Gå til innhold

Acer Ferrari 4000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare synd de absolutt skal levere med ati-grafikk...

Synes egentlig ikke det, men de kunne ventet til den mobile utgaven av X800 foreligger(den skal visstnok komme snart?).

 

Ellers ser dette ut til å være den råeste Ferrari PCen(designmessig også) så langt, nesten så jeg vurderer den.

 

edit: venter på Snorreh skal forsvare 3400 eller hva den heter :)

 

Når kommer Toyota maskinene? Hører de ligger hakket forran Ferrari i F1..

Eneste grunnen til at Toyota gjør det bedre er at de har bedre dekk enn Ferrari, hadde Japanske Bridgestone levert tilsvarende dekk som Michelin hadde nok Ferrari ligget godt foran, i år også.

 

Ferrari har faktisk hatt best driftskvalitet de siste årene av alle F1 lagene, men i år sliter de litt med det også, dessverre :(

 

Den råeste i år skulle hete Renualt, men.... :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vanvittig rå bærbar! :thumbs:

 

Dette er utvilsomt den beste skikkelige bærbare jeg har sett så langt, uansett plattform, og da regner jeg selvsagt ikke med slepbare monster-maskiner.

 

Jeg håper vi får se en test av denne fantastiske maskinen i Hardware.no så snart den kommer til landet :yes:

Lenke til kommentar
Bare synd de absolutt skal levere med ati-grafikk...

Synes egentlig ikke det, men de kunne ventet til den mobile utgaven av X800 foreligger(den skal visstnok komme snart?).

 

Ellers ser dette ut til å være den råeste Ferrari PCen(designmessig også) så langt, nesten så jeg vurderer den.

 

edit: venter på Snorreh skal forsvare 3400 eller hva den heter :)

 

Når kommer Toyota maskinene? Hører de ligger hakket forran Ferrari i F1..

Eneste grunnen til at Toyota gjør det bedre er at de har bedre dekk enn Ferrari, hadde Japanske Bridgestone levert tilsvarende dekk som Michelin hadde nok Ferrari ligget godt foran, i år også.

 

Ferrari har faktisk hatt best driftskvalitet de siste årene av alle F1 lagene, men i år sliter de litt med det også, dessverre :(

 

Den råeste i år skulle hete Renualt, men.... :)

Litt Off-Topic: Det er ikke dekkene som er hovedgrunnen til at Ferrari ligger etter i VM-sammendraget i F1, altså da tenker vi mest på Schumi. Spesielt i hannes bil er det girkassen som ikke er som forventet. Dem har jo tatt i bruk Carbon-kasse, imotsettning til tidligere, og å bruke carbon har skapt varmeproblemer ogl.

Ville bare poengtere dette, men det er enda flere faktorer som også teller!

 

On-Topic: Dette at dem tar i bruk Carbon på maskinen, vil ikke dette gjøre at prisen vil hoppe i høgden enn ved bruk av f.eks aluminium??

Men dette X700 kortet, hadde det ikke vært bedre å ta i nytte et nvidia 6600-kort eller lignende, vet da ikke om man får GT i bærbare da..??

Lenke til kommentar
Vanvittig rå bærbar! :thumbs:

 

Dette er utvilsomt den beste skikkelige bærbare jeg har sett så langt, uansett plattform, og da regner jeg selvsagt ikke med slepbare monster-maskiner.

 

Jeg håper vi får se en test av denne fantastiske maskinen i Hardware.no så snart den kommer til landet :yes:

Helt enig den så rå ut, og hadde råe spec. :cool:

 

Gode tilkoblingsmuligheter hadde den også. Var litt uheldig med den første Acer Ferrari, men det var blitt fixet raskt på.

 

Skulle jeg ha en X86 bærbar hadde jeg nok falt for den. Men forutsetning at batterie er litt bedre enn forgjengeren sitt.

Lenke til kommentar
I følge http://www.amdboard.com/ferrari_4000.html skal pcen ha batteritid på 2,5 - 3,5 timer. Dette overrasker meg, siden prosessorene i denne modellen bruker mindre strøm enn prosessorene i eldre modeller.

