Gå til innhold

Meningsløs DRM-beskyttelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når skal de høye herrer skjønne at så lenge jeg kan høre på musikken kan jeg kopiere den? Alt de oppnår med sine dårlige løsninger er å plage lovlydige. Jeg vil ha musikken på min iPod, men er CD'ene kopisperra blir jeg heller nødt å laste dem ned enn å kjøpe CD'en (av prinsipp 'hacker' jeg ikke noe jeg har lovlig kjøpt).

 

Jeg foretrekker å rippe selv fremfor å finne sangene på nettet da kvaliteten er langt mer pålitelig, synd enkelte i bransjen gjør akt i sin makt for å hindre meg å handle med dem.

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

Greit nok, kopisikringen virker i bunn og grunn meningsløs, men det er kanskje mer bak, som f.eks det å få lisens/lov/etc til å selge musikk over internet.

 

Husk, ikke alle er hardc0re og leter frem cracks, decoder, re-encoder, osv. Alt i alt er det nok mindre kopiering av disse filene MED sperren enn uten, og det er vel det som er hele poenget, og ikke å få slutt på ALL piratkopiering, hvilken jeg tror de selv innser.

Lenke til kommentar

Må si meg uenig med deg. Den kopieringen de merker på lommeboka er ikke den som amatørene driver med (de som er så amatør at de ikke klarer å omgå avspilningssperrene). Gi dem en MP3-spiller, et enkelt program for å overføre filer og en avspilninssperret CD og se hvoran det går. Bytt ut CD'en med en vanlig og observer :)

Alt de oppnår er å plage dem som ikke gjør noe galt, proffene (grupper som ripper og legger på nett, eller lager falske CD'er i Thailand) får upåvirket hen.

 

[Edit: Typo som ikke gav noen mening..]

Endret av tyldum
Lenke til kommentar
Det vil alltid være mulig å komme rundt en slik sperre, iallfall inntil TCPA-prosjektet får fotfeste.

Det vil alltid være mulig så lenge vi beholder gammelt (nåværende) utstyr uten TCPA/DRM. Det er bare å spille av de kjøpte låtene fra det nye utstyret og snappe opp låtene med det gamle utstyret.

 

F.eks. Spille av fra ny-PC'n med DRM og ta opp med lydkortet på den gamle PC'n uten DRM. Signalet blir selvfølgelig noe forringet, men ikke på langt nær så mye som om lyden skulle gått via en høytaler og bli tatt opp med mikrofon.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at TCPA-prosjektet er totalt dødfødt og glemt og begravet innen 10 år.

Lenke til kommentar
[quote name='Simen1' date='26/11/2003 : 13:43'] [quote]Det vil alltid være mulig å komme rundt en slik sperre, iallfall inntil TCPA-prosjektet får fotfeste.[/quote]
Det vil alltid være mulig så lenge vi beholder gammelt (nåværende) utstyr uten TCPA/DRM. Det er bare å spille av de kjøpte låtene fra det nye utstyret og snappe opp låtene med det gamle utstyret.

F.eks. Spille av fra ny-PC'n med DRM og ta opp med lydkortet på den gamle PC'n uten DRM. Signalet blir selvfølgelig noe forringet, men ikke på langt nær så mye som om lyden skulle gått via en høytaler og bli tatt opp med mikrofon.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at TCPA-prosjektet er totalt dødfødt og glemt og begravet innen 10 år. [/quote]
Skjønner hva du mener. TCPA blir enten totalt ubrukelig eller alt for strengt. :no:

Dette kommer til å bli en mørk periode for dataverdenen... Hvem av ungdommene skal få leke seg og bli gode på programmering/design +++ og slikt etter TCPA slår til... Det er jo en viktig del når folk skal velge data videre i livet sitt.

