Gå til innhold

Ny multimedia-bærbar fra Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For øyeblikket får du den for 7363,- kroner med Celeron M, 512MB RAM og 30 gig disk. 1280 x 800 15,4" skjerm, DVD/CD-RW combo og trådløs.

 

Samme med Pentium M og 40 gig disk = 9238,- kroner.

 

Legg på til nye Pentium M, 1920x1200 skjerm, 1 gig minne, 60 gig disk og DVD-RW så koster den 13909,- kroner.

 

Alle har Intel® Media Accelerator 900 Graphics.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Med andre ord: Jo bedre konfigurasjon, jo mindre konkurransedyktig mot konkurrerende PC'er.

 

(Foretningsstrategien til dell tatt på kornet)

Er 14000 så galt for en maskin med de specs'ene? jeg har ikke fulgt med på en stund, men jeg vet hvor mye min lille Acer kostet for et drøyt år siden...

 

Du får markedets beste skjerm, DVD-RW og en gigabyte med RAM her, og den er en av de første bærbare på markedet basert på den helt nye Sonoma platformen. Så vi har vel ikke så mye å sammenligne med på pris enda...?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Ikke for å skape noen bølger, men...

"15,4 tommers widescreen skjerm med opptil 1920x1200 dpi oppløsning"

1920x1200 "dots pr inch" er vel litt i grøvste laget? :nei:

Med en slik oppløsning ville man fort ha verdens beste skjerm for mange år framover.

 

Litt geekish matematikk gir oss:

En 15,4" Widescreen skjerm har jo som alle andre Widescreens et sideforhold på 16:9. Med Pytagoras finner vi at 15,4^2 = (16/9*x)^2 + x^2. Snurrer vi på den ligningen får vi at skjermen er x = 7,55" høy. Den er så 16/9*7,55 = 13,4" bred.

 

Med 1920x1200dpi vil skjermen har en oppløsning på 13,4*1920 x 7,55*1200 =

25728 x 9060 pixel.

 

[/nerdmodus]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Når skal Dell lære at vi ikke vil ha slepbare, men bærbare maskiner? Hadde en positiv innstilling til Dell og deres notebooks for et år tilbake, men etter i8600 har maskinene deres blitt større og større. Vi har allerede Shuttle som SFF-produsent og flere laptop-produsenter. Hva trenger vi Dell til?

Lenke til kommentar
Når skal Dell lære at vi ikke vil ha slepbare, men bærbare maskiner? Hadde en positiv innstilling til Dell og deres notebooks for et år tilbake, men etter i8600 har maskinene deres blitt større og større. Vi har allerede Shuttle som SFF-produsent og flere laptop-produsenter. Hva trenger vi Dell til?

Tja... Dell selger da begge deler...?

 

Jeg tror vel kanskje at med det maskinutvalget Dell har nå lærer de ganske greit hva folk vil ha. Det er bare å se på salgstallene det. Jeg vil tippe at når de tilbyr både store og små, tunge og lette maskiner så er det fordi folk vil ha begge typer.

 

Det kalles valgfrihet, og det har ihvertfall ikke jeg noe problem med.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Når skal Dell lære at vi ikke vil ha slepbare, men bærbare maskiner? Hadde en positiv innstilling til Dell og deres notebooks for et år tilbake, men etter i8600 har maskinene deres blitt større og større. Vi har allerede Shuttle som SFF-produsent og flere laptop-produsenter. Hva trenger vi Dell til?

Noen må selge skrot også. og der synes jeg at Dell gjør en kjempejobb ;)

Lenke til kommentar

Vel, ikke kjøpe noen serviceavtale da Dell suger der. Hadde CompleteCare eller hva det nu kalles, og de brukte 3 mnder(de "garanterer" en uke) på å få fiksa lappen min. Og da hadde de gitt meg en billgere disk og skjermkort. Så røyk den nye disken etter en uke, fikk ny, men så la jeg bort lappen da jeg ikke orket å messe mer etter ørten runder mot dell(nei, alt ble ikke ordna etter en tlf). Noen måender senere tok 24"-en min kvelden og så tok jeg fram Inpsiron-en min igjen siden den hadde 1600x1200 skjerm, men så røyk disken igjen etter noen dager(lenge leve ibm/hitachi disker). Jeg var da noen måneder over CompleteCare tiden på 1 år så Dell ville ikke sende meg ny disk. Oh, og så hadde jeg fått bytta tastatur også siden <enter> slo inn dobbelt, men på det nye tastaturet faller backstpace av i eninga - ville de heller ikke bytte.

