Gå til innhold

Netflix fortsetter VPN-blokkaden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IVPN (som var med i testen deres) er også blokkert. Og jeg tipper det er flere VPN-leverandører enn disse nevnte som ble blokkert i løpet av helgen. Eller som blir det snart.

 

Og for min del vil jeg avslutte Netflix-abonnementet en av de nærmeste dagene. Har sett det som er verdt å se av det som finnes på det "norske" Netflix.

 

VPN vil jeg fortsette med, selvsagt. Netflix kommer egentlig langt ned på lista over grunner til at jeg bruker VPN.

Endret av thomit
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at det finnes region sperre?

Film/Serie skaperene må da tjene mye mere uten den idiotiske sperren, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Sa forøvrig opp min Netflix så fort jeg hørte at de skulle sperre for VPN bruk. Gidder ikke å være "lovlydig" når bransjen bare skal stikke kjepper i hjulene

Lenke til kommentar

Morsomt, siden de sperrer mest sannsynlig på IP addresser så kan dette bli gøyalt om VPN tilbyderne begynner å kjøpe og selge IPv4 addresser.

Når disse blokkerte IP addressene havner hos private brukere så blir det nok morsomt for Netflix og rettighetshaverne.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at det finnes region sperre?

Film/Serie skaperene må da tjene mye mere uten den idiotiske sperren, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Sa forøvrig opp min Netflix så fort jeg hørte at de skulle sperre for VPN bruk. Gidder ikke å være "lovlydig" når bransjen bare skal stikke kjepper i hjulene

 

Ikke nødvendigvis. De selger jo monopollisenser i regioner. Så noen kan kjøpe monopollisens i Skandinavia f.eks. Du får mer for det enn om du bare selger en lisens til å vise det. Lite vits for Viasat å kjøpe lisens til en serie om den også går på Netflix. Da vil de nok miste mange seere til Netflix. Med tanke på månedskostnad for Netflix kontra TV kanaler så tror jeg mange kan betale mer penger enn Netflix for serier/filmer.

 

Burde jo egentlig ikke vært lov med slike monopollisenser...

Lenke til kommentar

Kort sagt: Regionsperrer har med kontroll, inntjening og profitt å gjøre. Ikke for Netflix, men for de som produserer filmene og seriene. Netflix har vel ingenting å tjene på regionsperrer, tvert i mot. Og det at Netflix går til det skrittet de har gjort, har alt å gjøre med press fra de som selger visningslisenser/rettighter til Netflix. Hadde det betydd noe for Netflix alene hadde de vel tatt affære for lenge siden.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, Netflix ønsker jo ikke regionale sperrer. For Netflix så ville det vært optimalt å tilby hele katalogen globalt. Problemet er at de ville blitt saksøkt. Det er de gammeldagse selskapene som eier rettighetene, som totalt mangler innsikt som vil gjøre alt på gamlemåten. De vil at folk skal kjøpe DVDer og lignende. Selge til bare en aktør osv. Hvis en serie er solgt til noen for 10 år i Skandinavia så kan Netflix aldri få den lisensen. Så enkelt.

 

Jeg kan nesten garantere at Netflix hindrer VPN av en grunn: De som selger lisenser til Netflix har nektet å selge mer med mindre Netflix stopper VPN. For Netflix er VPN en måte de tjener mer penger på, uten at de må gjøre noe ulovlig. Om folk ikke vil selge dem rettigheter til å sende serier osv derimot, fordi VPN er mulig og de tror det å stoppe folk fra å gjøre dette på en eller annen merkelig måte skal være positivt og gi dem mer penger, da må nesten Netflix stoppe VPN. Ellers vil de ikke ha mye å vise uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke skryte på meg noe direkte forståelse for hva som den egentlige argumenteringen bar regionbasert lanseringsdato er, men det er nok den samme argumenteringen at "farlige" områder (Asia, Afrika, etc) der de antar at piratkopieringen kan finne sted i "de grandene" blir derfor den regionen som får tilgang til filmene/musikken sist.

Det er derimot helt absurd, siden der er nettopp i vestlige land der teknologien (og "entusiasmen") for piratkopiering er temmelig utbredt, og siden det foregår bla.a. på diverse nettfora som bruker engelsk som språk så er det egentlig helt ubetydelig om de som lanserer det piratkopierte materialet er i USA, i Kina, i Sør-Afrika etc.

Samtidig så må det poengteres at NETTOPP på grunn av slik lokasjonsbasert diskriminering så ØKER ønsker om å få tak i det materialet som er interessant, så begynner for å søke andre steder enn de lovlige kildene.

 

Det som hadde satt den siste spikeren i kisten som heter "selvforskyldt piratkopiering" hadde nok vært helt synkronisert global lansering av ALT de produserer, for en fornuftig pris. Om da folk kunne sett den siste filmen/serien på Netflix og ikke vente i uker eller måneder, så hadde hele problemet opphørt der og da.

 

Og forresten så finnest det fortsatt et stort problem, som er lansering av film på kino. Det virker ikke som noen har noen særlige ønsker om å takle dette siden kino er tross alt noe som assosieres direkte med filmindustri etc ad nauseum... men det er også den SAMME grunnen til hvorfor "screenere" og "telesyncs" lekkes på nettet. Dette er da en annen form for "kontroll" de ønsker over brukere der filmindustrien skal bestemme hvordan og når folk skal få tak i de siste filmene... om det er på storskjerm eller hvemme på litt mindre storskjerm.

Lenke til kommentar

Å logge seg inn går like fint som før, og jeg får opp "american only" serier og filmer, men når jeg prøver å spille av noe .... næh. (IVPN).

 

Det samme i England via London-serveren. Ja, det finnes faktisk materiale tilgjengelig i UK-regionen som ikke er tilgjengelig i Norge. Heldigvis får jeg fremdeles sett materiale fra BBC-arkivene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

For Netflix så ville det vært optimalt å tilby hele katalogen globalt. Problemet er at de ville blitt saksøkt.

Hvis Netflix ønsket å tilby alt globalt kunne de bare betalt (lisensiert) for det. Problemet er nok antakelig at prisen da ville vært så høy at netflix ikke hadde funnet det lønnsomt.

For rettighetshaver er det nok en avveining mellom pris/inntjening og hvor lett de regner med å få lisensiert bort (interesse, alder på produktet osv.).

For "lisenskjøperen" tipper jeg det overordnet sett er kostnad satt opp mot hvor mye de regner med at "hvert innhold" bidrar til inntjening, som avgjør hvordan de lisensierer.

 

Det er de gammeldagse selskapene som eier rettighetene, som totalt mangler innsikt som vil gjøre alt på gamlemåten. De vil at folk skal kjøpe DVDer og lignende.

Ikke nødvendigvis på "gammelmåten", men heller på den måten som sørger for størst inntjening. Og det gir neppe størst inntjening å lisensiere til aktører som lisensierer for bestemte regioner, men hvor innholdet allikevel er relativt lett tilgjengelig for hvem som helst hvor som helst. Derfor vil de nok kreve at netflix holder seg til avtalen og så godt som mulig gjør innholdet tilgjengelig kun i lisensierte områder.

 

Selge til bare en aktør osv. Hvis en serie er solgt til noen for 10 år i Skandinavia så kan Netflix aldri få den lisensen. Så enkelt.

Det kommer nok an på avtalen "noen" inngikk. Er det eksklusivitet der, så får nok ikke netflix (eller andre) lisensiere i perioden. Er det ikke ekslusivitet, kommer det nok mest an på om netflix tror andre lisensinnehavere allerede har "mettet" markedet eller ikke (dvs. om det er noe å tjene på det).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...