Gå til innhold

Barn må kunne svare på disse 10 spørsmålene før de får bruke mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Telenor vil at barn skal «ta lappen» på mobil.

Får barn førerkort på mobil før de blir 18 år?

Eller dårlig ordvalg av tek.no?

 

Kanskje det bør bli forbud at barn under 16 år ha mobiltelefon?

Da mange kjøper apper i mobilen og foreldene betaler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Foreldre som kjøper smarttelefoner til barna er "teite" spør man meg. Grunnen til at de skal ha telefon er for nødsituasjoner og eventuellt gi nødvendig informasjon som foreldrene bør vite med en gang. De trenger kun muligheten til å kunne ringe.

 

Kjøpte telefon til min bror når han gikk i 2-klasse, kosta 250,- og eneste som kunne gjøres var å ringe og sende SMS, selvfølgelig kontantkort. Han fikk da ikke mulighet til å gjøre mye av det denne testen tar for seg. Snakker man med barna og forklarer dem så forstår de ting på 1-2-3.

 

Bra tiltak, men bør ikke være nødvendig :)

 

PS; Det er ingen enkle, ikke smart, barnetelefoner man kan sette opp hvilke nummer som kan brukes, alt annet er sperret, som jeg har sett her i Norge De er alltid utsolgt på DX også :( Hvis noen vet om en norsk butikk som selger slike så er jeg takknemlig, eventuellt en fra Ebay som koster under 350,- inkludert frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde heller stå "kurs" "opplærling" syns jeg.

Da lappen ofte forbinder seg med førerkort.

 

Egentlig burde det være lappen for elsykkel og ståbrett.

http://www.dinside.no/935470/du-kan-miste-lappen-dersom-du-lar-barna-kjore

 

Desveree nå som det blir mere vanlig, er det mere vanlig å låne det bort til barn.

På lik linje med mobiltelefon. Da det ikke er påbudt med førerkort, ennå, men barn under 16 år har egentlig ikke lov å bruke det.

Lenke til kommentar

Kommer en slik mulighet egentlig til å ha noen særlig effekt i praksis da? Dersom ett barn / ungdom får spørsmålet "hva gjør du, hvis du mister mobiltelefonen din?"

 

0g svar-alternativene er "Bryr meg ikke, for jeg får sikkert en splitter ny mobiltelefon til bursdag / julegave"

Eller "Jeg sier ifra med en eneste gang, slik at mobiltelefonen kan bli sperret eller noe"

 

De aller fleste skjønner sikkert at det å si ifra (og helst så kjapt som mulig) er det korrekte svar-alternativet her. Så de aller fleste hadde sikkert klart å svare riktig, hvis de hade fått dette spørsmålet. Men å svare på ett enkelt spørsmål, er vel ikke helt det samme som å faktisk gjøre det i praksis. Det er ikke sikkert at de hadde giddet å si ifra til foreldrene med en gang, dersom situasjonen faktisk hadde dukket opp i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Men å svare på ett enkelt spørsmål, er vel ikke helt det samme som å faktisk gjøre det i praksis.

 

Det tror jeg i mange tilfeller også stemmer for de som har tatt førerkort :p

Jeg skal for eksempel innrømme at jeg en gang kjørte over fartsgrensen, selv om jeg svarte på teoriprøven at "det skal man ikke gjøre" :ohmy:

Endret av Sjulimann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...