 

Dell service og support suger om du ikke jobber for en storbedrift som betaler dem masse peng. De skal være iso sertifisert så du kan gå utifra at måten jeg ble behandlet på er det som er standard :D

 

Cheers

Lenke til kommentar
Noen må selge skrot også. og der synes jeg at Dell gjør en kjempejobb ;)

Takk for opplysningen. Så slipper vi å lure på hva du synes om Dell. Det har vært litt uklart... :p

Dell er et stjerneeksempel på at kvalitet ikke selger. Mine erfaringer med maskinene deres (både bærbare, arbeidsstasjoner og tjenere) er at de har et svært billig og konservativt design (les: grått og kjedelig og alt annet enn state-of-the-art), generelt lav ytelse og dårlig kvalitet, og har ofte problemer med stabiliteten :thumbdown:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dell er et stjerneeksempel på at kvalitet ikke selger.  Mine erfaringer med maskinene deres (både bærbare, arbeidsstasjoner og tjenere) er at de har et svært billig og konservativt design (les: grått og kjedelig og alt annet enn state-of-the-art), generelt lav ytelse og dårlig kvalitet, og har ofte problemer med stabiliteten :thumbdown:

Da har vi forskjelliger erfaringer. Greit nok. Har hatt mine Dell stasjonære og bærbare 4 år i snitt, og kjenner de som har overtatt dem. Så langt er det bare en som har hatt problemer, etter at den ble "oppgradert" med ustandard utstyr. En av dem går på 8. året nå med originale deler. Kjøpte den billigste serveren deres for mange år siden og oppgraderte med mer RAM og en ekstra disk. Den er ikke noe fartsmonster, men den tutler og går. Omstartet for noen dager siden etter at vi fikk utskriftsproblemer, det var første gang på så lenge jeg kan huske.

 

God telefonsupport har jeg fått også, uten - heldigvis - å trenge reparasjoner.

 

Jeg er litt usikker på hvordan/hvorfor det har noe med Dell å gjøre at "kvalitet ikke selger"...? Dell selger, i bøtter og spann, og man diskutere hvorvidt Dell representerer kvalitet. Men om nå Dell er så dårlig som noen sier, og allikevel selger, betyr vel ikke det at kvalitet ikke selger. Det ene utelukker ikke det andre?

 

Om de er konservative og grå er vel ikke et moment i denne sammenhelg. Smak og behag kan vanskelig diskuteres, og det viser bare hva folk foretrekker. Dell's jobb er å tjene penger, ikke å utfordre folks smak. Ikke alle vil ha blå lys og plexi kabinetter. Det blir som når Toyota for mange år siden laget en fancy Corolla (tror jeg?) med krommede lister og greier. Jeg synes den var stilig, men den solgte ingenting. Året etter laget de den gamle trauste modellen...

 

Synes ikke dette er så grått og trist, forøvrig:

xps_gen4_chassis_front_314.jpg

 

Hvor du har "generall lav ytelse" fra, vet jeg ikke. Er det ikke Dell alle klager over at kjøper opp alle superkortene fra ATI, har enerett på 9800 til bærbare, osv. Ytelse må vel uansett måles mot summen av andre faktorer som inngår i prisen, og selv om folk her har prøvet har jeg ennå til gode å se noen bevise at Dell yter dårligere i sum enn tilsvarende konfigurasjoner. (Om vi ser bort fra den teoretiske forbedringen de kunne ha fått på spillytelse om de solgte en konkurrerende prosessorfamilie. Det synes jeg vi kan la ligge denne gang.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg må nevne at jeg, etter mange år med å hjelpe venner og bekjente, begynte å anbefale Dell siden de hadde greie maskiner til en grei penge. Og i tillegg hadde de support som virket fornuftig priset. Istedet for å måtte løpe rundt til og fikse dataproblemer for folk, når jeg allerede var ganske opptatt, tenkte jeg det var like greit de betalte Dell litt får å ta den jobben. Men etter å ha hatt en Dell lap hvor jeg selv måtte ta x antall runder mot Dell hvor de bare rotet og lagde ekstrajobb for meg, i tillegg til at de etter det var ubersære med reklamasjon, så vil jeg absolutt ikke anbefale Dell lenger.

 

For det meste er supporten til Dell en datamaskinvaktmestertjeneste, og det er ikke så jævlig vansklig det de skal gjøre. Når de ikke klarte å fikse lappen min slik at den var ustabil og med feile deler faller de totalt igjennom på det de skal gjøre! Når kunden må ta testinga og finne ut hva som er galt før det fikses er supporten dems totalt ubrukelig! Det er den testinga som er vanskelig og tar tid. De fleste jeg kjenner ville endt opp med en usabil maskin med feile deler siden de ikke hadde vært istand til å finne ut av det selv. Og er jeg bare et uheldig tilfelle? Dell rota så forbanna mye at jeg har liten tro på det. Og de er ISO SERTIFISERT så det skal ikke være noen unnskyldning for dem.