Etter det jeg har sett så blir det sannsynligvis en Turion ML, noe som vil si like mye strømforbruk som Low Power Athlon 64 som var i 3200 og 3400 utgaven. I tillegg er det større skjerm og kraftigere skjermkort som også bruker mer strøm.

Lenke til kommentar
Vanvittig rå bærbar! :thumbs:

 

Dette er utvilsomt den beste skikkelige bærbare jeg har sett så langt, uansett plattform, og da regner jeg selvsagt ikke med slepbare monster-maskiner.

 

Jeg håper vi får se en test av denne fantastiske maskinen i Hardware.no så snart den kommer til landet :yes:

Men unntak av cpu er spesifikasjonene mer eller mindre identiske med Acer TM 8100-serien, til og med vekt. Pris ser ut til å ligge over 8100 serien.

 

Testresultatene til Turion er heller ikke så imponerende, se test på GamePC. Pentium-M vinner i de fleste. Testen er gjort på Desktop plattform, noe som burde være til ulempe for Intel, i og med at 855GME chipset er brukt.

 

Eneste fordelen jeg ser er 64 bit. Noe som pr dato ikke er store plusset for de fleste av oss som primært bruker programvare som ikke kommer i 64 bit før i 2006/2007 tidligst. Og det er heller ikke sikkert vi ser oss råd med å oppgradere.

 

Skal HW no kjøre en test bør Acer Ferrari testes mot Acer TM 8103/8104Lmi.

 

Men, den honnøren skal AMD ha, de har endelig fått en bærbar cpu som reelt kan ta opp konkurransen med Intel sin bærbare plattform.

 

Så om den er så rå og fantastisk, kommer vel ann på (hvilken grønnfarge brilleglassene har). Tror nok Dell Inspiron XPS Gen 2 tar kaka der, selv om den nærmer seg slepbar.

 

Blir prisen ca 20.000 eller mer for samme spec som TM 8104Lmi, er jeg ihvertfall ikke i tvil om hva jeg velger.

Lenke til kommentar
I følge http://www.amdboard.com/ferrari_4000.html skal pcen ha batteritid på 2,5 - 3,5 timer. Dette overrasker meg, siden prosessorene i denne modellen bruker mindre strøm enn prosessorene i eldre modeller.

Etter det jeg har sett så blir det sannsynligvis en Turion ML, noe som vil si like mye strømforbruk som Low Power Athlon 64 som var i 3200 og 3400 utgaven. I tillegg er det større skjerm og kraftigere skjermkort som også bruker mer strøm.

Det er ikke helt korrekt ettersom alle Turion 64-prosessorer støtter PowerNow! C3 Deeper Sleep state til forskjell fra low-power Mobile Athlon 64 som ikke støtter det, noe som betyr mindre strømforbruk i praksis. Acer har nok likevel valgt en Turion 64 ML-prosessor (35W TDP) fremfor en Turion 64 MT-prosessor (25W TDP) for best mulig ytelse fremfor best mulig batteritid.

 

Men unntak av cpu er spesifikasjonene mer eller mindre identiske med Acer TM 8100-serien, til og med vekt. Pris ser ut til å ligge over 8100 serien.

Acer Ferrari-serien har nok ligget i øvre sjikt prismessig, men de har alltid kostet mindre enn toppmodellene i Acer Travelmate-serien. Ettersom Acer Ferrari 3400 kostet vesentlig mindre enn Acer Travelmate 8006 da den ble lansert, så regner jeg også med at Acer Ferrari 4000 vil få en lavere prislapp enn Acer Travelmate 8104 når den blir tilgjengelig i Norge.

 

Testresultatene til Turion er heller ikke så imponerende, se test på GamePC. Pentium-M vinner i de fleste. Testen er gjort på Desktop plattform, noe som burde være  til ulempe for Intel, i og med at 855GME chipset er brukt.

