Gå til innhold

Sverige dropper DAB+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Burde ikke NRK heller satse på innhold på de plattformene som lytterne vil ha, fremfor å binde opp enorme kostnader på infrastruktur?

 

 

NRK burde deles. Et NRK som tar seg av medieproduksjonen, og et nytt "direktorat" tar seg av distribusjonen. Det nye direktoratet har da som ansvarsområde og bringe media og kommunikasjon til folket. Inkludert infrastruktur og tekniske løsninger. Dette gjelder da ikke kun det som NRK produserer, men også de andre behov folket har (for media og kommunikasjon).

 

F.eks: Internett infrastrukturen burde kontrolleres av folket og ikke selskaper som Telenor.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

ubegrenset mobildata burde være fremtiden

Ja, det vil nok bli det. Ihvertall trådløst og dermed også mobilt.

 

Trådløst blir en slags illusjon for sluttbruker. Signalene går ikke mange meter gjennom luften før de forsvinner ned i en fiber. Til slutt når signalene infrastrukturen, eller stamnettet, den samme strukturen som også enhver trådet tilkobling benytter.

 

Hvilken teknologi som benyttes for å koble sluttbruker til stamnettet er egentlig ikke så viktig, og det er naturlig at den endres grunnet behov og utvikling. Det er viktigere (for folket) å ha kontroll på kablene som frakter signalene størstedelen av veien.

 

Når man tenger på hvordan ting fungerer blir prisene smått underlige. Det som frakter data 99% av veien er det samme for "mobildata" og fiber uttaket i heimen. Så dagens prising av "mobildata", kost pr. Gb, er altså i hovedsak for de få meterne signalene går trådløst. Må være rimelig lønnsomme aksesspunkt disse selskapene monterer rundt om...

Lenke til kommentar

Det tok lang tid (mange år) før det gikk opp for svenskene, at å fase ut FM er en national sikkerhetsrissiko! Undrer på når norske politikere skal forstå det samme!

 

Og Norge har også mange folk (10-tusener)som er på tur, eller jakter i fjellet og da er DAB til liten nytte. Gjelder både national varsling ved katastrofer, "lytt på radio", o,l, og viktige værmeldinger. Dette har mange (også jeg) advart om, i flere år nå.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Det tok lang tid (mange år) før det gikk opp for svenskene, at å fase ut FM er en national sikkerhetsrissiko! Undrer på når norske politikere skal forstå det samme!

 

Og Norge har også mange folk (10-tusener)som er på tur, eller jakter i fjellet og da er DAB til liten nytte. Gjelder både national varsling ved katastrofer, "lytt på radio", o,l, og viktige værmeldinger. Dette har mange (også jeg) advart om, i flere år nå.

 

Men har du kontakte noen av partiene ?

Lenke til kommentar

Er det urimelig å anta at sendestyrken på FM-senderene har blitt nedjustert?

 

På vei til jobb, som har blitt kjørt med den samme bilen i fire år, skurer det mer på P3, P4 og Radio Norge enn det gjorde før, mens The Beat og P5 har akseptabel lyd. Hadde nesten vært for godt til å være sant hvis dette var et tiltak for å få folk over til DAB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det urimelig å anta at sendestyrken på FM-senderene har blitt nedjustert?

 

På vei til jobb, som har blitt kjørt med den samme bilen i fire år, skurer det mer på P3, P4 og Radio Norge enn det gjorde før, mens The Beat og P5 har akseptabel lyd. Hadde nesten vært for godt til å være sant hvis dette var et tiltak for å få folk over til DAB.

 

Er nok mer sannsynlig at det er forstyrrelser, enten noe som sender på ca samme frekvenser, nybygg i området eller noe helt annet.

 

Hadde glemt at de skulle skru av FM nettet... Får en svær ubrukelig dings i bilen da. Hva er sjansen for at de ombestemmer seg?

Lenke til kommentar

Er den ikke blitt veldig liten, i og med at det kravet som ble satt for gjennomførelse allerede har blitt nådd??

Det var jo et krav om at så så mange DAB-radioer var nødt til å bli solgt innen en gitt frist.

 

Jeg har en kompis som er helt teknologihore. Bare han hører noe nytt som høres ut som gull, så hopper han på det. Jeg har forsøkt å argumentere for hvorfor FM er så mye bedre - men til døve ører.  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg monterte media-DAB i bilen for 3 år siden og har ikke vært veldig fornøyd med dekningen, helt til jeg fant ut at jeg skulle prøve noe annet enn den medfølgende glassklebeantennen. Ny magnetfotantenne ble innkjøpt og montert. Nå har jeg DAB-dekning overalt hvor det er FM-dekning og jeg må si at jeg er mere fornøyd med DAB+ enn FM, eneste negative må være at her hos oss er det få kanaler på DAB og bl.a. P4 og Radio Norge mangler, men dette skal vel komme til når FM slukker?

Lenke til kommentar

Det er jo enkelt å forstå hvorfor folk synes DAB+ er fint. Det finnes vel også elektronikk som delvis klarer å blokkere ut skurring, som man har med FM-nettet. Det er fint at man har klart å gjøre radio digitalt, men det har gått på bekostning av lydkvaliteten. Det er det vel ingen tvil om? FM har bedre lydkvalitet jevnt over enn DAB+. Minus for skurringen da.

 

Det har vel tradisjonellt sett vært levert ut litt for mange dårlige bilstereoer for FM også. Så det kan rett og slett hende at folk er motsatt av det å være bortskjemt innen bilstereo. Prøvd en Alpine bilstereo eksempelvis ??

 

Men, om streaming er fremtiden, hvorfor skal vi drive å kjekle om DAB+ vs. FM egentlig?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...