Gå til innhold

FEATURE: Derfor var Firewatch-finalen en fiasko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant og god refleksjon over Firewatch, men allikevel en forsvarstale, som i all sin korrekthet ikke henger på greip, som jeg kommer tilbake til i siste avsnitt.

 

Men når alt kommer til alt, så har du selvsagt helt rett. Firewatch er ingen Amour. Det er et dataspill, og om man sammenligner det ypperste innen både fortellerkunst og dybden man går inn i et tema på, så er spill sjanseløse mot film. Er også enig i det i det meste du skriver, bortsett fra dette:

 

 

 

Delilah har i hvert fall lært sin lekse. Det virker som om hun har så dårlig samvittighet for at hun ikke rapporterte Ned som hadde med sin sønn på skogvokting at hun kveler alle følelsene hun har utviklet for Henry, og oppfordrer ham til å dra tilbake til sin kone og ta ansvar. Å ikke begå hennes feil.

 

Delilah sier gjentatte ganger lenge før du finner Ned at Henry må dra tilbake til Julia. Jeg tror Delilah aldri har hatt noen følelser for Henry. Derimot tror jeg hun føler at hun har gjort noe tilsvarende Henry i sitt eget forhold, et forhold som man aldri helt får svar på hvordan egentlig var i løpet av spillet, og hun vil ikke at Henry skal gjøre den samme tabben. Det er også mulig at hun ikke er klar for et nytt forhold, fordi det er mye som er uoppklart i sitt eget, og derfor vil hun ikke at noen av dem skal falle for hverandre, og derfor hele tiden oppfordrer han til å dra tilbake, for å unngå å treffe han.

 

Jeg synes det er flott at du setter høye standarder for spillmediet, men det er det jo ingen andre anmeldere som gjør, og derfor blir det nok litt rart for mange at du har så mye å utsette på slutten av Firewatch, som jeg synes var veldig passende for hva man kan forvente av et spill. Kan ikke se noen annen måte det skulle sluttet på, egentlig. Synes også det er rart at du følte at forholdet til Julia var noe som ikke hadde vært i fokus siden starten av spillet, siden jeg følte det lå der gjennom hele spillet.

 

Hovedproblemet ditt med denne teksten er allikevel at heller ikke du følger opp denne standarden du gir uttrykk for når du gir Life is Strange en 8er, i en anmeldelse hvor du skriver fryktelig mye rart. Skriv gjerne en ny anmeldelse hvor du setter denne opp mot Amour, og ikke en episode av Dawsons Creek, som du tydeligvis må ha gjort. Eller bare skriv anmeldelser hvor du sammenligner med hva spillmediet er i stand til i 2016. Life is Strange er ingen 8er der heller forøvrig. (Tviler vel også på at Steins;Gate kommer noen særlig vei) 

Endret av radiohodet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan forsøke å forklare meg her: Når jeg blander inn Amour er det ikke fordi jeg mener Firewatch bør stille så høye forventninger til seeren som Hanekes filmer gjør. Det er simpelthen for å sette i perspektiv hvor enkle virkemidler Firewatch senere forsøker å få mer valuta for enn det er verdt. En ungdommelig og tilgjengelig tone, som vi ser i Life is Strange, er ikke galt i seg selv. Jeg forsøker jo, når alt kommer til alt, å dømme ting på deres egne premisser. Sånn sett synes jeg ikke det er noe problematisk med å gi Life is Strange 8/10. Eller for den saks skyld at jeg kunne gitt high school-komediemesterverket Clueless (1995) mer poeng enn Hanekes Amour.

Når det gjelder Delilah kan jeg faktisk ikke huske at hun så aktivt prøver å få deg til å gå tilbake til Julia som etter avsløringen. Jeg synes også det er vanskelig å tolke dette annerledes enn at romantikken er noe som oppleves på to hold. Jeg kan heller ikke huske at det finnes klar basis for å tro Delilah har vært i noe lignende forhold. Når dette er sagt er mye av analysen min gjort ut ifra feilbarlig hukommelse, og det er jo mulig å lese inn forskjellige ting i alt fortellingen er vag om, så kanskje det du sier har mye for seg.

Ellers glad du likte refleksjonen. :) Setter også stor pris på en gjennomtenkt og kritisk kommentar.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt skrevet, A+ i min bok. Men jeg har en øks å kvesse når det gjelder bruken av ordet narsissistisk. Dette er en alvorlig diagnose, som later til å vokse i utbredelse i vårt samfunn (se http://www.narcissismepidemic.com/)Å bruke ordet om en som elsker seg selv litt for mye kan riktignok begrunnes etymologisk sett, men er uheldig i forhold til å utvanne et godt begrep om et utbredt fenomen.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helle "vanskelige emner"  var veldig tamt, synest det er morsomt at dette spillet fekk så mye ros for det.

 

Det var det som plaget meg mest når var ferdig med spillet, mest på grunn av at alt det med "kona" var bare får billig skryt poeng for å synes synd i han. Det var nevnt mer eller mindre bare 2 ganger der dei "skrapte" hva emnet handler om  dermed aldri rørt på igjen mer en bare påminnelse at han har en "kone" eller "synd synd på meg"

Synd at dei ikke egentlig gjekk noe særlig dypt inn, det virket dessverre å ha liten til ingen innflytelse på hoved karakteren til den grad at det ble ubetydelig, det kunne like greit vært bare han var arbeidsledig og trengte bare noe å gjøre.

Dermed blei bare "vanskelige emner" bare klistermerker på coveret får å tiltrekke flere kjøpere, med lite innhold.

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Hvis du gjør andre dialogvalg skjer det ingenting mellom deg og delilah. Du kan velge å svare sarkastisk på hennes "tilnærmelser" og deres forhold blir aldri mere enn to sarkastiske folk som like å prate til hverandre. Eller du kan møte flørtingen hennes, f.eks. når hun sier hun skulle ønske hun var i din lookout og dere kunne sitte ved siden av hverandre og...gjøre noe. Du kan bare blåse det bort eller du kan si "i wish so too". Nesten alle dialogene med henne kan man velge å være helt stille eller si noe spydig eller si noe kjærlig. Velger du bare de spydige eller stille valgene liker hun deg ikke noe bedre enn de andre rangerene.

 

Spillet har samme utfallet uansett hva man velger i delilah sine dialoger. Hele forholdet baserer seg på dine dialogvalg iløpet av spillet.

 

Det har en "skjult" ending

 

 

Hvis du velger å ikke gå ombord i helikopteret innen 3 minutter flyr det avgårde og du blir rapportert som omkommet i skogbrannen

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Hvis du velger å ikke gå ombord i helikopteret innen 3 minutter flyr det avgårde og du blir rapportert som omkommet i skogbrannen

 

 

Hvor har du det fra at

du blir rapportert som omkommet hvis du ikke går går ombord? Spillet ender med en gang helikopteret tar av som om du hadde hadde blitt med

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...