Gå til innhold

Etasis EFN-300, 0dB Fanless PSU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

databrukere og tildels overklokere har i lengre tid gått

Jeg blir ikke overklok av artikkelen, men eller veldig bra ;)

Overklokkere har som kjent litt mer toleranse som støy en vanlige brukere, eller hva?

 

For de av oss som har vært med i gamet en stund har vel ved en eller annen anledning sittet med delta vifter i maskinen, noe vi ikke trenger aa oppleve igjen :p

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Dette ser ut som et bra produkt, men nok en gang en lite nyttig test av hardware.no. Hvorfor prøver dere ikke å bruke den til det den var skapt for i stedet for å stappe den i en vanlig boks med mange andre støyende komponenter. Hva er nå da vitsen? Da kan man like greit kjøpe seg en Fortron Source med 12cm vifte inni som knapt nok gir fra seg lyd og gir luftgjennomstrømning også (til 1/3 av prisen).

 

Nei, jeg syntes dere skulle gjøre en grundig test hvor man bygger en skikkelig htpc med komponenter som man finner i diverse butikker. F.eks. kunne det vært fint å teste den i noe slikt:

 

HT-400 fra vendur.no

 

Så kan dere heller finne et passende hovedkort med passiv chipset kjøling, og bruke et skjermkort som egner seg til htpc med passiv kjøling (f.eks. med en saftig heatpipe ribbe fra Zalman). Sette i f.eks. en 2 1/2 disk som avgir mindre varme og støy enn en vanlig 3 1/2 disk, eller boote OS fra en 2 GB compact flash (eller noe annet spennende så vi får se alternativene til htpc bygging). Til slutt finne ut hvilken CPU man kan bruke som gir god nok htpc ytelse men samtidig ikke avgir så mye varme at man trenger noe mer enn en zalman flower kjøler og kanskje en 12cm papst vifte på lav hastighet.

 

Da har dere oppskriften til en god test!!! Så kom igang! La oss se om det er nødvendig med en passiv kjølt PSU eller om man like greit bør ha passiv kjøling på alle andre komponenter og bruke en Fortron source PSU med 12cm vifte for å få nødvendig luftsirkulasjon. Hvis dere finner ut av disse tingene, da har dere en god test! :)

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Den omtales som veldig god til sitt formål og får relativt bra omtale i konklusjonen, men her synest jeg at testen svikter litt!

 

Man må jo dømme et produkt ut ifra målgruppen, og i dette tillfellet er målgruppen de av oss som jobber for å få så lydløse maskiner som mulig. Jeg synest derfor at det er merkelig å anbefale et produkt som denne PSU'en!

 

"Er han helt tullete nå eller?" tenker dere sikkert. "Det er jo en PSU uten vifter, det er vel et bra steg på veien mot en stille maskin eller??!"

 

Det trodde/håpet jeg også, men flere steder i artikkelen står det at man må/bør ha en bra luftgjennomstrømmning i kabinettet/rundt/over PSU'en... Så da betaler jeg mengder med penger for en vifteløs PSU og så må jeg sette inn chassi vifter isteden? Da kan man vel like gjerne beholde sin "silent" PSU med innebygd vifte og ikke bruke kabinettvifter? eller?

 

 

Har innsett at jeg nokk må belage meg på å innføre vannkjøling for å nå mitt mål, for om denne PSU'en trivs best med bra luftstrømmning, så kommer den nokk ikke til å like seg i mitt kabinett siden jeg har passivt kjølt grafikk kort og "north/south bridge" allerede...

 

Ellers bra og innteresant, ser gjerne flere tester av vifteløse PSU'er!!

(Er kablene lange nokk så kan man kanskje skru fast PSU'et utenfor kabinettet på en eller annen måte, slik at man ikke bokser inn varmen fra PSU'en i kabinettet... hummm. blir jo ikke så fint da, men det fungerer vel kanskje?)