Tja, jeg synes faktisk ikke den testen til GamePC er særlig representativ for ytelsesforholdet ettersom oppsettet de brukte ikke er relevant for prosessorer i bærbare. Til forskjell fra Pentium-M så benyttet de f.eks. et hovedkort (DFI LANParty UT NF3250GB) med desktop-brikkesett (NVIDIA nForce3 250Gb) for å teste Turion 64. Se bare på dette:

http://www.xbitlabs.com/news/mobile/displa...0417224556.html

Some stores in Tokyo, Japan, sell AMD Turion 64 processor MT-30 with 35W thermal envelope clocked at 1.60GHz and equipped with 1MB of level-two cache, for about $206, Akiba PC Hotline reports. It is unclear whether the chip is drop-in compatible with desktop mainboards for 754-pin processors, but it is known that such mainboards typically do not support PowerNow! energy saving technology with C3 Deeper Sleep state.

DFI LANParty UT NF3250GB som GamePC brukte i sin test støtter opplagt ikke PowerNow! C3 Deeper Sleep state som Turion 64 krever for å fungere skikkelig:

 

AMD Turion 64 Mobile Technology

Made for mobility
  • AMD PowerNow!™ technology extends battery life by dynamically switching the performance states (processor core voltage and operating frequency) based on processor performance requirements
     
  • Additional C3 Deeper Sleep state reduces power consumption during idle moments

Basert på dette så blir derfor iallefall sammenligningen av strømforbruket til disse prosessorene i denne testen helt missvisende.

 

GamePC testet også Turion 64 mot Pentium-M med DDR400-minne og NVIDIA GeForce 6800 Ultra 256MB (AGP8X) som er lite representativt for hva man faktisk finner i en skikkelig bærbar og gjør testen sånn sett ganske uinteressant etter min mening. Den er kanskje mer representativ for desktop ytelse, men igjen så er ingen av disse prosessorene rettet mot det markedet så det blir isåfall helt meningsløst (?).

 

Denne GamePC-testen ble forøvrig også behørig slaktet her:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=78669

 

Forhåpentligvis kommer det skikkelige tester snart som sammenligner bærbare med Turion 64 og Pentium-M som ellers er så like som mulig :)

 

Eneste fordelen jeg ser er 64 bit. Noe som pr dato ikke er store plusset for de fleste av oss som primært bruker programvare som ikke kommer i 64 bit før i 2006/2007 tidligst. Og det er heller ikke sikkert vi ser oss råd med å oppgradere.

Tja, da er du nok dessverre altfor pessimistisk. Det har allerede kommet en god del programvare for Windows x64 som drar nytte av 64-bit, som f.eks. Nero Recode, XviD, Dr. DivX, VirtualDub, Sonar 64, Beyond Media, mental ray, POV-Ray, Panorama Factory, Cinema 4D, LightWave 3D, WMware, IBM DB2, Oracle, MS SQL, SAP, Sun J2SE, 3D ACIS, PowerSI, D-Cubed og GEM for å nevne noen. Glem heller ikke at Turion 64 også har SSE3-støtte som kan være en fordel dersom man driver mye med multimedia lignende programvare.

 

Skal HW no kjøre en test  bør Acer Ferrari testes mot Acer TM 8103/8104Lmi.

Enig, det hadde vært meget spennende å sett. Det har forøvrig allerede kommet noen benchmark-resultater på et testeksemplar av Acer Ferrari 4000 med Turion 64 ML-30 (1.6GHz) prosessor:

http://notebookforums.com/showthread.php?p=898983#post898983

UPDATE INFO AND BENCHMARK FOLLOWS:

 

  The test units have the ML30 1.6G CPU but the production unit should have at least a ML34 1.8G

 

  The unit is getting the following score with the 1.6G CPU

 

  3DMark03      6503

  3DMark05      2471

 

  This looks great as they are already faster than my 8104 (3DMark05 2285). So the production unit should be just a bit faster still.

Ettersom den versjonen som kommer i salg minst vil være utstyrt med en Turion 64 ML-37 (2.0GHz) prosessor så lover dette svært bra :yes:

 

Blir prisen ca 20.000 eller mer for samme spec som TM 8104Lmi, er jeg ihvertfall ikke i tvil om hva jeg velger.

Prisen blir nok ikke høyere enn Acer Travelmate 8104, så valget blir nok såre enkelt ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...