Gå til innhold

7 av 10 studenter piratkopierer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
synest piratkopiering ikkje er nokke gale eg.

Hvorfor ikke? Hadde du likt å laget et program, og alle hadde pirtatkopiert slik at du ikke hadde fått betalt for arbeidet ditt?

nei, de hadde eg ikkje likt, men utgiveren av programmene tjener grasialt uansett, det finnes alltid folk som kjøper. og eg kan garantere at minimum 80% av alle forumets brukere har mange GB med piratkopiert programvare.

Endret av vegis
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg er overrasket over dette, etter det jeg har sett mens jeg studerte. Greit nok at det finnes studentversjoner av en del programvare, men en del av dette er nok fortsatt for dyrt. Husker jeg hørte om studentversjon av Matematica til 1500kr. Dette syntes jeg og mange andre var ganske dyrt når man hadde med begrenset behov.

Lenke til kommentar
  Man kan jo snu saken opp og ned, hadde programmer vært billigere hvis

"alle" hadde kjøpt bare progs med lisens ?

For å si det slik: Nei, prisene hadde trolig vært enda høyere! Et flott eksempel er konsollspill: Kopiering på konsoll er mye vanskeligere enn på PC (krever hardwaremods) men til tross for dette er prisene på konsollspill fullstendig horrible.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Hvis studentversjoner av programvare hadde vært billigere ville nok mange fler ikke piratkopiert, men noen av de andre grunnene til at folk laster ned er for at det er enklere enn å kjøpe / installere fra normal versjon. Et eksempel er produktaktiveringen til de fleste produktene til Microsoft. :yucky:

Helt riktig. Det mange produsenter "glemmer" å nevne er at i svært mange tilfeller tilbyr de et dårlige produkt kontra det produktet som tilbys ved gratis kopiering.

Lenke til kommentar
Man kan jo snu saken opp og ned, hadde programmer vært billigere hvis

"alle" hadde kjøpt bare progs med lisens ?

Slik utviklinga har gått så blir alle ting dyrere jo flere som kjøper.

prudusentene følger det americanske systemet jo flere jo mere tar vi.

dette er en kjøttkvern av hån mot forbrukera tidligere ble ting rimligere jo flere som kjøpte varen dette er en saga blott for bisnis folk. dem går motsat. gjelder de fleste tjenester av arten salg

Lenke til kommentar

Spillmarkedet vil jeg kalle et såkalt "nisje-marked", og nisje-marked vil alltid ta seg mer betalt enn normale marked, hovedpoenget er at myndigheter burde delvis gripe inn når det kommer til situasjoner som dette, f.eks sette at studentversjoner blir delvis subsidiert evt. at man har en maksgrense på pris eller i verste fall komme med "sanksjoner" av en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Basus: ikke alle som er for at myndighetene skal gripe inn i alle situasjoner. Da hadde de i tilfelle trukket penger fra oss på en annen måte, f.eks i økt kopiavgift eller noe lignende slik som i Sverige. Ikke en god løsning i mine øyne.

 

Men det er helt klart et problem at prisingen, selv på studentversjoner, er for høy med tanke på bruken. I mange situasjoner er det snakk om programvare som studenten kommer til å bruke et eller to semester. Jeg har verken råd eller lyst å bruke 1500kr på slikt. Nå har jeg i mitt tilfelle heldigvis fått nødvendig programvare gjennom skolen - en ypperlig løsning da skolen kan ordne billigere løsninger.

Lenke til kommentar

Programvare og lignende som er piratkopiert bruker jeg aldri, er en stolt eier av kjøpt xp til og med ;)

Film og musikk er en annen sak, det laster jeg, men det man laster og det man kjøper er av helt forskjellig kvalitet så jeg kjøper det jeg finner ut at jeg liker..

Om jeg ikke får sett en film eller hørt litt på musikken før jeg kjøper så blir det ikke kjøpt noe som helst, så at jeg laster tjener musikk og film selskapene på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...