Gå til innhold

NVIDIA med SATA-300 i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dagens 150 MB/s er mer enn raskt nok,

mener mange

 

Vel, nå er ikke båndbredde alt da. 150MB/s holder jo i massevis for dagens harddisker. (Selv den nyeste og raskteste Raptor'en leverer skjelden eller aldri over 75MB/s)

 

Men SATA300 skal også ha andre forbedringer enn høyere båndbredde. Den viktigste av disse andre egenskapene er NCQ-støtte. Dvs. et system for reduksjon av gjennomsnittlig aksesstid på diskene. Siden aksesstid er en stor flaskehals ved dagens disker så vil NCQ-støtten kunne gi langt høyere ytelse på diskene selv om antall MB/s blir det samme.

 

NCQ kunne gitt like høy ytelse dersom det hadde blitt implementert i dagens SATA150, men det har produsentene altså valgt å utsette helt til SATA300 kommer.

Lenke til kommentar
Dagens 150 MB/s er mer enn raskt nok,

mener mange

 

Men SATA300 skal også ha andre forbedringer enn høyere båndbredde. Den viktigste av disse andre egenskapene er NCQ-støtte. Dvs. et system for reduksjon av gjennomsnittlig aksesstid på diskene. Siden aksesstid er en stor flaskehals ved dagens disker så vil NCQ-støtten kunne gi langt høyere ytelse på diskene selv om antall MB/s blir det samme.

 

NCQ kunne gitt like høy ytelse dersom det hadde blitt implementert i dagens SATA150, men det har produsentene altså valgt å utsette helt til SATA300 kommer.

Det finnes SATA-150-disker med NCQ allerede:

Blant annet fra Seagate (hw.no)

Lenke til kommentar
NCQ kunne gitt like høy ytelse dersom det hadde blitt implementert i dagens SATA150, men det har produsentene altså valgt å utsette helt til SATA300 kommer.

Såvidt jeg vet så har Silicon Image sin SiI 3114 SATA150-kontroller, som finnes på en rekke hovedkort og kontrollerkort, støtte for NCQ.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Joda, diskene er der. (Alle Seagate 7200.7 SATA-disker fra 80 til 200GB + Raptor 74GB)

 

Men kontrollere er det mangel på. Silicon image har hadd en prototype kontroller (Sil 3124) som støtter NCQ på SATA150, men denne blir trolig værende prototype og kommer neppe i salg. De øker nok båndbredden til 300MB/s før de er fornøyd og slipper produktet for salg.

Lenke til kommentar
Da har harddisk produsentene noe å jobbe med, nemlig øke hastigheten ytterligere.

Båndbredden på ca 45-75MB/s (Raptor 74GB) er høy nok i massevis for det aller meste av programvare. Det er aksesstiden som er den store flaskehalsen produsentene bør bekjempe. (Og størrelsen på diskene) Husk at minnebufferen på 2 eller 8MB kun er der for å dempe effektene av den trege aksesstiden og vi vet jo alle at økningen fra 2 til 8MB har god innvirkning på det meste av programvare. Det samme gjelder rotasjonshastigheten. Vi har allerede 7200rpm disker som klarer å levere like mange MB/s som 1. generasjons raptor, men siden raptoren er 10000rpm så er aksesstiden betydelig lavere, og dermed ytelsen betydelig høyere. Å bedre ytelsen handler altså mye om å redusere aksesstiden, og lite om det å øke båndbredden.

Lenke til kommentar

før eller siden må båndbredden og/eller aksesstiden utvides uansett, man vil jo aldri stå stille i databransjen. Dessuten tror jeg også at HDDer snart er på vei ut, ville vært enklere å gå over til andre medier.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Hva er poenget, tror HD er klarer for å pengsjoneres snart uansett. Håper det ikke er alt forlenge til at RAM blir en type HD. Dette hadde hatt flere fordeler som blant annet mindre varme, og mindre plass og mindre støy.

Jeg er Enig hvis det er kun er systemdisk du snakker om. Vanlig ram har jo en aksesstid som er i størrelseorden en million ganger raskere enn vanlige harddisker. Med en så lav akessstid så er det også kjekt med høyere båndbredde, noe dagens dobbeltkanals ram har rundt 100 ganger mer av enn vanlige harddisker.

 

Problemet er bare at ram fortsatt er dyrt. Så snart man kan få en OS-partisjon til noen få tusenlapper per 10GB så tror jeg det vil ta helt av. Før den tid vil nok fortsatt harddisker være ganske enerådende til OS-bruk.

