Gå til innhold

Sverige dropper DAB+


Anbefalte innlegg

Det er jo enkelt å forstå hvorfor folk synes DAB+ er fint. Det finnes vel også elektronikk som delvis klarer å blokkere ut skurring, som man har med FM-nettet. Det er fint at man har klart å gjøre radio digitalt, men det har gått på bekostning av lydkvaliteten. Det er det vel ingen tvil om? FM har bedre lydkvalitet jevnt over enn DAB+. Minus for skurringen da.

 

Det har vel tradisjonellt sett vært levert ut litt for mange dårlige bilstereoer for FM også. Så det kan rett og slett hende at folk er motsatt av det å være bortskjemt innen bilstereo. Prøvd en Alpine bilstereo eksempelvis ??

 

Men, om streaming er fremtiden, hvorfor skal vi drive å kjekle om DAB+ vs. FM egentlig?

men får du gratis streaming over radioen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo enkelt å forstå hvorfor folk synes DAB+ er fint. Det finnes vel også elektronikk som delvis klarer å blokkere ut skurring, som man har med FM-nettet. Det er fint at man har klart å gjøre radio digitalt, men det har gått på bekostning av lydkvaliteten. Det er det vel ingen tvil om? FM har bedre lydkvalitet jevnt over enn DAB+. Minus for skurringen da.

 

Det har vel tradisjonellt sett vært levert ut litt for mange dårlige bilstereoer for FM også. Så det kan rett og slett hende at folk er motsatt av det å være bortskjemt innen bilstereo. Prøvd en Alpine bilstereo eksempelvis ??

 

Men, om streaming er fremtiden, hvorfor skal vi drive å kjekle om DAB+ vs. FM egentlig?

 

Er det ingen tvil som det? Hva er de normale tekniske spesifikasjonene på FM sånn som man får tatt det imot i den virkelige verden?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er ikke akkurat signalet som fores til FM-senderne analogt heller da. Sist jeg leste noe om det var det 256kbps mp2 som ble brukt for å distribuere lyden.

 

Men da er det jo blitt tuklet med. FM har betydelig større rom for fylde enn hva de valgte digitale mulighetene har. Nå er kanskje 256 kbps mp2 muligens ikke det værste valget, eller? Det analoge gir alt du klarer å presse inn av fylde til det analoges natur. Mens i den digitale verden så settes avgrensede båndbredder.

 

Den "analoge båndbredden" som er meget vid den er der uansett. Man har bare delt det opp i definerte frekvenser per kanal. Så det analoge for boltre seg på hele frekvensen.

 

 

Slike gode poenger kan man like elgen:

 

..

 

Men, om streaming er fremtiden, hvorfor skal vi drive å kjekle om DAB+ vs. FM egentlig?

men får du gratis streaming over radioen ?

 

 

Det er klart det ikke er gratis per i dag. Helt klart, fordi 4G mobildekning koster penger å abonnere på (eventuellt 3G). Det lar seg gjøre for entusiasten som betaler litt for å tilrettelegge for det.

 

Et alternativ kunne vært at staten gjør 4G helt gratis i bruk. Og sånn sett tar kostnaden og gjør kvantesprang for bredbåndsutvidelsen i landet. Det koster.

 

Men, jeg tror dette vil utvikle seg. Internett er kommet for å bli. Bredbånd spiser seg innover alle former for elektromagnetisk stråling de har tillatelse å benytte seg av (mikrobølger, fiberoptikk m.m.).

 

Det digitale bakkenettet for TV-bruk har nok sine fordelaktige egenskaper, men det har også blitt knivet om å få frigitt frekvensen som TV-sendermastene bruker. Også har kampen kommet til FM nå. Det er selvfølgelig mulig at FM har tapt, og at valgene som gjøres forblir. Det trenger ikke å være helt dumme valg, men jeg tror altså at streaming vil kunne parkere DAB+ en liten stund fram i tid.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er jo enkelt å forstå hvorfor folk synes DAB+ er fint. Det finnes vel også elektronikk som delvis klarer å blokkere ut skurring, som man har med FM-nettet. Det er fint at man har klart å gjøre radio digitalt, men det har gått på bekostning av lydkvaliteten. Det er det vel ingen tvil om? FM har bedre lydkvalitet jevnt over enn DAB+. Minus for skurringen da.

