Gå til innhold

Toshiba forsker på metanol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sa noen brannfarlig? Vet ikke hvor trygg jeg ville følt meg med en sånn sak i lomma ved siden av kronjuvelene. :p

Like stor risiko som å ha en lighter i lommen?

Ja, det blir vel muligens det, men å bære med seg en metanolbeholder i tilfellet påfyll er vel ikke så lurt det heller. Ser for meg påfylling f.eks. på en busstur, søling og styring med den flaska. :p

Lenke til kommentar
Sa noen brannfarlig? Vet ikke hvor trygg jeg ville følt meg med en sånn sak i lomma ved siden av kronjuvelene. :p

Like stor risiko som å ha en lighter i lommen?

Ja, det blir vel muligens det, men å bære med seg en metanolbeholder i tilfellet påfyll er vel ikke så lurt det heller. Ser for meg påfylling f.eks. på en busstur, søling og styring med den flaska. :p

Jeg har i allefall aldri hørt om ulykker i forbindelse med fylling av lighter. :)

Lenke til kommentar
Sa noen brannfarlig? Vet ikke hvor trygg jeg ville følt meg med en sånn sak i lomma ved siden av kronjuvelene. :p

Like stor risiko som å ha en lighter i lommen?

Ja, det blir vel muligens det, men å bære med seg en metanolbeholder i tilfellet påfyll er vel ikke så lurt det heller. Ser for meg påfylling f.eks. på en busstur, søling og styring med den flaska. :p

Jeg har i allefall aldri hørt om ulykker i forbindelse med fylling av lighter. :)

I lightere bruker en butan, noe som er umulig å "søle" med da det fordamper på null komma svisj. metanol derimot fordamper ikke på langt nær like fort.

Lenke til kommentar
Sa noen brannfarlig? Vet ikke hvor trygg jeg ville følt meg med en sånn sak i lomma ved siden av kronjuvelene. :p

tror faktisk det er farligere å ha ett batteri nær kronjuvelene enn en slik brenselcelle.. Det har faktisk skjedd at batterier eksploderer. 3.5 ml er uansett ikke _veldig_ mye :)

 

Ellers vil jeg tro dette kan bli en praktisk sak i MP3 spillere, bærbare datamaskiner(større celle og mer brensel), mobiltelefoner etc.

 

Jeg vil ha, men den skal være STOR og gå på 98 bensin med bly. Kanskje en V8 med kickstart og store høyttalere.

V8ere er upraktiske i lommen, men disse folka prøver å utnytte teknologien:

http://www.whatcanyouhemi.com/

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Litt skuffet ..bare 60 timer for en "ussel" mp3spiller :|? NTNU-folka lovet jo 2 månedes batterilevetid på mobiler, mp3-er etc.

Ja men det er vel med hydrogen som "drivstoff".

 

I denne spilleren vil det bli et restprodukt av rent kull (karbon) hvor blir det av?? Også vil den gi fra seg vann som "eksos", hehe eksosrør. Ellers fungerer denne ved at den splitter karbonet fra hydrogenet og bruker hydrogenet og oksygen som drivkraft. (Den fører protonet i hydrogenet gjennom en "vegg" også må elektronet gjennom elektronikken for å komme seg til protonet igjen (veldig enkelt forklart). Slik oppstår spenningen.

Lenke til kommentar
I denne spilleren vil det bli et restprodukt av rent kull (karbon) hvor blir det av?? Også vil den gi fra seg vann som "eksos", hehe eksosrør. Ellers fungerer denne ved at den splitter karbonet fra hydrogenet og bruker hydrogenet og oksygen som drivkraft. (Den fører protonet i hydrogenet gjennom en "vegg" også må elektronet gjennom elektronikken for å komme  seg til protonet igjen (veldig enkelt forklart). Slik oppstår spenningen.

 

?

 

2CH3OH + 3O2 = 2CO2 + 4H2O

 

Edit: glemte halvparten av vannet :)

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...