

 

Bilde av maskinen uten noen ting montert. Egentlig unødvendig, men masse bilder er gøy!

post-65749-1172842897_thumb.jpg

 

 

Bildet av blokka montert på CPU. Og hvis dere ser så er det ikke noen spiralblokk, det er bare en halvmåne mellom inn og utløp. Det kalde vannet kommer dessuten inn nederst og det varme går ut i midten. Egentlig burde jeg hatt utløpet helt øverst i blokka slik at vannet får passere gjennom hele blokka før det går ut.

post-65749-1172842942_thumb.jpg

 

Og så et bilde av riggen ferdig montert oppå pulten :cool:

post-65749-1172842980_thumb.jpg

 

Ok nok om hvordan det ser ut. Hvordan yter det?? Tror bildene sier alt jeg...

 

3 timer med Prime 95 2,2Ghz 1,33V

post-65749-1172843014_thumb.jpg

 

Hmm ser ut som noen må ta av seg hatten....

53 grader var bedre enn jeg hadde håpet på selv.

 

Og det store spørmålet er nå, hvor bra kan jeg få dette systemet. Kan jeg montere en blokk på GPU også og se hvordan det går eller :hmm:

 

EDIT: Leif hadde tulla...

Endret av aspstein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eh, tror jeg har misforstått noe... min CPU ligger på 53grader, stabilt og jeg har ikke vannkjøling. bare noen kabinett vifter. (AMD XP +3000 klokket til 3200+)

5053719[/snapback]

 

Hm, antakelig har du nok litt liten innsikt i dette temaet. Et vannkjølingsanlegg er som standard utstyrt med en sirkulasjonspumpe, og temperaturene vil generelt sett ligge endel lavere enn hva aspstein har oppnådd.

Det unike her, er jo at han oppnår såpass gode temperaturer uten pumpe i systemet!

 

Btw; aspstein: Hva var romtemperaturen hos deg, når du testet?

Si nå ikke at du satt for åpent vindu, da tar jeg på meg hatten igjen! :p

Lenke til kommentar
Hm, antakelig har du nok litt liten innsikt i dette temaet. Et vannkjølingsanlegg er som standard utstyrt med en sirkulasjonspumpe, og temperaturene vil generelt sett ligge endel lavere enn hva aspstein har oppnådd.

Det unike her, er jo at han oppnår såpass gode temperaturer uten pumpe i systemet!

 

Btw; aspstein: Hva var romtemperaturen hos deg, når du testet?

Si nå ikke at du satt for åpent vindu, da tar jeg på meg hatten igjen! :p

5053761[/snapback]

 

Huff nei det ville vært juks. Romtemperatur på 20 grader.

 

Men sjekk idle tempen min da:

post-65749-1172843088_thumb.jpg

 

EDIT: Testing MED pumpe kommer i nærmeste fremtid...

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

 

Huff nei det ville vært juks. Romtemperatur på 20 grader.

 

EDIT: Testing MED pumpe kommer i nærmeste fremtid...

5053806[/snapback]

 

Fristet til å si nesten fantastisk! 38grader er jo meget bra!

 

Med pumpe så kommer du nok godt ned mot 30-tallet idle tenker jeg? Og med den Vcoren kan det jo hende at du klarer en CPU-temp mellom 40 og 45grader, vil jeg gjette på.

 

Btw; Noe her som trenger tilsvarende radiator som aspstein bruker? Jeg kan skaffe flere slike, helt gratis!

Men ombygginga må dere sjøl ta dere av. ;)

Send meg i så fall en PM, så vi ikke roter det til for mye i tråden her.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Heisann, så ikke denne før nå (linken i forrige post.)

 

Se der, ja, dette ble jo virkelig bra!

Kan du kjøle gpu med den der også, så blir det jo ordentlig stille.

 

Et par ting:

 

- Hvordan blir temp med pumpe (ser du har satt det på dagsorden allerede).

- Hvordan blir temp med CPU + GPU?

- Vil det være flow som begrenser antall kjøleemner, eller selve oljekjøleren (flow: da vil det vel bare være å legge til pumpe, så har du en temmelig passiv løsning)?

- Hvor kan en få en sånn oljekjøler billig, tror du? :thumbup:

 

- Vil det være stor forskjell i forhold til bilradiator (enten med eller uten pumpe), diskutert i denne tråden.

 

Det ble visst en del spørsmål, dette. Erfaring sier meg at bare et eller to spørsmål i mine tråder vanligvis blir besvart (jeg har en lei tendens til å stille mange spm. på en gang), men ville vært interessant med en del svar her.

 

EDIT: Heisann, der var visst Skrue kjapp med edit-knappen, ja. Spørmål om pris er vel antakelig besvart allerede?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...