Gå til innhold

Infineon leverer DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Reell introduksjon av DDR3 kan skje i 2007, men standarden vil neppe få stor utbredelse før 2008/2009.
Jeg tror nok DDR3 kommer litt raskere enn det. Det at Infineon leverer slike brikker allerede i år betyr at produsenter av CPUer og brikkesett kan begynne å teste de ut allerede nå. For de må jo være klare for publikum i stort volum til AMD kommer med ny prosessorkjerne i 2007 med støtte for DDR3 og til Intel kommer med nye prosessorer med nye kjerner i 2007. Edit: Intel memory roadmap

 

Ellers så vil jeg bare opplyse om noen fakta om utvikling av SDram:

SDR SDRam: Intern klokkefrekvens: 66-133 MHz, Datarate: Klokkefrekvensen * 1 *64bit/klokkesyklus = 0,533-1,067 GB/s

DDR SDRam: Intern klokkefrekvens: 100-200 MHz, Datarate: Klokkefrekvensen * 2 *64bit/klokkesyklus = 1,600-3,200 GB/s

DDR2 SDRam: Intern klokkefrekvens: 100-200 MHz, Datarate: Klokkefrekvensen * 4 *64bit/klokkesyklus = 3,200-6,400 GB/s

DDR3 SDRam: Intern klokkefrekvens: 133-??? MHz, Datarate: Klokkefrekvensen * ? *64bit/klokkesyklus = ???? GB/s

 

Edit: Jeg tror jeg tok feil ang. flere bit per pin per klokkesyklus på DDR3.

 

Med andre ord så har den interne klokkehastigheten økt veldig lite. En konsekvens av dette har vært at Latency til minnet har vært ganske like hele tiden. Men behovet for høyere datarate har vært stort, så noe lurt har de måttet finne på. Dette lure er altså teknikkene DDR og DDR2. Disse teknikkene dobler dataraten eksternt uten å røre den interne klokkehastigheten. For å få dette til så lar man dobbelt så bruker man en "multiplexer", enkelt forklart en slags "Raid0" med minnebrikkene. Transferrate dobles mens aksesstiden forblir omentrent den samme.

 

Edit: Jeg fant en plansje med en meget god beskrivelse her:

http://pics.computerbase.de/artikel/353/11.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm.. Nå ble jeg usikker, mulig jeg blander med DDR2 i forhold til DDR. Jeg skal sjekke det ut.

 

Edit: Jeg finner ikke noe som bekrefter det jeg sa så jeg tror du har rett. Jeg skal redigere innlegget mitt over her og fjerne den påstanden.

 

Edit 2: Jeg fant dette hos samsung, men vet ikke helt hvordan det skal tolkes:

The operation speed of DDR3 doubles that of DDR2 and quadruples DDR, ..

 

Men hvis ikke dataraten per interne klokkesyklus dobles fra DDR2 så må jo den interne klokkefrekvensen dobles for å oppnå en dobling i båndbredde. (Bussbredden forblir 64 så vidt jeg har skjønt).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snadder.

 

Men hva er forskjellen på skjermminne GDDR-3 og DDR3 ?

Det jeg har lest tilsier at det stort sett er samme teknologien, men det stilles høyere krav til BER (bit error rate) på DDR3 og en behøver i tillegg bedre signal kvalitet bare for å oppnå samme BER som med DDR3 siden en har lengre trace og den ekstra kontaktflaten i minnesokkel og eventuelt CPU sokkelen. Videre spesifiserer DDR3 også selve sokkelen og bussbredde mm. GDDR3 spesifiserer bare selve chipene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...