Gå til innhold

Athlon 64 på 90 nm i oktober?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøft! Får håpe de lykkes med varmeutviklingen på 90nm.

 

PS. Det er et par små skrivefeil nederst i artikkelen: ""Winchester"-kjernen kommer til å være 83 nm2 stor, mot den 144 nm2 store "Newcastle"-kjernen som produseres med 130 nanometer."

 

Det skal stå mm^2 og ikke nm2. CPU-kjerner er jo svært rundt regnet rundt 10mm x 10mm, altså rundt 100 mm^2. Hvis det hadde vært nm^2 så hadde de vært så små at det ikke er mulig å se de med det blotte øye, ja selv ikke med lysmikroskoper.

Lenke til kommentar
Den 4000+ får nok sinnsyk ytelse men også til en _sinnsyk_ pris garantert. Hadde planer om en 64-bit oppgradering, men socket 939 delen er svindyr, så det blir nok en 754 på meg.

Vel, du skal ikke se bort i fra at hovedkort med Socket939 blir relativt rimelig innen Oktober, og at den nye Athlon64 3000+ som er laget med 90nm _kan_ bli en svært god CPU for overklokkere.

 

Jeg har egentlig ikke behov for noen oppgradering fra min XP2500+ ennå, men oppgraderer muligens om det blir rimelig og jeg følger jeg får mye for pengene.

Lenke til kommentar
Spennende dette, og ifølge ryktene så har AMD klart å få ned effektforbruket på 90nm med ca. 10 Watt sammenlignet med tilsvarende AMD64-prosessorer på 130nm.

Noe som ikke er i nærheten av hva de har klart tidligere når de gikk fra 0,18nm til 0,13nm...

 

Intel klarte på 0,18 micron å produsere 2 ghz

På 0,13 micron klarte de 3,2 ghz, men prosessorene var gode for 3,6 ghz med luftkjøling

På 0,09 micron så sliter de fortsatt med samme hastighet som de hadde på 0,13nm ... ikke akkurat imponerende

 

For amd sin del er den største bonusen at de kan produsere dobbelt så mange prosessorer på en wafer og i tillegg få litt høyere ytelse og litt lavere strømforbruk.

 

Utfra tallene som er oppgitt burde det heller ikke være noe problem å produsere dual corene som de har snakket om.

Lenke til kommentar

vil det også dukke opp Winchester-prosessorer på 3000+, 3200+, 3500+ og 3800+ for sokkel 939.(sitat:)

 

men er det ikke allerede kommer ut 3500+ og 3800+ til s-939 ?

 

4000+ Q 3 og 4200 Q 4(kansje Q 1 2005)og 4400i Q 2 2005 :hmm:

 

for vel sitte og vente en stund til,kansje dumt og kjøpe s-754 og 3200+

hvis man får råd med s-939 og en 3500+ til Q4(julegave til meg selv)

 

eller må man vente til neste år :(

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
Noe som ikke er i nærheten av hva de har klart tidligere når de gikk fra 0,18nm til 0,13nm...

 

Intel klarte på 0,18 micron å produsere 2 ghz

På 0,13 micron klarte de 3,2 ghz, men prosessorene var gode for 3,6 ghz med luftkjøling

På 0,09 micron så sliter de fortsatt med samme hastighet som de hadde på 0,13nm ... ikke akkurat imponerende

Kanskje ikke, hvis man bare måler suksess i høyest mulig MHz. Jeg er mer opptatt av ytelsesforbedringen, og til forskjell fra P4 så har ytelsen til AMD64-prosessorene faktisk vist seg å skalere super-lineært med klokkefrekvensen hvis det sier deg noe :thumbup:

 

For amd sin del er den største bonusen at de kan produsere dobbelt så mange prosessorer på en wafer og i tillegg få litt høyere ytelse og litt lavere strømforbruk.

 

Utfra tallene som er oppgitt burde det heller ikke være noe problem å produsere dual corene som de har snakket om.

Ja, AMD har nok lykkes med det de hadde satt seg som mål med sin 90nm-prosess. Ved siden av økt avkastning og dual-kjerne muligheter, så betyr det også at AMD endelig kan produsere flere konkurransedyktige lavstrømsprosessorer for bærbare og bladtjenere :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kanskje ikke, hvis man bare måler suksess i høyest mulig MHz. Jeg er mer opptatt av ytelsesforbedringen, og til forskjell fra P4 så har ytelsen til AMD64-prosessorene faktisk vist seg å skalere super-lineært med klokkefrekvensen hvis det sier deg noe :thumbup:

Poenget mitt er at P4 crap versjon før northwood hadde like lang pipeline som northwood'n har, dvs 20 trinn. Derfor jeg sammenlignet de to... Det ble i tillegg lagt til 256kb l2 cache (totalt 512) og de klarte å øke klokkefrekvensen med over 50% ved å gå fra 0,18 til 0,13...

 

Angående skalering så skalerer AthlonXP tilnærmet lineært så lenge fsb/ram'n er 1/11 av cpu hastigheten ;) (beregnet utfra skaleringen fra xp2500 til xp3200)

Lenke til kommentar
Den prosessoren på bildet er vel bare en "beta" versjon, og har sikkert derfor ikke en shim på.

Nei, prosessoren som er avbildet er ikke en "Winchester" men såvidt jeg kan se en "Oakville". Altså en 754-pins µPGA low-power Mobile Athlon 64 3000+ på 2.0GHz med 512KB L2 cache og 35 Watt TDP :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
men jeg trodde litt av poenget med A64 var 1MB cache?? nå får jo alle A64'er bare 512KB??!!

Kun Athlon 64-FX vil ha 1MB L2 cache fra nå av, samt Opteron selvsagt. Dette hovedsaklig for å få ned prisen på vanlige Athlon 64, så dagens Athlon 64 for sokkel 754 med 1MB L2 cache kan bli vanskelig å få tak i til høsten...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...