Gå til innhold

Produsenter tester dobbelkjerne-Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De burde lansert dual core NÅ mener da jeg :yes:

Da ville nok det bare være de største fantastene som hadde kjøpt det.

 

Ingen seriøse bedrifter som kjøper inn hardware før de er sikker på at det er stabilt. Som regel kjøper de kun hardware som har vært på markedet minst et halvt år for å være sikker på at barnesykdommer unngås.

 

Det er i allefall det jeg har opplevd i de firmaene jeg har vært ansatt i. Den eneste gangen jeg har opplevd at vi har kjøpt inn det nyeste nye var når jeg var it-ansvarlig for et utviklingsselskap. Vi hadde en utviklingsavtale med HP som gjorde at man fikk lease det nyeste nye for en billig penge. Dette fikk utviklingsselskapene tilbud om fordi de skulle få teste serverprogramvare opp mot hardware som kundene kom til å ta i bruk i den nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Intel kommer med "Lakeport" og "Glenwood" for desktop med dobbelkjernestøtte allerede i 2.kvartal mens AMD i første omgang konsentrerer seg om dobbelkjernelansering for Opteron. Dette er muligens en indikasjon på at AMD konsentrerer seg mer om bedriftsmarkedet hvor de i 2004 for alvor begynte å få fotfeste, ulempen ser ut til å være at de overlater initiativet på hjemme PC og entusiastmarkedet til Intel.

Lenke til kommentar
Intel kommer med "Lakeport" og "Glenwood" for desktop med dobbelkjernestøtte allerede i 2.kvartal mens AMD i første omgang konsentrerer seg om dobbelkjernelansering for Opteron. Dette er muligens en indikasjon på at AMD konsentrerer seg mer om bedriftsmarkedet hvor de i 2004 for alvor begynte å få fotfeste, ulempen ser ut til å være at de overlater initiativet på hjemme PC og entusiastmarkedet til Intel.

...men på den annen side er det vel heller tvilsomt prisen for disse blir lav nok for hjemme- og entusiastmarkedet de første 6-12 månedene. For litt større bedrifter derimot er det nærmest irrelevant om en liten server koster 55.000 eller 60.000...

 

Uansett, det blir spennende. Ettersom produsentene har begynt å teste, er det ikke så umulig at større nettsteder kanskje får kloa i et par eksemplarer de nærmeste månedene.

 

Det skal bli interessant å se pris/ ytelse mellom å kjøpe 2x enkeltkjerner kontra 1x dobbeltkjerne. Selv har jeg en følelse av at 2x "enkle" er både billigere og mer effektivt enn 1x "dobbel", iallefall fram til 2006. På den annen side kan man jo kjøpe et hovedkort med plass til to prosessorer og én "dobbel" for å oppgradere med ytterligere en prosessor/ to kjerne seinere...

Lenke til kommentar
Det skal faktisk holde med en BIOS oppdatering. :thumbup:

Postet noen plansjer her som sier litt mer.

Hm... Det har jeg lurt på en stund.. Hvordan skal du oppdatere biosen om hovedkortet ikke er kompatibelt med cpu'en for øyeblikket? eller er det at hovedkortet bare oppdager den ene kjernen når det ikke har bios-oppdatering..?

Lenke til kommentar
Hm... Det har jeg lurt på en stund.. Hvordan skal du oppdatere biosen om hovedkortet ikke er kompatibelt med cpu'en for øyeblikket? eller er det at hovedkortet bare oppdager den ene kjernen når det ikke har bios-oppdatering..?

Man har vel gjerne prosessor fra før av ;) Eller har du kanskje et Opteron-hovedkort liggende å støve på hylla? :)

Lenke til kommentar
Det skal faktisk holde med en BIOS oppdatering. :thumbup:

Postet noen plansjer her som sier litt mer.

Hm... Det har jeg lurt på en stund.. Hvordan skal du oppdatere biosen om hovedkortet ikke er kompatibelt med cpu'en for øyeblikket? eller er det at hovedkortet bare oppdager den ene kjernen når det ikke har bios-oppdatering..?

Regner med det er bare BIOS'n som ikke kjenner den igjen grunnet dual core.

Er jo samme socket. Så etter en oppgradering skal forhåpentligvis alt funke.

 

Håper dette kommer relativt fort inn på markedet etter at 90nm Opteron har kommet.

Så vi slipper å vente i all evighet på en BIOS oppgradering.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor lang levetid Athlon 64 dualcore skal ha på 90 nanometer?

Vil de nye opetron bygges på 90 eller 130? Er opetron i heletatt faset over på 90?

Dual core kommer bare på 90nm. Disse blir erstattet med 65nm i løpet av 2006. Så det tar litt tid før ytelsen blir bra og prisene går ned.

Lenke til kommentar
Dette er muligens en indikasjon på at AMD konsentrerer seg mer om bedriftsmarkedet hvor de i 2004 for alvor begynte å få fotfeste, ulempen ser ut til å være at de overlater initiativet på hjemme PC og entusiastmarkedet til Intel.

Ikke helt riktig. Selv en dual core Pentium4 på 3.2 Ghz, som vil være topmodellen for desktop markedet i år, vil yte dårligere i spill enn det en Athlon64 3500+ gjør. Dårligere enn 3200+ også. Så har man Athlon64 FX-55 og den kommende FX-57. AMD vil nok dominere en god stund til.

 

Så kommer også WindowsXP 64bit...der har AMD enda mer ytelse å hente, hvor mye vet vi ikke enda. Men vi kan regne med at selv på områder som har vært Intel sin dominanse, som video og audio, vil da bli sterkere med AMD. Men dette er veldig mye opptil programvare industrien også så klart!

