Gå til innhold

Opteron 100 på sokkel 939


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er pointet med dette når AMD 64FX prosessoren allerede er på Socket 939?

En Opteron 1xx er jo på en måte en FX CPU.

Athlon 64-FX var først på sokkel 940 før den ble flyttet til sokkel 939. Athlon 64-FX for sokkel 940 var i praksis bare en høyere klokket versjon av Opteron 100-serien den gang, så jeg ser ikke bort ifra at det samme skjer nå bare med sokkel 939 istedet. Likevel tror jeg det er snakk om Athlon 64 X2 som kommer omtrent samtidig med dobbelkjerne Opteron 100-serien, og at dette bare er basert på løse rykter.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Blir alle server cpuene flyttet over på s939 eller er det bare 100 serien?

Hvis det skjer i det hele tatt så blir det nok kun 100-serien. Det er fordi 200- og 800-serien ikke gir noen mening på et Sokkel939 hovedkort med en sokkel. Jeg tviler på at det blir lansert hovedkort med 2 stk Sokkel939. Da tror jeg heller AMD åpner for bruk av ikke-ECC ram på Sokkel 940. Et av problemene med enkel Sokkel940 hovedkort har vært tilgjengeligheten på de, dette vil jo løses raskt og effektivt nå.

 

Pointet er å få ned prisen på Opteron-servere for den delen av servermarkedet som klarer seg med enkelprosessorer.

Jeg synes det er en genial strategi. I tillegg får det nok en del vanlige folk til å kjøpe serverprosessoren Opteron. Noe som sikkert etter hvert vil gi fine skrytetall på antall solgte server-CPU'er. Høye salgstall kan vise seg å bli et salgsargument i seg selv for server-markedet.

 

snorreh: Jeg er enig på at dette høres rart og, og jeg tror det heller ikke før jeg ser det. Men enn så meningsløst det høres ut logisk sett (Opteron 1xx blir jo helt lik Athlon64 X2) så tror jeg det gir mening ut fra markedsføringsavdelingens ståsted.

Lenke til kommentar
Hvilke brikkesett og hovedkort vil støtte dette?

Opteron 1xx Sokkel 939 vil sikkert støttes av alle Sokkel 939 hovedkort som støtter Athlon64 X2 siden den praktisk talt vil bli identisk med Athlon64 X2. (Kun forskjellig navn så vidt jeg skjønner)

 

Dvs. hovedkortet må ha støtte 1000"MHz" HT-buss, støtte 90nm Athlon64, og ha oppdatert bios. Jeg tipper dermed det vil støttes av så godt som alle Sokkel 939 hovedkort som finnes.

Lenke til kommentar
Hvilke brikkesett og hovedkort vil støtte dette?

Opteron 1xx Sokkel 939 vil sikkert støttes av alle Sokkel 939 hovedkort som støtter Athlon64 X2 siden den praktisk talt vil bli identisk med Athlon64 X2. (Kun forskjellig navn så vidt jeg skjønner)

 

Dvs. hovedkortet må ha støtte 1000"MHz" HT-buss, støtte 90nm Athlon64, og ha oppdatert bios. Jeg tipper dermed det vil støttes av så godt som alle Sokkel 939 hovedkort som finnes.

Stemmer det, men for å presisere så støtter alle sokkel 939-hovedkort 1GHz HyperTransport-buss. Det eneste som kreves er en enkel BIOS-oppdatering.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønnt så er det kun navnet som er forskjellig. Poenget er vel at nå som Opteron 165-175 blir dobbelkjerne så blir det jo liksom et dual-system på et vanlig billig Socket 939 hovedkort. AMD sørger altså for god tilgjendelighet for små servere med 1-2 logiske CPU'er og presser dermed prisene på slike servere. Athlon64 høres for jalla ut til at jeg tror det blir populært i servere. Dermed var de nødt til å porte navnet Opteron ned til Socket 939. Selv om det bare er navnet som skiller så tror jeg det kan bli en salgssuksess i markedet småservere og bladservere.

Lenke til kommentar
tørr jeg spørre hva forskjellen mellom Operton og A64 faktisk er?? Hvis Operton 1xx serien skulle havne på 939, så er det jo mye billigere med en A64 istedenfor... Virker skikkelig rart dette :hmm:

Forskjellen er at Opteron har støtte for opptil 3 stk. HyperTransport-linker, mens Athlon 64 bare har støtte for 1 stk. HyperTransport-link. Opteron har også en litt mer avansert integrert minnekontroller sammenlignet med Athlon 64, med Chip Kill ECC-støtte for bedre stabilitet samt støtte for opptil 8 stk. registerte DDR400-minnebrikker (Athlon 64 støtter bare opptil 4 stk. ubufrede DDR400-minnebrikker).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Opteron har også en litt mer avansert minnekontroller integrert sammenlignet med Athlon 64, med Chip Kill ECC-støtte for bedre stabilitet samt støtte for opptil 8 registerte DDR400-minnebrikker (Athlon 64 støtter bare opptil 4 DDR400-minnebrikker).

Men Opteron for socket 939 vil jo ikke støtte registrerte minnebrikker. Jeg tviler også på at den vil beholde de andre minnefunksjonene.

Lenke til kommentar
Men Opteron for socket 939 vil jo ikke støtte registrerte minnebrikker. Jeg tviler også på at den vil beholde de andre minnefunksjonene.

Hvorfor mener du det? Jeg tror nok Opteron 1xx til sokkel 939 vil støtte både ECC REG og chipkill. Det er jo en viktig del av Opteron-navnet å kunne vite at serverene har ekstra stabilitet på grunn av disse funksjonene. Konsumenter har jo allerede Athlon64-serien for sokkel 939, så jeg tror ikke Opteron vil bli rettet inn mot vanlige konsumenter hvis det var det du tenkte.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, er den ekstra pin på socket 940 nettopp pga. registrert minne. Typiske arbeidsstasjoner og low-end servere trenger heller ikke reg.

Jeg tror ikke den ekstra pinnen har noen spesiell funksjon. (Dvs. jeg tipper den er Vcc eller Gnd slik som mange titalls andre pinner også er.) Funksjonen til denne ekstra pinnen er trolig bare å gjøre sånn at desktopCPUer ikke passer i server-hovedkort, og at det ikke skal bli noen forvirring i prislister og sånnt om hvilke hovedkort som er ment for desktop og hvilke som er ment for servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...