 

Det har vel tradisjonellt sett vært levert ut litt for mange dårlige bilstereoer for FM også. Så det kan rett og slett hende at folk er motsatt av det å være bortskjemt innen bilstereo. Prøvd en Alpine bilstereo eksempelvis ??

 

Men, om streaming er fremtiden, hvorfor skal vi drive å kjekle om DAB+ vs. FM egentlig?

 

Er det ingen tvil som det? Hva er de normale tekniske spesifikasjonene på FM sånn som man får tatt det imot i den virkelige verden?

 

AtW

 

 

 

Nå spør du om ting som er laaaangt utenfor mine interessefelt. Må simpelthen heller si at dette har jeg for lite greie på, enn å forsøke meg på det motsatte. Jeg er likevel hellig overbevist om at FM har bedre potensiale for fylde enn hva begrensningen som er satt i DAB+ utnyttelsen har. Er det så vanskelig å godta?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_modulation_synthesis

 

https://ccrma.stanford.edu/software/snd/snd/fm.html

 

 

FM kringkasting:

https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting

 

Jeg kan f.eks. klare å poste fargerike bilder, men gidder ikke å sette meg ned og lære alt om FM, kun for å besvare et spørsmål på et forum.

 

fmsweep.png

 

asyfm.png

 

 

voxspectrum.png

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo enkelt å forstå hvorfor folk synes DAB+ er fint. Det finnes vel også elektronikk som delvis klarer å blokkere ut skurring, som man har med FM-nettet. Det er fint at man har klart å gjøre radio digitalt, men det har gått på bekostning av lydkvaliteten. Det er det vel ingen tvil om? FM har bedre lydkvalitet jevnt over enn DAB+. Minus for skurringen da.

 

Det har vel tradisjonellt sett vært levert ut litt for mange dårlige bilstereoer for FM også. Så det kan rett og slett hende at folk er motsatt av det å være bortskjemt innen bilstereo. Prøvd en Alpine bilstereo eksempelvis ??

 

Men, om streaming er fremtiden, hvorfor skal vi drive å kjekle om DAB+ vs. FM egentlig?

 

Er det ingen tvil som det? Hva er de normale tekniske spesifikasjonene på FM sånn som man får tatt det imot i den virkelige verden?

 

AtW

 

 

 

Nå spør du om ting som er laaaangt utenfor mine interessefelt. Må simpelthen heller si at dette har jeg for lite greie på, enn å forsøke meg på det motsatte. Jeg er likevel hellig overbevist om at FM har bedre potensiale for fylde enn hva begrensningen som er satt i DAB+ utnyttelsen har. Er det så vanskelig å godta?

 

 

Ja, det er litt vanskelig å godt uten videre, analoge metoder har også sine klare begrensinger på informasjonsmengde. Jeg tipper FM under gode forhold kanskje virker opp til 15khz, og S/N 60 dB, som ikke er all verdens. Nå manifisterer ikke ulempene til komprimert musikk seg helt på samme måte, så er ikke så lett å sammenlikne direkte, og også der avhenger det sterkt av båndbredden, men også FM-stasjoner er allerede stort sett lossy komprimert. Jeg tror ihvertfall en 128 kbs DAB+-stream er bedre enn gjennomsnittlig FM.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke kompetent, til å diskutere fag. Men jeg har lest rapporter fra både motstandere og de som er for overgang til DAB. At DAB vil gi bedre lyd, i sentrale strøk med god dekkning, har jeg forstått. Men, jeg har også forstått, at FM har vesentlig bedre dekkningsgrad og at mange bygder har sine egene lokale FM stasjoner. Dette gir en unik dekkningsgrad i Norge og er viktig både for national sikkerhet og sikkerhet for jegere og de som ferdes i skog og fjell. Persolnig så er jeg ofte i fjellet (tur og jakt) og kunne ønsket ennå bedre FM dekning. (I de områdene, er også mobildekkning normalt fraværende).

