Gå til innhold

Bekrefter sokkel 939 på Computex


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
939-sokkelen vil være de første med PCI Express-varianter for tilleggskort og grafikk.

 

tilleggskort ?

trodde det bare var grafikkort som hadde PCI Express !

 

må vi oppgradere alt nå.lyd,netverkkort.o.s.v..!

Lyd og nettverk har de fleste integrert på hovedkortet allerede...

 

Men ja, man må også etter hvert bytte ut sine PCI-kort. Vet ikke om det kommer til å være overganger i starten, men i utgangspunktet så er dette et skifte på lik linjen med socketskifter osv, der man må bytte ut produktene sine. Det å f.eks. bytte ut en RAID-kontroller fra PCI til PCIe gjør i alle fall jeg med glede ;)

Lenke til kommentar

Men spørmålet er selvfølgelig når vanlige kunder har mulighet til å få tak i denne. Leste et eller annet sted at AMD ikke hadde veldig mange 939CPU'er klar til utgivelse slik at det vil bli ganske vanskelig å få tak i noen i det neste månedene, selv etter at den har blitt lansert.

 

 

Fant linken:

 

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040324135202.html

 

"However, despite of optimistic predictions, availability of such microprocessors will be very limited initially. Currently some sources familiar with AMD’s plans estimate that there are going to be only a little bit more than 50 thousand of 939-pin AMD Athlon 64 and AMD Athlon 64 FX processors available in the second quarter of the year"

 

50000 er ikke så veldig mye...hvor mange tror dere feks. komplett klarer å få av denne batchen? Trolig svært svært få.

 

Har ventet en stund på socket 939 nå, men utifra det jeg leste om "vanskelig tilgjengelighet" på kommende CPU'er, tror jeg at jeg gir inn og kjøper et socket 754 system nå istedet....

Lenke til kommentar
Men spørmålet er selvfølgelig når vanlige kunder har mulighet til å få tak i denne. Leste et eller annet sted at AMD ikke hadde veldig mange 939CPU'er klar til utgivelse slik at det vil bli ganske vanskelig å få tak i noen i det neste månedene, selv etter at den har blitt lansert.

 

 

Fant linken:

 

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040324135202.html

 

"However, despite of optimistic predictions, availability of such microprocessors will be very limited initially. Currently some sources familiar with AMD’s plans estimate that there are going to be only a little bit more than 50 thousand of 939-pin AMD Athlon 64 and AMD Athlon 64 FX processors available in the second quarter of the year"

 

50000 er ikke så veldig mye...hvor mange tror dere feks. komplett klarer å få av denne batchen? Trolig svært svært få.

 

Har ventet en stund på socket 939 nå, men utifra det jeg leste om "vanskelig tilgjengelighet" på kommende CPU'er, tror jeg at jeg gir inn og kjøper et socket 754 system nå istedet....

Tror ikke dette tilgjengelighetsproblemet vil være noe problem. Husk at Socket 939 kun vil fære for A64-FX i starten, og riften om de systemene er ikke så alt for høy grunnet prisen. Når de vanlige A64-prosessorene dukker opp for S939 etter hvert så vil jeg tro at det ikke lenger vil være noe problem å få tak i prosessorene, kortene eller noe annet.

 

Forøvrig er Q2 bare fram til 30. juni...

Lenke til kommentar

takk for svaret DesertGlow

 

så på linken:

 

Apparently, Athlon 64 3700+ (2.40GHz) for Socket 939 has been renamed to Athlon 64 3800+, while the Athlon 64 3400+ (2.20GHz) for Socket 939 is now called Athlon 64 3500+. Both 939-pin chips will emerge in May.

 

blir vel neppe billig disse cpu"ene,hørte at Athlon 64 4000+

ikke kommer får Q1 neste år..

 

kommer både Athlon 64 3500+og Athlon 64 3800+ nå i mai

til c 939 !

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
939-sokkelen vil være de første med PCI Express-varianter for tilleggskort og grafikk.

 

tilleggskort ?

trodde det bare var grafikkort som hadde PCI Express !

 

må vi oppgradere alt nå.lyd,netverkkort.o.s.v..!

