Gå til innhold

Hvordan måles "antall seere" av et tv-program?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg har sett det en gang. En viss mengde familier får en boks i stuen som logger hva som blir sett på. Hvert familie medlem får sin kode som de bruker når de ser på tv, slik at boksen logger hvilken aldersgruppe som ser hva.

 

Det er noe slik som ca 1000 stykker som utgjør målesgrupper, og de kan dermed få ett greit inntrykk av hvor mange som er hva. Det samme med meningsmålinger alle andre steder, f.eks. politiske målinger: X antall spurte gir en viss indikasjon på befolkningen.

Lenke til kommentar
Har jeg også alltid lurt på. Om tv'en står på her, så kan de jo ikke vite om det er noen som ser på i det hele tatt. Eller om det er 10 stykker som ser på.

Om tv'n står på, så teller det som en stemme, om det er ingen, eller hundre som ser på...

Lenke til kommentar
Så ved hjelp av 1000 bokser så regner de seg fram til at over 700 000 så på lost?

Ja.

 

Det er slikt du lærer i statistisk analyse.

 

Dersom utvalget (1000 bokser) er representativt for hele populasjonen (alle som har TV i Norge) kan de regne seg frem til hvor mange seere som totalt sett ser på et TV-program. Så de regner på prosenter..

 

Ofte er det en by i Norge som ofte brukes til spørreundersøkelser og endel annet. Kommer ikke på hva den het, men det er et område som er en miniatyr av norges befolkning. Man finner alt fra rike kakser til gårdbønder. :hmm:

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar
Har jeg også alltid lurt på. Om tv'en står på her, så kan de jo ikke vite om det er noen som ser på i det hele tatt. Eller om det er 10 stykker som ser på.

Om tv'n står på, så teller det som en stemme, om det er ingen, eller hundre som ser på...

Ikke helt, hvis en familie på 4 sitter å ser sammen, så må alle logge seg inn med sitt id nr, og dermed registrerer man at fire stykker ser på det programmet. Har man en vennegjen over og ser kamp så er det kun de som har id som logges.

 

 

Hadde de registrert alle 100 så ville statestikken blitt feil.

Lenke til kommentar
Har jeg også alltid lurt på. Om tv'en står på her, så kan de jo ikke vite om det er noen som ser på i det hele tatt. Eller om det er 10 stykker som ser på.

Om tv'n står på, så teller det som en stemme, om det er ingen, eller hundre som ser på...

Ikke helt, hvis en familie på 4 sitter å ser sammen, så må alle logge seg inn med sitt id nr, og dermed registrerer man at fire stykker ser på det programmet. Har man en vennegjen over og ser kamp så er det kun de som har id som logges.

 

 

Hadde de registrert alle 100 så ville statestikken blitt feil.

Jeg gir meg.. Skjønner ikke dritten... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vist kanalen har konkuranser eller tips telefon o.l. Kan tv selskapet lett regne ut hvor mange seere de har i gjennomsnitt.

 

Tv2 f.eks...

De har Holmgang (tror det er det), der du kan ringe og stemme.

Taboloid.. der du kan ringe å si din mening.

Fotokonkuranse på værmelding.

Osv. osv..

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Vist kanalen har konkuranser eller tips telefon o.l. Kan tv selskapet lett regne ut hvor mange seere de har i gjennomsnitt.

 

Tv2 f.eks...

De har Holmgang (tror det er det), der du kan ringe og stemme.

Taboloid.. der du kan ringe å si din mening.

Fotokonkuranse på værmelding.

Osv. osv..

:roll:

 

Dette kan da ikke gi representative resultater over antall nordmenn som ser på kanalen på et spesifikt tidspunkt, i og med at ganske mange av seerne driter i å ringe inn til kanalen for å delta i spørreundersøkelser o.l.

 

Jeg går ut fra at man ved hjelp av et spesifikt utvalg av seere, kan regne ut sansynligheten for at en person nettopp sitter og ser på det spesifikke programmet. Men dette kan jo ikke bli annet en spekulative tall.

 

Ikke vet jeg (har glemt all sannsynlighetsregning fra 3MX :p )...

 

:hmm:

 

PS: Hørte en gang om at alle nye tv-apparater blir levert med en spesiell komponent som registrerer antall seere og hvilken kanal de ser på. Dette tror jeg dog ikke på. Det må/bør være ulovlig.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Er rart at "noen" har disse boksene, mens jeg aldri har hørt om noen som har hatt en slik boks hjemme hos seg?

Dette skal helst holdes hemmelig for menigmann slik at rike onkler skal komme å styre hva nevøen som eier boksen skal se på. Alt er styrt av mørkemenn på stortinget og i rikskanalen og personene som blir valgt ut har blitt studert i mange år før de får boksen. Det blir gjort bakgrunnsjekk av foreldre, besteforeldre og barn.

 

 

 

:p

Lenke til kommentar

Sende en mail for å spørre og her er svaret (ikke ulikt hva jeg har sakt):

 

Hei, og takk for mail.

 

Det er Norsk Gallup som måler tv-seingen i Norge på oppdrag fra NRK, TV

2, TVNorge og TV3. Cirka 1000 husstander og 2400 personer har

utplassert tv-bokser i sine hjem. Hvert tv-apparat er tilknyttet en boks som

registrerer om apparatet er slått på, og hvilken kanal som da står på.

 

Alle medlemmer i tv-husstanden har sin egen bokstavknapp på

fjernkontrollene til de ulike apparatene. Personene skal trykke seg på og av som

tv-seer. Personene trenger ikke å registrere hvilken kanal de ser på.

 

Hver natt mellom klokken tre og seks ringer boksene opp Norsk Gallup og

sender informasjon om tv-seingen i husstanden. Det er først nå det

verifiseres hvilke kanaler medlemmene har sett på.

 

Medlemmene er rekruttert på bakgrunn av den store årlige undersøkelsen

Forbruker & Media som Gallup står bak. Gallup startet med et utvalg på

8000 husstander og sendte en forespørsel til noen av disse.

Rekrutteringen har skjedd i etapper, for å sørge for at utvalget er

representativt. Geografi, husstandsstørrelse, utdanning og tilgang til tv-kanaler er

de fire viktigste kontrollvariablene.

 

Utskiftning av husstander skjer likevel hele tiden, og ikke alle

forlater panelet frivillig. Gallup har nemlig forpliktet seg til å bytte ut

tyve prosent av husstandene hvert år for å sørge for sirkulasjon.

 

Med vennlig hilsen

NRK www.nrk.no

Markeds- og kommunikasjonsavd

Publikumsservice

Ann Marita Dambråten, Informasjonskonsulent

Post: 8608 Mo i Rana

Tlf: 815 65 900 Fax: 75 12 27 77

mailto:[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...