 

DAB vil trolig (alene) ikke gi en tilfredstillende sikkerhet, ved krig, katastrofer, o.l. Og for folk i utkantområder, jegere og turfolk, vil mange miste viktig informasjon, som bl.a. værmeldinger. Dette er viktigere enn en god lyd, for folk i sentrale strøk, med meget dyre anlegg. Uten slike dyre annlegg, hører en trolig ikke forsjell likevel. Jeg er ikke i mot DAB, men imot at FM skal legges ned!

 

Behold FM som det er (tror ikke det trenger oppgradering, hvis DAB sidestilles) og innfør gjerne DAB.   

Lenke til kommentar

.. DAB vil trolig (alene) ikke gi en tilfredstillende sikkerhet, ved krig, katastrofer, o.l. Og for folk i utkantområder, jegere og turfolk, vil mange miste viktig informasjon, som bl.a. værmeldinger. Dette er viktigere enn en god lyd, for folk i sentrale strøk, med meget dyre anlegg. Uten slike dyre annlegg, hører en trolig ikke forsjell likevel. Jeg er ikke i mot DAB, men imot at FM skal legges ned!

 

Behold FM som det er (tror ikke det trenger oppgradering, hvis DAB sidestilles) og innfør gjerne DAB.   

 

Det sitter nok noen å sikler på å overta frekvensene til FM-båndet. Det kan du banne på.

 

Ellers har du et vesentlig poeng i det å skulle beholde FM-frekvensene for radiobruk. For dersom man først parkerer FM, om det så skulle være kun for noen få år, altså en "statlig innlæringsperiode", så vil det gjøre stor skade på dekningen (mottakermessig).

 

Fordi folk gidder ofte ikke å samle på gammelt skrot som ikke lengre lar seg bruke. Så innen de får FM-nettet tilbake igjen, etter å ha fått seg en praktisk øyenåpner, så har vi ikke særlig mange brukere lengre som sitter med FM-dekning. Kanskje med unntak med noen i den aldrende bilparken.

 

Men, det kan også få den virkning at folk "løper" til butikken for å oppgradere bilstereo, da dette er en av de viktigere lyttergruppene. Hva ellers kan man gjøre på mens man sitter i en langsomtgående kø? Ikke kan man dra fram PC'en (laptop), nettbrettet, for plutselig vil noen bak deg begynne å tute på deg. Da er radioen naturlig, for man kan ofte beherske å lytte samtidig som man kjører bil.

 

Det er kanskje vanskelig for menn som er mindre flinke til fleroppgaver, men spøk til side.. Det er gjerne telefonsamtalene som er farligst, fordi der må du aktivt engasjere deg. Med radio er du mer en passiv mottaker, og det lar seg godt kombinere med bilkjøring, IMHO.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er flere land i Europa som har innført DAB, men alle har beholdt FM båndet. Kanske Europa og Sverige har forstått noe norske politikere og dere ikke har forstått!!

 

Blir FM båndet "lukket", blir alt utstyr fjernet og da er det farvel til FM for godt. National sikkerhet, er en oppgave for staten og ikke private aktører.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Man så jo hvor treige myndighetene var i etterkant av ABB-terroren. Så å ha tiltro til hva politikere syssler med, det kan man like godt parkere jo først som sist.

 

Dersom FM-nettet må slukkes, så bør de ihvertfall komme fram med et brukendes alternativ. Fordelen med FM er at det er veldig godt utprøvd, og ikke minst utbredelsen på brukerutstyret.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...