Alt skal over på PCI-Express.

 

I første omgang er det skjermkortene som flytter over, da det er de som har størst behov for båndbredde. Så kommer high-end diskkontrollere/nettverkskort ol. utstyr som også elsker båndbredde.

 

Og etterhvert kommer alt annet utstyr i PCI-Express format. Men frykt ikke. Det er ikke slik at vanlig PCI forsvinner helt uten videre. For det første vil nok alle PCI-Expresshovedkort komme med x-antall vanlige PCI-plasser også. Og for det andre vil det også bli produsert kort med vanlig PCI i mange år.

 

Bare se på hvor lang tid det tok for å bli kvitt ISA-sporet. ISA ble umoderne før Pentium ble lansert, men det var fremdeles mulig å finne ISA-spor på Pentium3 / AMD Athlon hovedkort. Vi har seriell/parallell/ps2-kontakter på hovedkortene våre ennå, selv om USB er bedre på alle måter.

Lenke til kommentar
939-sokkelen vil være de første med PCI Express-varianter for tilleggskort og grafikk.

 

tilleggskort ?

trodde det bare var grafikkort som hadde PCI Express !

 

må vi oppgradere alt nå.lyd,netverkkort.o.s.v..!

Det er jo der PCI-exp har den store fordelen, PCI-bussen er jo alt for lite kraftig, klarer ikke å kjøre ett gig nettverkskort engang, og skal du ha ide-kontrollere, lydkort, osv osv, så blir det enda mer krangel om den samme båndbredden.

 

For øyeblikket er jo AGP8x mer enn raskt nok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare se på hvor lang tid det tok for å bli kvitt ISA-sporet. ISA ble umoderne før Pentium ble lansert, men det var fremdeles mulig å finne ISA-spor på Pentium3 / AMD Athlon hovedkort. Vi har seriell/parallell/ps2-kontakter på hovedkortene våre ennå, selv om USB er bedre på alle måter.

Vet, håper PCI forsvinner litt fortere, har troa på det, siden mye er innebygd nå til dags, og de som kjøper ekstra-kort ofte er mer "seriøse" brukere.

 

PS/2 og den slags burde ha vært faset ut for lengst, håper de utnytter sjangsen til å kjøre legacy-free på de nye hovedkortene.

 

AtW

Lenke til kommentar
I første omgang er det skjermkortene som flytter over, da det er de som har størst behov for båndbredde. Så kommer high-end diskkontrollere/nettverkskort ol. utstyr som også elsker båndbredde.

Det er ikke pga. båndbredde at skjermkort skal over fra AGP til PCI-Express, men pga. høyere strømforbruk (PCI-Express x16-slotten gir vesentlig mer strøm enn AGP8X-slotten) og reduserte tilgangstider. Ser man bort ifra integrerte skjermkort-løsninger, så bruker alle skjermkort i dag dedisert minne som tilbyr vesentlig høyere båndbredde enn hva PCI-Express bussen kan tilby. For harddisk- og nettverks-kontrollere som i dag bruker 32-bits PCI, så vil derimot PCI-Express bety en merkbar forbedring :)

Lenke til kommentar
I første omgang er det skjermkortene som flytter over, da det er de som har størst behov for båndbredde. Så kommer high-end diskkontrollere/nettverkskort ol. utstyr som også elsker båndbredde.

Det er ikke pga. båndbredde at skjermkort skal over fra AGP til PCI-Express, men pga. høyere strømforbruk (PCI-Express x16-slotten gir vesentlig mer strøm enn AGP8X-slotten) og reduserte tilgangstider. Ser man bort ifra integrerte skjermkort-løsninger, så bruker alle skjermkort i dag dedisert minne som tilbyr vesentlig høyere båndbredde enn hva PCI-Express bussen kan tilby. For harddisk- og nettverks-kontrollere som i dag bruker 32-bits PCI, så vil derimot PCI-Express bety en merkbar forbedring :)

I tillegg er PCIe full duplex :)

Lenke til kommentar
En ting er sikkert i hvertfall, og det er at jeg ikka skal oppgradere noe før BTX standarden har kommet ordentlig i gang.