 

Jeg har null respekt for jobben Dell gjør til vanlig. Det er ikke godt nok å bare bytte deler og så stikke uten å ta en skikklig test av at ting funker. Bytte delene kan hvem som helst gjøre etter et par timers kursing, det som er knot er å finne ut hva som er galt!

 

Er det i jobbsammenheng så er ikke "vi-fikser-det-dagen-der-på" service nå voldsomt heller. Det som vanligvis skjer er at en harddisk ryker. En sekretær, om man er heldig, får da gjort lite inntil Dell har vært der og smekka inn en ny disk. Dell setter ikke opp programvaren på maskinen eller restorer den fra backup - de skal bare fikse hw'en. Har man ikke full support og kan outsource det helt, så er slik support bare tull - den vil da bare forsinke det som man ellers må gjøre selv. Man standardiserer da heller maskinvare og har reservedeler liggende, men sjefer synes nok det er mye bedre ryggdekning å betale Dell for å gjøre 10% av jobben - da har de ihvertfall noen som er ISO sertifiserte de kan klage på når ting ikke er oppe og kjører.

 

Ellers så er basispakkene til Dell ofte greit priset. Synd at de tar 2x for alt ekstra. Kutt alt til beinet og kjøp ekstra minne og slik fra Komplett eller Netshop. Dell forbyr ikke folk fra å installere ting selv, så det går ikke utover noe garanti - ikke det at Dell gir noe mer enn de absolutt må heller.

 

 

Jeg er litt usikker på hvordan/hvorfor det har noe med Dell å gjøre at "kvalitet ikke selger"...? Dell selger, i bøtter og spann, og man diskutere hvorvidt Dell representerer kvalitet. Men om nå Dell er så dårlig som noen sier, og allikevel selger, betyr vel ikke det at kvalitet ikke selger. Det ene utelukker ikke det andre?

 

Dell produserer veldig lite selv, de kjøre inn kjempepartier fra MSI, ASUS etc. Det er hverken bedre eller dårligere enn det man får av "vanlig" utstyr. Tidligere betydde "kvalitet" en del siden man ønsket opptid, men Dell har fått igjennom det at man heller selger billige standarddeler og heller betaler Dell masse penger for å bytte dette ASAP når det så bryter sammen. Er jo tydligvis en god businessmodell siden Dell tjener masse peng :whistle:

 

Når skal Dell lære at vi ikke vil ha slepbare, men bærbare maskiner? Hadde en positiv innstilling til Dell og deres notebooks for et år tilbake, men etter i8600 har maskinene deres blitt større og større. Vi har allerede Shuttle som SFF-produsent og flere laptop-produsenter. Hva trenger vi Dell til?

 

Billige basispakker kanskje? Det som irriterer litt er at nesten ingen andre selger 1600x1200 og 1920x1200 oppløsning på bærbare. Hos Dell koster ikke det noe særlig ekstra. Og ja, jeg takler fint 1600x1200 på en 15.1" skjerm da synet mitt er 100% enda - litt værre med hørselen :whistle: Har selv en 8600, og det er slepbar ja, men det er greit nok det da jeg bruker den som en "lett flyttbar pc". Til daglig mobil bruk er jo definitivt en ultrabærbar tingen.

Lenke til kommentar
Ikke for å skape noen bølger, men...

"15,4 tommers widescreen skjerm med opptil 1920x1200 dpi oppløsning"

1920x1200 "dots pr inch" er vel litt i grøvste laget?  :nei:

Med en slik oppløsning ville man fort ha verdens beste skjerm for mange år framover.

 

Litt geekish matematikk gir oss:

En 15,4" Widescreen skjerm har jo som alle andre Widescreens et sideforhold på 16:9. Med Pytagoras finner vi at 15,4^2 = (16/9*x)^2 + x^2. Snurrer vi på den ligningen får vi at skjermen er x = 7,55" høy. Den er så 16/9*7,55 = 13,4" bred.

 

Med 1920x1200dpi vil skjermen har en oppløsning på 13,4*1920 x 7,55*1200 =

25728 x 9060 pixel.

 

[/nerdmodus]

<sukk>

 

har jobbet for mye med skrivere...

 

Dette er rettet opp - takk for påminnelsen.

 

/"angrende-synder-modus"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...