Gå til innhold

Forfattere saksøker Google


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i all verden er det den amerikanske forfatterforeningen roper så høyt for? Tradisjonelle biblioteker har jo distribuert oppretthavsbeskyttet materiale i hundrevis av år uten vederlag til forfatterene, også klager foreningen på at de skal fortsette med det? Hva er det for noe tull? Jeg ser forøvrig ingen prinsipiell forskjell på et digitalt bibliotek og et tradisjonelt papirbasert bibliotek. Hvis de vil forby slik distribusjon digitalt så må de i rettferdighetens navn også forby den samme distribusjonen på papir. Noe som i praksis vil nedlegge alle amerikanske biblioteker.

 

Nå vet jeg ikke så mye om oppretthavslovene i USA, men i norge så er det i hvertfall lov til å distribuere fritt en viss prosentandel av beskyttede åndsverk, samt ta fullstendige kopier til privat bruk.

Lenke til kommentar

Det blir vel en litt ullen ting å forholde seg til for oss "uvitende" på lovområde.

 

Sånn praktisk sett vil jo et bibliotek kun ha for eksempel 1 eksemplar av en bestemt bok, og da begrenser det seg litt hvor mye denne blir utlånt.

 

Google åpner jo for så mye mer bruk av samme eksemplaret, så jeg kan godt forstå at forfatterforeningen føler seg litt "truet". Det behøver jo ikke være noen trussel for de som sitter med rettighetene til verket, men usikkerheten gjør vel sitt til at de har valgt å forsøke å stoppe Google.

 

Kan hende dette blir litt som MP3 nedlastninger, at brukeren faktisk ønsker original utgaven, og bestemmer seg for å handle papirutgavene av bøkene. For bøker som ikke er lett tilgjengelig vil jo tjenesten sørge for at bøkene overlever lengre. Det vil kanskje forfatteren like, mens selve forlaget kanskje ikke liker dette aspektet særlig godt.

 

Hva synes dere, er det best å sitte med trådløst internett å lese bøker fra Laptop'en på sengekanten, eller er det greiere å har papirutgaven med seg i senga?

Endret av G
Lenke til kommentar
Voldsomtså mye Google blir saksøkt for nå. Bare på grunn av alle idèene sine. Men jeg mener Google har tatt litt av med alle beta-versjonene i det siste. Kommer jo nærmest en ny beta hver måned.

Google gjør et poeng av å ansette de aller skarpeste i bransjen, og oppfordrer til at ansatte skal arbeide en del av tiden på egne prosjekter. Da er det ikke rart at de skarpeste ønsker å arbeide for Google og at det kommer en strid strøm med gode ideer derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...