 

Da blir det ny kasse, cpu, hk, skjermkort, kanskje lyd også, kanskje ram GLEDE SEG :love:

Ja, hvordan ligger det ann med BTX, har hørt lite om det i det siste, har AMD i det hele tatt tenkt til å skifte over til BTX?

 

AtW

Lenke til kommentar
En ting er sikkert i hvertfall, og det er at jeg ikka skal oppgradere noe før BTX standarden har kommet ordentlig i gang.

 

Da blir det ny kasse, cpu, hk, skjermkort, kanskje lyd også, kanskje ram GLEDE SEG :love:

Ja, hvordan ligger det ann med BTX, har hørt lite om det i det siste, har AMD i det hele tatt tenkt til å skifte over til BTX?

 

AtW

Litt off-topic dette men:

 

Siden Intel allerede har kastet selve kjernen i varmeovnen, er det vel kanskje mulig at de kaster skallet også.. :hmm:;)

Lenke til kommentar
En ting er sikkert i hvertfall, og det er at jeg ikka skal oppgradere noe før BTX standarden har kommet ordentlig i gang.

 

Da blir det ny kasse, cpu, hk, skjermkort, kanskje lyd også, kanskje ram GLEDE SEG :love:

Ja, hvordan ligger det ann med BTX, har hørt lite om det i det siste, har AMD i det hele tatt tenkt til å skifte over til BTX?

Jeg tviler egentlig på at BTX slår så godt an som enkelte produsenter tror. Det vil sikkert bli raskt innført hos dell, men resten av verden tror jeg vil være treg med innføringen av dette. Tipper det vil gå minst et 2-3 år før det er et "must" å ha BTX.

Bare se på hvor lang tid det tok for å bli kvitt ISA-sporet. ISA ble umoderne før Pentium ble lansert, men det var fremdeles mulig å finne ISA-spor på Pentium3 / AMD Athlon hovedkort. Vi har seriell/parallell/ps2-kontakter på hovedkortene våre ennå, selv om USB er bedre på alle måter.

Vet, håper PCI forsvinner litt fortere, har troa på det, siden mye er innebygd nå til dags, og de som kjøper ekstra-kort ofte er mer "seriøse" brukere.

 

PS/2 og den slags burde ha vært faset ut for lengst, håper de utnytter sjangsen til å kjøre legacy-free på de nye hovedkortene.

Jeg tror det vil ta ennå lengre tid med PCI->PCI express. Det er mange som har spesial-kort i PCI-utgave og har planlegger å beholde det i mange år ennå. (Jeg vet om folk som har ennå har verdifulle spesial-ISA-kort og har svært dårlige muligheter for oppgradering.

 

PS2/Seriell og Paralell-port burde ikke vært faset ut, men plassene burde vært frigjort for andre ting, som USB, Firewire osv, og heller plassert Seriell/Paralell osv som brakett, slik at de som ikke ønsker de kan la være å bruke braketten.

må vi oppgradere alt nå.lyd,netverkkort.o.s.v..! 

Alt skal over på PCI-Express.

Jepp, men det vil nok gå mange år før det er slutt på PCI i PC'n. Forresten så bruker de fleste integrert lyd, integrert raid, integrert nettverkskort, integrert firewire, osv. slik at behovet for mange tilleggspor ikke er så stort nå som for noen år siden da alt brukbart var i form av egne kort.

Lenke til kommentar
En ting er sikkert i hvertfall, og det er at jeg ikka skal oppgradere noe før BTX standarden har kommet ordentlig i gang.

 

Da blir det ny kasse, cpu, hk, skjermkort, kanskje lyd også, kanskje ram GLEDE SEG :love:

Ja, hvordan ligger det ann med BTX, har hørt lite om det i det siste, har AMD i det hele tatt tenkt til å skifte over til BTX?

Det ser ikke slik ut ifølge AMDs Damon Muzny:

http://www.aceshardware.com/read_news.jsp?id=80000466

 

"3. Does AMD plan to support the new BTX standard? when?

 

I can not confirm any plans, AMD processors are working well within the current thermal envelope of ATX specifications."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...