Gå til innhold

AMD utsetter 90 nanometers Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det var kanskje også ganske smart, for da kan de lære av eventuelle feil med tekologien av intel. Men synd og :(

Det er ikke mye AMD vil få av informasjon fra Intel. Kun noe generelt pjatt som ingeniørene til AMD mest sannsynlig visste fra før. Om det er noe som er strengt hemmelig i chip-produsent-verden, så er det prosessteknologien. Detaljene som betyr noe kommer ALDRI ut i pressen...

Lenke til kommentar

Hvorfor er det alltid Intel som må være først ute med noe nytt på f. eks. denne fronten.

 

Både Intel, AMD, Transmetta, Sun og IBM har jo alle 90 nanometer CPUer under plannleging, hvis jeg ikke tar feil. Det jeg synes er kluet er at Intel alltid må være først ute, det virker som om de andre selskapene sitter og venter på at I skal ta det første steget. Dette synes jeg er dumt. Man skal ikke se bort i fra at flere selskaper er i stand til å lage 90 nanomer CPUer som kan sendes ut på markedet allerede nå, men at de ikke gjør det fordi de venter på at Intel skal være først, kanskje for å lære av deres feil,.

 

Dersom det er slik at AMD ikke får noe tips og sånt fra Intel vedr. 90 nanometer, hvorfor må de da likevel komme ettet, det samme gjelder de andre selskapene.

Er det fordi Intel først begynte å utvikle 90 Nanometer-CPUer og dermed har et forsprang ?

 

Hvorfor må det alltid være slik ?

Jeg bare spørr.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så MÅ Intel gjør det. Northwood og 130nm er nesten fullstendig makset ut, så om Intel skal henge med når det gjelder ytelse må de nødvendigvis bytte. AMD's nye prosessorer klarer seg på 130nm ganske greit ennå virker det som.

 

Videre har jo Intel en meeeeget stor pengesekk (ikke pga. høye priser.. neeeeida), slik at de har råd til å pøse en god del penger på "problemet". Mer resurser betyr mange ganger raskere resultat.

Lenke til kommentar

Om du spør meg så kommer Intel til å lansere 90 nm et sted mellom Q1 04 og Q2 04. Trolig mot slutten av Q1. AMD vil komme ca ett kvartal etter Intel. Altså en ca 4 måneder etter. Faktisk har alltid AMD ligget ett kvartal etter Intel på nm skifte.

 

Regner jeg med at vi kommer til å se følgende lanseringer før 90 nm:

 

Intel

P4 3.4 GHz Q1 04 (evt desember 03)

P4EE 3.4 GHz Q1 04

Muligens noe Celly og XEON.

 

 

AMD lanserer:

Q1 04:

Athlon FX-53 (2.4 GHz)

Athlon 64 3400+ (2.2 GHz)

 

Q2 04

Athlon 64 3600+ (2.4 GHz)

Opteron x50 Q1 04 (2.4 GHz)

Athlon FX-55 (2.6 GHz)

 

Så tror jeg 90 nm kommer.

 

Muligens kommer A64 3400+ allerede i desember 03, men jeg tviler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...