Det blir jo bra for bedriftene (ikke de som lager TCPA, men de som skal bruke dette) da, men det blir mindre kjekt å bruke fremtidens datamaskiner til privat bruk.
Lenke til kommentar
Det vil alltid være mulig å komme rundt en slik sperre, iallfall inntil TCPA-prosjektet får fotfeste.

Hvis TCPA skulle komme for å bli, vil nok heller ikke alt håp være ute.

 

1. For det første kan det bli oppdaget svakheter i selve systemet. Og vips, lager en liten luring et program som omgår sperringene (ihvertfall inntil hardwaren blir oppdatert).

 

2. Muligheter for modding av selve hardwaren. Det fins jo mange eksempler på dette, bla alle de moddede Playstation og XBox'ene som finnes i de tusen hjem. Ulempen er at dette koster penger og er mer knotete enn å bare laste ned en crack fra internett, og vil nok dermed heve terskelen for hvilke brukere som er villig til å anskaffe det.

 

3. Til slutt et viktig prinsipielt poeng som verken Fritz-chips eller andre idiotiske påfunn kan forhindre noensinne: Ørene våre har lite glede av digitale signaler, så lydfilene må jo på et eller annet stadium dekrypteres og til slutt konverteres til analoge signaler. Kvaliteten blir noe redusert, men man står da fritt fram til snappe opp lydsignalet og spille det inn i et fritt format. Dette kan igjen legges ut på internett i p2p-nettverk osv.

 

Kort sagt - platebransjen har ingenting å vinne på DRM. De må heller bli venner med kundene sine igjen!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke TCPA/NGSCB-opplegget er så mye å være redd for. Dataindustrien vet godt at folk ikke gidder å bruke penger på hardware som ikke er BEDRE enn den gamle de har...

Dette gjelder det meste, men så kommer det en 'killer app' som du ønsker å utnytte, men kun er tilgjengelig på den nye plattformen.

Folk hadde liten interesse i ISDN, men siden man automatisk fikk 2 linjer hoppa de fleste over, selv om kvaliteten ikke er noe særlig bedre og det koster mer. Ikke verdens beste eksempel, men slike killer apps er det som ofte driver frem mindre bra ting (DirectX, anyone?).

Lenke til kommentar
Er det andre mp3-spillere (hardware eller software) som kommer med DRM, eller er WIndows Media Player det eneste alternativ for å spille av disse filene (i sin krypterte form altså)?

Musicmatch Jukebox funker iallefall. Men nå e jo d programmet på kanten etter min mening..

 

 

En Underlig Lax

Lenke til kommentar

Men var ikke poenget her at man kunne laste ned låter lovlig? Dersom man benytter cracks og annet for å gjøre om filene til mp3 faller jo dette poenget bort. Da kan man vel liksågodt hente låtene fra et p2p-nettverk, mye enklere og ofte i høyere kvalitet.

 

Nå er selvfølgelig ikke utvalget av norsk musikk (særlig eldre og litt mer ukjent musikk) på nett det aller beste.

Lenke til kommentar

Kopisperrer er nyttesløst. Hadde plateselskapene fulgt med i tiden så hadde de lagt ut musikkfiler i full CD-kvalitet for salg på Internett til 5 kr låta. Da hadde få giddet å laste ned fra Kazaa i dårligere kvalitet.

 

De som driver med de største ulovlighetene er faktisk platebransjen selv. Det å sperre CDer for avspilling via PC er faktisk det samme som å hindre mange fra å høre på CDene de har betalt for. Jeg har for eksempel ikke lenger CD eller DVD spiller, men spiller av alt via en HTPC som er koblet til receiver og (etterhvert) projektor. For noen uker siden kjøpte samboeren Shakira CDen (som sikkert mange vet er den sperret) og da hun puttet den i spilleren låste hele PCen seg. Jeg måtta bruke restet-knappen for å få restartet PCen og åpnet CD-skuffen. Siden hun hadde betalt for en CD hun ikke kunne høre på, lastet vi ned alle sangene fra Kazaa isteden. Dessverre holder ikke dette materialet CD kvalitet, så platebransjen har svindlet oss likevel. Nå sjekker vi alltid om CDene er PC-sperret før vi kjøper dem.