 

Men som lagringsmedie vil nok ikke harddiskene forsvinne, tvert i mot. Jeg tror harddisker har et langt liv forran seg som lagringsmedie for diverse saker som film, musikk, filsamlinger av diverse slag osv. Fordelen er jo at lagringskapasiteten er enorm og prisen er svært lav. Dette er ikke noe ram kan konkurrere med i nærmeste fremtid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men kontrollere er det mangel på. Silicon image har hadde en prototype kontroller (Sil 3124) som støtter NCQ på SATA150, men denne blir trolig værende prototype og kommer neppe i salg. De øker nok båndbredden til 300MB/s før de er fornøyd og slipper produktet for salg.

Ja, men også SiI 3114 har NCQ-støtte ifølge Silicon Image:

http://www.siimage.com/press/09_02_03.asp

 

Sil 3114 Product Features

  • 4 Ports of Serial ATA capable of acting as four independent master channels (Gen 1, 1.5Gbps)
  • 32-bit 33/66MHz PCI Interface
  • Variable output strengths for backplane support
  • 1st Party DMA support for SATA II Native Command Queuing
  • Hot-plug support
  • ATAPI device support
  • Port Multiplier Support
  • RAID 0, 1, 10 support in software
  • Support for Windows, Linux and Netware operating systems
  • 176-pin TQFP package (20x20mm)

Fordelene med NCQ ble forøvrig demonstrert på IDF i fjor høst med en Seagate Barracuda 7200.7 SATA150-harddisk og en SiI 3124 PCI-X SATA150-kontroller som man kan lese mer om her:

http://www.siimage.com/press/09_16_03_3.asp

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Kunne lansert SATA-3000 for alt jeg bryr meg. Er som tidligere sagt ingen disker som kan utnytte dette i dag allikevel. Synes man kunne gitt ut en ny standard når det gjelder os-disk ala det vi har for skjermkort. I dag har skjermkort en egen port (AGP) for å kunne operere med raskere hastigheter, samt slippe den flaskehalsen PCI-portene er. Tror det hadde vært en ide med noe lignende for os-disk. Denne kunne f.eks vært en spesiell disk (RAM eller lignende) som opererte med svimlende hastigheter i forhold til dagens disker. Resten av lagringen kunne man hatt på ordinære disker.

 

litt tillegg.....

 

Som det også er nevnt så er det ikke bare overføringshastigheten som viser hvor rask en disk er. Aksesstid og NCQ-støtte er også ting som spiller inn. Men uansett så er det store begrensninger her i forhold til f.eks en ramdisk. Det store minuset er selfølgelig kostnadene. Ram koster ca 1500 for en GB, mens en hd koster under en tier pr GB. Sier seg selv at det ikke vil være mulig med det første. Men kansjke man kan lage noen ramdisker som opererer på en mye billigere ram. Tilogmed vanlig SD-ram hadde vært utrolig mye raskere! Hadde jeg hatt mulighet til å kjøpe en os-disk på 10GB på slike hastigheter så.......wow! :D

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Åh! Artig! EPoX EP-8KDA3+ har jo Sil 3114 integrert, og jeg har bestilt en Seagate S-ATA disk :D Da vet jeg hvilken kontroller harddisken skal stå på om 1-2 uker :p:)

Supert! Du må prøve å få slått på NCQ-støtten på et vis. Håper du fpr det til og rapporterer resultatet på forumet. (selv om det ikke skulle funke så vi andre får vite det også).

 

snorreh: Takk for nye info. :thumbup: Dette visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Åh! Artig! EPoX EP-8KDA3+ har jo Sil 3114 integrert, og jeg har bestilt en Seagate S-ATA disk :D Da vet jeg hvilken kontroller harddisken skal stå på om 1-2 uker :p:)

lag gjerne en tråd hvor du forteller om det går eller ikke, kan vere intressangt.

 

Får bare håpe at det ikke er en "light"-verson av sata-biosen da, har selv dårlig erfaring med integrerte kontrollere :(

 

 

 

Tilbake ontopic vil jeg si at jeg synes det er flott at nVidia er villig til å stappe ny teknologi inn på kortene...det skader jo ikke selv om det kansje ikke er så nødvendig...

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kom over denne tråden litt seint, men tenkte likevel å tilby mitt :)

 

I følge Garzik, som utvikler "the Linux SATA drivers", så støtter ikke Silicon Image 3112/3114 NCQ...

 

Er det forøvrig noen som kan anbefale en bra (og rimelig! ;) ) S-ATA kontroller for kjøring med 2.6 kjernen?

 

 

[Edit: Alle S-ATA disker er muligens hot-swap/plug kompatible, men ikke alle kontrollere er hot-plug kompatible. Jeg mistenker også (korriger meg om jeg tar feil) at S-ATA disker som skal støtte hot-plug må bruke en S-ATA strømkontakt...]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...