Gå til innhold

Intel viser fram BTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får vel se mer og mer til dette så en kan vel like godt venne seg til det først som sist.

 

Håper ikke jeg kommer noen i redaksjonen i forkjøpet med dette bilde av Chieftec's prototype på et BTX kabinett. Bilde er fra The Inquirer så ta det med de vanlige forbeholdene.

 

06010001.jpg

Lenke til kommentar
MicroBTX vil antakelig bli den mest anvendte størrelsen,

med to PCI-slotter, en for PCIe x1, og en PCIe x16 til GPUen

 

Hva ER det med folk og små ting hele tiden? Jeg vil heller ha normal eller ekstra STOR BTX med mange slotter og pleeeenty av plass mellom komponenter. Det er jo ikke SÅ ofte at man driver og flytter rundt på maskinen. I så fall bør man heller kjøpe en laptop.

Det er min mening i hvertfall - og den er jo 100% personlig. ;)

 

 

Edit: Er det bare meg, eller ser denne

btx_type_1_kjoler_200x200.jpg

ut som et rengjøringsmareritt? TENK på hybelkaninene i den der...

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Spennende.. vi kan nok regne med klaging i starten (ser en klage her på forumet allerede) men vi MÅ videre engang. Vi har jo enda ikke blitt kvitt gamle com og ps/2 porter på selv moderne hovedkort enda. Og jeg husker fortsatt de negative reaksjoner som kom når hoevdkort uten VesaLB slots og senere uten ISA slots kom. Og vi har jo gått fra AT til ATX en gang også.. og byttet ram type og cpu socket...

 

Og hvorfor skulle ikke folk gidde bytte kabinetter? Folk svir jo av 4-5000 på nytt skjermkort uten problemer. Jeg trenger f.eks ny hardware rundt nyttår og da kan jo BTX være aktuelt.

 

Dessuten er det ikke bare selvbyggere i verden, de står vel for en liten % av det totale PC salget. Pc produsenter vil jo ikke ha noe problem med å innføre dette:)

Lenke til kommentar
Sitat fra artikkeln:

Selve prosessorkjøleren, Type 1, blir en kombinert kjøleribbe med

kobberkjerne og aluminiums-"vinger", som får en vifte på siden for å fjerne de svært så varme prosessorene.

 

 

Vil ikke dette vere svert dumt, om kjølern fjerner prosessorn  :grin:

Det er vel derfor den har vinger :D

 

*FLOFF* *FLOFF* *FLOFF* Der for prosessorn gitt...

 

(ja jeg vet.. Men det er seint på dag....)

Lenke til kommentar

I forbindelse med frigivelsen av informasjon om Intels nye 9xx-plattform, har vi fått tilgang til en rekke bilder av BTX-hovedkort og kjølerløsningen til formfaktoren, som snart kan bli standard for nye Intel-hovedkort og mini-PC-er.

Kommer AMD til å holde liv i ATX formen ei lita stund til? Jeg som har kjøpt nytt ATX kabinett og strømforsyning... :wee:

 

Når Intel infører en standard så er det vel mest sannsynlig at det blir gjonnomført.

 

Hmmm, er det ikke nok plass på baksida på kabinettet til en 80mm vifte + en kanal som gir luft til CPU'en? Den BTX løsningen som er avbilda minner nemlig mye på en gammel Dell maskin som mamma har. Der har CPU'en kjøleribbe og en kanal til baksida av kabinettet. Der er ei vifte også.

 

Ellers så vil vel BTX strømforsyninger gi oss flere SATA strømplugger. Det er jo kjekt. Jeg antar at det kommer egne BTX PSU'er?

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har satt meg godt nok inn i dette, men mener å huske å ha lest en plass at BTX ville være kompatibelt med ATX kabinettene, dvs hullene?

 

Utover dette tror jeg i likhet med andre at dette er en vanesak og ville ikke bekymret med så mye. ATX vil sikkert leve en stund til, både med Intel og AMD.

Lenke til kommentar
Hva ER det med folk og små ting hele tiden? Jeg vil heller ha normal eller ekstra STOR BTX med mange slotter og pleeeenty av plass mellom komponenter. Det er jo ikke SÅ ofte at man driver og flytter rundt på maskinen. I så fall bør man heller kjøpe en laptop.

Det er min mening i hvertfall - og den er jo 100% personlig.  ;)

 

Den personlige meningen din er nok ikke helt i takt med resten av verden når vi ser på den sterkt økende populariteten til Shuttle og andre XPC/mini PC produkter.

 

Når mesteparten av hva man trenger av inn/utganger er integrert på hovedkortene vil det for de fleste være bortkastet å sitte der med et stort, klumpete midi-tower kabinett med få eller ingen tilleggskort og masse dødplass.

 

Ser positivt på at form faktoren går ned og er rimelig sikker på at min neste PC blir en Shuttle XPC eller et lignende produkt. Bare ikke med integrert skjermkort.

Lenke til kommentar

*TO* PCI-spor? :o TO??

 

Nei, jeez, microBTX er definitivt ikke min størrelse. 3-4 PCI-spor MINST! Lydkort, ekstra nettverkskort, ledningsplass, vifter, CPU-vifte-innstillingssak og mer.

 

Forresten - hvor skal CPUen være i det Chiefteckabinettet?

Lenke til kommentar

Blip, det følger ikke med vanlige PCI spor, kun de nye PCI express sporene.

 

Altså du må ha nytt lydkort og ekstranettverkskort også. Vel og merke om det ikke kommer en hybridløsning, selv om det kunne være fristende å bite i det sure eple å bytte alt i en omgang.

 

PS. Det ser ut som jeg har feil angående vanlige PCI spor, men de forsvinner vel fort når Creative & co kommer med lydkort på pci express x1 standarden.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

BTX virker nå godt til shuttle, men til en midi tower pc er det jo bare dårlig kjøling. Til mindre og mer kompakt ting blir til varmere. Og hva vil du ha? Varm pc som ikke kan klokkes så mye p.g.a komponentene blir varme eller en litt større pc der kjølingen er god, god plass til å jobbe i. ATX er jo en standard som faktisk fungerer bra, og trenger det å byttes ut når det fungerer bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...