Gå til innhold

– Dårlige USB-kabler kan ødelegge mobilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt første spørsmål var hvorfor følger de ikke standarden -  hvorfor benytter de en 10 kΩ-motstand når standarden sier 56? 

Det neste spørsmålet er er det motstanden som bestemmer hvor mye strøm laderen leverer, og hvorfor blir det ikke brann med en hvilken som helst gammel USB-kabel uten motstand da? 

Lenke til kommentar

Mitt første spørsmål var hvorfor følger de ikke standarden -  hvorfor benytter de en 10 kΩ-motstand når standarden sier 56? 

Det neste spørsmålet er er det motstanden som bestemmer hvor mye strøm laderen leverer, og hvorfor blir det ikke brann med en hvilken som helst gammel USB-kabel uten motstand da? 

 

Godt spørsmål.

 

Kan det være enheten (f.eks. telefonen) som er avgjørende her? Altså at USB-C spec'ede enheter drar mer strøm enn micro-USB spec'ede telefoner i utgangspunktet? Også har de lagt ansvar på ladekabelen, slik at den ikke skal trekke feil strøm fra gamle ladere?

 

Kan det være da at mobiltelefonen har avanserte kretser som føler på hvilken ladestrøm som leveres, og dersom den ikke er særlig potent, så sjalter mobilen på en mindre strømhungrig krets å lade over (i telefonenden) ? Og dersom den er stor nok ved oppstart, så suger den til seg det den kan få?

Endret av G
Lenke til kommentar

Eventuelt at sikkerhetsmekanismene i standarden er forskjellig fra micro USB.

 

Opprinnelig sa jo USB-standarden 500mA, og jeg har flere gamle ladere som har under 1A. Det ville vel ikke ha vært så mye bedre å forsøke trekke 2.4A i stedet for 3A fra en 0.5A lader... 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det sykeste med det, er vel at en motstand knappt koster penger. Burde vel strengt tatt ikke være noen prisforskjell på en motstand med X antall ohm eller en med Y antall ohm.

 

Det handler nok neppe om penger … Jeg regner med de prøver å få mobiler til å lade raskere om du har en gammel lader, og ikke tenkt over at dette kan ødelegge utstyret.
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke standarden failsafe, omvendt slik at dersom kabelen støtter ladestrømmen, så er det satt inn en motstand, og de som ikke har den motstanden vil ha redusert ladestrøm?

 

Øh Eeeeh.. Fordi en motstand er som en flaskehals. Legger du den til kabelen så øker du ikke akkurat strømgjennomgangen. Jamfør Ohms lov.

 

Du legger forøvrig ikke til noen fordel hvor enn du plasserer motstanden, så lenge den ligger som en del av kretsen.

 

 

Jeg har kjøpt en kinakabel som jeg lurer på om har den rette motstanden.. kan jeg ta et multimeter og måle motstanden mellom hver ende? Eller er det ikke så enkelt?

 

 

I dette tilfellet så vil jeg tro det nesten ville være så enkelt. Kabelens kobber vil likevel ha bittelitt motstand, så alt etter kabelkvalitet og tykkelse (lederoverflate), så vil forskjellige rene kobberkabler ha en bitteliten motstand. Den øker per lengdemeter. Du må likevel lete deg frem til hvilken pluggstift som har kobberledning til hvilken pluggstift i andre enden. Men akkurat det er jo en smal sak.

 

Husk også at enkelte ledere kan være satt av som nulleder (en slags jordleder), eller skjerming for den saks skyld. Da vil det kanskje ikke være noen som helst motstand på slike ledere. Det finnes nok skjematisk tegninger for slikt også. Nullederne er med på å lukke kretsen. Slik at også nullederne vil føle samme motstand som lederne vil gjøre. Det er jo bare en loop (løkke).

 

 

 

 

Det sykeste med det, er vel at en motstand knappt koster penger. Burde vel strengt tatt ikke være noen prisforskjell på en motstand med X antall ohm eller en med Y antall ohm.

Det handler nok neppe om penger … Jeg regner med de prøver å få mobiler til å lade raskere om du har en gammel lader, og ikke tenkt over at dette kan ødelegge utstyret.

 

 

Tenkte på nøyaktig samme løsning (svar), men at andre ville nevne dette. Kinaprodusenten bryr seg nok nødvendigvis ikke særlig mye om din sikkerhet. Bare de får det igjennom salgskjedene og holder seg inn under innkjøpsleddenes kvalitetskrav. Og hvem kan klandre dem. De selger jo kun en kabel, og ikke en pakkeløsning som de må stå ansvarlig for !!

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du å skape en slik kortslutning mellom ledninger. Da vil jo laderen trekke strøm bare ledningen alene står tilkoblet. Dessuten skal du vel opp i litt motstand (uten at jeg kjenner til mengdeforholdet), for å unngå kortslutning over den motstanden. Materialet som omslutter pluggen vil også varmes opp en del fra motstanden. Tåler det påkjenningen 24/7? Samt hva blir levetiden til laderen om den har konstant lekkasjestrøm i et slikt mengdeforhold? Det er jo ikke alle som trekker laderen noensinne ut av stikkontakten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så om du kobler ledningen til laderen uten mobiltelefonen, så er det mer tap i lederne enn det som går i motstanden?