Lenke til kommentar

Et alternativ for passiv kjølt CPU er en brick PSU på utsiden. Disse finnes opp i 200 watt så vidt jeg vet. Men uansett må man med dagens komponenter i en vanlig pc ha noen form for luftgjennomstrømning, så hvis man kan klare seg med en 12cm papst vifte med lav hastighet så tror jeg at man har et temmelig lydløst system. Trikset er jo også å underklokke CPU også hvis man vil ha en som kan passivt kjøles med en Zalman flower.

Lenke til kommentar

Det er mange meninger om Passiv/Aktivt avkjølt psu

og hvor vidt du må ha flere vifter pga varmen som

oppstår, Etasis psu slipper det meste av varmen ut

inne i kabbisen noe som ikke er spessielt fordelaktig,

da er det bedre med heatpipe, for da får man varmen ut av

psuen som er mer ønskelig (da kan du jo bruke den til å tørke

sokkene :p )

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Må bare si meg enig i ankepunktene mot testen her. Jeg har selv et vannkjølt system med minimalt av vifter. Kjøpte en SiletMaxx vifteløs strømforskyning. Ble så varm at den til slutt "brant opp" (klikka & ble totalt ustabil). Fikk heldigvis returnert dem & fikk pengene igjen. Denne typen produkt funker kun om du har bra med kabinettvifter i maskina; og da er jo poenget borte. Mon PSU ble 60-65 grader utenpå med 2 kabinettvifter gående på lavt turtall...Venter fremdeles på en vannkjlt PSU som funker. Kjøpte også AquaComputer sin (rev1) fra microplex. Samme greia der. Dårlig konstuksjon & ble vaaaarm (65+ grader, selv med vanntemp på 30-35 grader). Har funnet en ubrukt PSU som jeg vurderer å modde til vannkjøing selv, mn bor i leilighet og har ikke akkurat noe verksted i boden heller..

Lenke til kommentar
Må bare si meg enig i ankepunktene mot testen her. Jeg har selv et vannkjølt system med minimalt av vifter. Kjøpte en SiletMaxx vifteløs strømforskyning. Ble så varm at den til slutt "brant opp" (klikka & ble totalt ustabil). Fikk heldigvis returnert dem & fikk pengene igjen. Denne typen produkt funker kun om du har bra med kabinettvifter i maskina; og da er jo poenget borte. Mon PSU ble 60-65 grader utenpå med 2 kabinettvifter gående på lavt turtall...Venter fremdeles på en vannkjlt PSU som funker. Kjøpte også AquaComputer sin (rev1) fra microplex. Samme greia der. Dårlig konstuksjon & ble vaaaarm (65+ grader, selv med vanntemp på 30-35 grader). Har funnet en ubrukt PSU som jeg vurderer å modde til vannkjøing selv, mn bor i leilighet og har ikke akkurat noe verksted i boden heller..

Ja det er mekelig at det ikke har vært noen ordentlig vann-PSU, burde ikke være så vanskelig å mekke ett par velplasserte rør inne i en PSU. Og vannkjøling er jo glimrende for den støvbevisste som fortsatt vil ha adekvat kjøling.

 

AtW

Lenke til kommentar
vannkjøling av psu er direkte farlig :dribble: . vann gjør at metall korroderer og at det kan begynne å lekke. 230V og vann er ikke akkurat en heldig kombinasjon. vann må holdes langt borte fra PSU :thumbdown:

Det er bare å tilsette noe til vannet som hindrer korrosjonen, eller lage rørene i ett annet materiale, vann og strøm hører ikke sammen, men det er lett å holde vann adskilt fra strøm, det gøres jo masse steder ellers (nedgravde rør sammen med vannrør, strømkabler igjennom vann osv osv).

 

Og i det meget usannsynlige tilfellet at det skulle gå lekk, hva er problemet? PSU kortslutter, i de færreste tilfeller en farlig situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
det alvorligste er at du kan få en av fasene kortsluttet mot jord i kassa. men liker man lyseblå karameller så er det jo bare å prøve... :cool:

Som sagt, så skal det en god del til for at det blir en lekkasje, og dessuten er faren liten om du ikke er bortpå kassa når ting føkker seg. Og om du skulle få en karamell, så er ikke det krise heller, visst er det vondt, men det går jo fort over.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...