Endret av Motig
Lenke til kommentar

EHh.. fann en latterlig enkel måte å fjerne lisensen på wma filer. Ved å kopiere filene på "lovlig" vis til mp3spilleren min (jaxx live music 256) via wmp9, så fann jeg ut at i den prosessen ble lisensen fjernet slik at filene blir spillbare på mp3-spilleren.

Deretter var det bare å kopiere filene tilbake til harddisken, og vipps! :w00t: så var lisensbegrensingene fjernet!! Filene kan nå spilles i bla winamp og mplayer i Linux.

 

Mulig det er mp3-spilleren min det er noe feil med? Viss ikke, så virker det hele litt lite gjennomtenkt fra M$ sin side...

 

Andre som har klart det samme?

Endret av knumsole
Lenke til kommentar
Men var ikke poenget her at man kunne laste ned låter lovlig? Dersom man benytter cracks og annet for å gjøre om filene til mp3 faller jo dette poenget bort. Da kan man vel liksågodt hente låtene fra et p2p-nettverk, mye enklere og ofte i høyere kvalitet.

 

Nå er selvfølgelig ikke utvalget av norsk musikk (særlig eldre og litt mer ukjent musikk) på nett det aller beste.

Er ikke så sikker på om jeg er enig. Poenget er jo at man ønsker å betale en fornuftig pris for musikken man hører på i stedet for å laste det ned over P2P-nettverk slik at de som lager musikken faktisk får noe for den. Samtidig ønsker man et produkt som holder like høy kvalitet som CD-er. Å betale 9,50 kr/stk for sanger er helt greit om jeg kunne brent ut musikken på CD-er i full CD-kvalitet, brukt musikken på de bærbare enhetene jeg skulle ønske og ikke minst spille av musikken på den avspilleren jeg liker best.

 

Hvis frykten for spreding av musikk på P2P-nettverk er begrunnelsen for slike sperrer har man missforstått. Som denne artikkelen viser: Det er umulig å lage en kopibeskyttelse som er 100% sikker, og klarer bare én person å kopiere filene til MP3 så kan man potensielt finne dem på KaZaA, DC, BT etc. Tenkt på kjente warez-grupper som Deviance, Razor, ViTE, Diamond som distrubuerer én kopi til hele verden.

 

Som det ble sagt: Å legge inn sperrer vil kun ramme de som ønsker å betale for seg, mens de som ikke vil betale for det uansett vil få tak i det de vil ha.

Lenke til kommentar
EHh.. fann en latterlig enkel måte å fjerne lisensen på wma filer. Ved å kopiere filene på "lovlig" vis til mp3spilleren min (jaxx live music 256) via wmp9, så fann jeg ut at i den prosessen ble lisensen fjernet slik at filene blir spillbare på mp3-spilleren.

Deretter var det bare å kopiere filene tilbake til harddisken, og vipps! :w00t: så var lisensbegrensingene fjernet!! Filene kan nå spilles i bla winamp og mplayer i Linux.

 

Mulig det er mp3-spilleren min det er noe feil med? Viss ikke, så virker det hele litt lite gjennomtenkt fra M$ sin side...

 

Andre som har klart det samme?

Hehehe.. Fantastisk gjennomtenkt av M$ eller hvem det nå er som er skyld i "feilen".

Lenke til kommentar
(av prinsipp 'hacker' jeg ikke noe jeg har lovlig kjøpt).

Så hvis safen du har kjøpt, og som inneholder 2 millioner, går i vranglås - "hacker" du den da ikke? Eller får en låsesmed e.l. til å "hacke" den?

Ser virkelig ikke forskjellen på slikt og å "hacke" DVD'er eller CD'er.'

 

Edit: Tillegg.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...