 

Men du har ikke forklart vitsen med å koble det slik. Kan du forklare funksjonen for oss, og hvordan ladere og telefoner reagerer på oppsettet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er som sagt ingen ekspert, men vitsen er jo å unngå å sette av en leder kun til dette formålet. En leder med en slik motstand i serie er i alle fall ikke egnet å trekke noe strøm gjennom. Når man lader med 5v og 2A så er motstanden totalt 2,5ohm. Her er det jo snakk om kilo-ohm. Men det er jo mulig at den lederen kan brukes til data. Igjen, jeg er ingen ekspert  :)

 

EDIT: Når har jeg snakket om tap i lederne uten et forbruk? Er det teskje-prinsippet som er gjeldende her?

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USB-standarden ga i utgangspunktet en grense på 500mA ut.

Etterhvert som telefoner og andre dingser fikk større batteri og høyere strømforbruk måtte man lage kraftigere ladere.

For at telefonen da skal vite hvor mye strøm den kan trekke fra laderen, legges det inn motstander i kretsen for å på en måte kode dette.

De motstandene ligger ikke i serie med spenningslederne, og øker derfor ikke tapet i kabelen. 

Vanligvis kobles motstandene mellom spenningslederne og datalederne, slik at det kommer en spenning også på datalinjen. Enheten som er koblet til leser av denne spenningen på datalinjen, og vet ut fra dette hvor mye strøm den kan trekke.

Ulike firma (Spesielt Apple) bruker gjerne ulike motstander og måter å koble disse på, for at man skal være nødt til å bruke originalt tilbehør.

 

Nå skal jo disse motstandene sitte i lader-delen, for om de er plassert i kabelen vil jo ikke mobilen på sin side kunne se forskjell på om laderen kan levere 1A eller 2A. Man kan jo stort sett bruke ulike USB-kabler på samme laderen uten at det blir endringer i lade strømmen.

Men det ser ut som om det er kommet noe ekstra konfigurering til USB-C standarden, som også sier at det skal være en motstand i selve kabelen for en eller annen koding. Har ikke sett noe på den standarden, men siden det er mange flere ledere/pinner på USB C, så er det vel en del flere muligheter også. Trenger vel derfor denne ekstra motstanden i selve kabelen, i og med at den kobles til en standard USB type A i andre enden med færre pinner på....

 

Når det gjelder spenningsfall i kablene, er det klart at høyere ladestrøm stiller høyere krav til kablene. Billige kabler er ofte (men ikke alltid) litt tynnere og dårligere, og på 3A vil jo de tynneste lederne ha et merkbart spenningsfall.

 

 

Edit: Om man søker på "resistance in usb charger" etter bilder, får man noen eksempler på hvordan dette er koblet opp i laderne....

Endret av Nettulf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da kan jeg forstå hvorfor det er et tap i en kabel som har slike motstander innebygget. Fordi motstanden lekker litt strøm til den andre lederen(-e) og slutter kretsen.

 

Men hvordan telefonen arbeider forklart med ord, hadde jo vært bedre enn tegninger. Hva er egentlig karakteristikken til en lavtytende lader og en høytytende lader? Kan dere forklare hvorfor telefonen vet dette bare ved å legge en motstand som lekkasjestrøm over på dataledere?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe på at motstanden ligger i pluggen som kobles inn i laderen, og at den "ser" etter spenningsfall som følge av strømtrekk. På den måten unngår man å også måle spenningsfallet i kabelen som jo blir større ved økt strømtrekk og kabellengde. Enheten som lades vil da kunne detektere når laderen begynner å slite pga høyt strømtrekk og i neste omgang begrense dette  :)

Endret av madammim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe på at motstanden ligger i pluggen som kobles inn i laderen, og at den "ser" etter spenningsfall som følge av strømtrekk. På den måten unngår man å også måle spenningsfallet i kabelen som jo blir større ved økt strømtrekk og kabellengde. Enheten som lades vil da kunne detektere når laderen begynner å slite pga høyt strømtrekk og i neste omgang begrense dette  :)

Som jeg nevnte tidligere i mitt innlegg, så ligger det motstander i laderen når vi snakker standard USB ladere. Disse er koblet mellom spenningslederen og datalederen. Det gjør at det vil legge seg en spenning på datalederen også, som normalt sett ikke er der.

Nivået på denne spenningen bestemmes av størrelsen på motstandene, og har ingenting å gjøre med resistans/motstand i kabelen eller strømtrekk. Den mobilen eller lignende som da kobles til laderen via en standard USB-kabel vil da ha en funksjon for å sjekke nivået på datalederen. Ligger det en fast spenning der skjønner den at det er en lader tilkoblet, og ut fra nivået på denne spenningen bestemmes det da hvor mye strøm den får lov til å trekke.

Kobler du telefonen til med samme kabel til f.eks. en PC ligger det ikke slike motstander inne i PC'n, og dermed kommer det ikke spenning på datalinjene. Og man får da mulighet å overføre data til og fra enheten. Hadde motstandene ligget i kabelen ville ikke mobilen kjent forskjell på om den var tilkoblet en 1A lader, 2,4A lader eller en PC.

 

På disse nye USB-C dingsene er det mange flere ledere på den siden som er tilkoblet telefon eller lignende, enn det er på pluggen for eldre ladere siden den er standard USB-A Det er vel derfor det på disse kablene fra USB-A til USB-C det skal være lagt inn en ekstra motstand som en slags "koding" for å fortelle tilkoblet utstyr at den er koblet mot en eldre lader som ikke kan levere nok strøm.

De laderne som er laget for den nye USB-C standarden har samme plugg på begge sider, så der regner jeg med at det ikke er nødvendig med noen egen motstand i selve kabelen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...