Lenke til kommentar
Ikke helt riktig. Selv en dual core Pentium4 på 3.2 Ghz, som vil være topmodellen for desktop markedet i år, vil yte dårligere i spill enn det en Athlon64 3500+ gjør. Dårligere enn 3200+ også. Så har man Athlon64 FX-55 og den kommende FX-57. AMD vil nok dominere en god stund til.

 

Hvor har du det fra? en dual-core pentium er muligens mye sterkere enn Athlon 3200+, og da er det vel opp til program- og spillutviklerne?

 

Så kommer også WindowsXP 64bit...der har AMD enda mer ytelse å hente, hvor mye vet vi ikke enda. Men vi kan regne med at selv på områder som har vært Intel sin dominanse, som video og audio, vil da bli sterkere med AMD. Men dette er veldig mye opptil programvare industrien også så klart!

 

Intel får også 64bit i år...

Lenke til kommentar

Dual core eller dual CPU gir ikke noe ytelses bedring i spill per dags dato. Så jeg kan da vite at Dual core P4 3.2 Ghz vil yte dårlige i spill enn en Athlon64 3500+. Og jeg vet at en P4 EE 3.46 Ghz ikke slår AMD i spill heller.

 

Ja Intel sin 600 serie får støtte for 64 bit, så blir spennende å se forskjellene.

 

Hvis noen innbiller seg at jeg er AMD fan, så tror de skammelig feil! Jeg er ikke fan av noe eller noen som helst! Men slik situasjonen ser ut nå og i tiden fremover i år, så leder AMD an. Derfor eier jeg en AMD FX-55 CPU. Jeg hadde en Pentium4 da Intel ledet over AMD AthlonXP. Comprende?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Intel kommer med "Lakeport" og "Glenwood" for desktop med dobbelkjernestøtte allerede i 2.kvartal mens AMD i første omgang konsentrerer seg om dobbelkjernelansering for Opteron.  Dette er muligens en indikasjon på at AMD konsentrerer seg mer om bedriftsmarkedet hvor de i 2004 for alvor begynte å få fotfeste,  ulempen ser ut til å være at de overlater initiativet på hjemme PC og entusiastmarkedet til Intel.

Som du kanskje har fått med deg så ble Opteron lansert flere måneder før Athlon 64, så det er derfor naturlig at også dobbelkjerne kommer til Opteron før Athlon 64. Det er ingenting som tyder på at AMD kommer til å overlate desktop-markedet til Intel, snarere tvert imot og det skulle ikke forundre meg om "Toledo" som er AMDs dobbelkjerne-prosessor for desktop vil bli tilgjengelig før "Smithfield" og samtidig yte bedre på det aller meste. Intels "Smithfield" virker ikke særlig spennende og krever også nye brikkesett og hovedkort, mens dobbelkjerne-prosessorene til AMD antakeligvis vil fungere fint med dagens brikkesett og hovedkort som vil være et stort pluss. "Smithfield" virker som et halvfabrikat og det skulle ikke forundre meg om den kommer til å skuffe ytelsesmessig, og bare bli et kortvarig blaff for å kjøpe Intel noe tid til deres ordentlige dobbelkjerne-prosessorer kommer i 2006...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Intel kommer med "Lakeport" og "Glenwood" for desktop med dobbelkjernestøtte allerede i 2.kvartal mens AMD i første omgang konsentrerer seg om dobbelkjernelansering for Opteron.  Dette er muligens en indikasjon på at AMD konsentrerer seg mer om bedriftsmarkedet hvor de i 2004 for alvor begynte å få fotfeste,  ulempen ser ut til å være at de overlater initiativet på hjemme PC og entusiastmarkedet til Intel.

Som du kanskje har fått med deg så ble Opteron lansert flere måneder før Athlon 64, så det er derfor naturlig at også dobbelkjerne kommer til Opteron før Athlon 64. Det er ingenting som tyder på at AMD kommer til å overlate desktop-markedet til Intel, snarere tvert imot og det skulle ikke forundre meg om "Toledo" som er AMDs dobbelkjerne-prosessor for desktop vil bli tilgjengelig før "Smithfield" og samtidig yte bedre på det aller meste. Intels "Smithfield" virker ikke særlig spennende og krever også nye brikkesett og hovedkort, mens dobbelkjerne-prosessorene til AMD antakeligvis vil fungere fint med dagens brikkesett og hovedkort som vil være et stort pluss. "Smithfield" virker som et halvfabrikat og det skulle ikke forundre meg om den kommer til å skuffe ytelsesmessig, og bare bli et kortvarig blaff for å kjøpe Intel noe tid til deres ordentlige dobbelkjerne-prosessorer kommer i 2006...

Poenget er at etter de foreliggende planene vil Intel komme med dobbelkjerne for desktop før AMD. Da er det knekkende likegyldig at Opteron ble lansert før Athlon 64. Hvis AMD likevel er først er det bra for dem, og som du sier har de en fordel dersom eksisterende brikkesett kan benyttes.

 

Nå har jeg heller ikke skrevet at AMD vil overlate desktopmarkedet til Intel, det jeg skriver er at Intel vil overta initiativet hvis de kommer først med dobbelkjerne.

 

Det er vel heller ingen som regner med noe revolusjonerende fra Intel på cpu siden med det første, de Prescott baserte prosessorene i 6-serien vil sannsynligvis bli en forbedring fra 5-serien, men neppe nok til at noen føler seg kallet til å bølgen.

Det mest spennde på Intel fronten sålangt er etter min mening faktisk nForce5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...