Gå til innhold

Bare denne løsningen ga oss «Super HD» og rå batteritid (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo ganske latterlig at man ikke får full kvalitet via browser?

 

AtW

 

Chrome støtter 2160p@60 fps å Youtube, men kun 720p på sikker 24-30 fps på netflix, så enig med deg der.

 

Testen viser nok en gang fordeler med windows 8 og. Når disse metro-programmene kommer som helt vanlige programvinduer i Windows 10, kommer det til å blir veldig bra for bærbare maskiner.

 

Programmer som Winzip er jo og overflødig i windows 8. Blir jo regnet som en av programmene du må ha, men windows 8 har innebygget støtte for zip. Det glemmer folk som bare så på metro og bestemte seg for at windows 8 bare er dårlig.

Lenke til kommentar

 

Er jo ganske latterlig at man ikke får full kvalitet via browser?

 

AtW

Chrome støtter 2160p@60 fps å Youtube, men kun 720p på sikker 24-30 fps på netflix, så enig med deg der.

 

Testen viser nok en gang fordeler med windows 8 og. Når disse metro-programmene kommer som helt vanlige programvinduer i Windows 10, kommer det til å blir veldig bra for bærbare maskiner.

 

Programmer som Winzip er jo og overflødig i windows 8. Blir jo regnet som en av programmene du må ha, men windows 8 har innebygget støtte for zip. Det glemmer folk som bare så på metro og bestemte seg for at windows 8 bare er dårlig.

 

 

Det er jo ikke en fordel med OSet som sådan at netlfix ikke leverer skikkelig software som ikke er en dustete app.

 

Forøvrig støtter win7 zip innebygd. (og vista)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv Windows XP hadde støtte for zip-filer.

 

Hva er årsaken til at ulike nettlesere ikke støtter de samme oppløsningene?

 

Diagrammet for OSX sier lite om årsaken til lengre batteritid på Safari. Er det fordi SD er mye mer lettkjørt enn 1080p eller fordi Safari har noe tryllestøv som ikke Firefox har?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Er jo ganske latterlig at man ikke får full kvalitet via browser?

 

AtW

Chrome støtter 2160p@60 fps å Youtube, men kun 720p på sikker 24-30 fps på netflix, så enig med deg der.

 

Testen viser nok en gang fordeler med windows 8 og. Når disse metro-programmene kommer som helt vanlige programvinduer i Windows 10, kommer det til å blir veldig bra for bærbare maskiner.

 

Programmer som Winzip er jo og overflødig i windows 8. Blir jo regnet som en av programmene du må ha, men windows 8 har innebygget støtte for zip. Det glemmer folk som bare så på metro og bestemte seg for at windows 8 bare er dårlig.

 

 

Det er jo ikke en fordel med OSet som sådan at netlfix ikke leverer skikkelig software som ikke er en dustete app.

 

Forøvrig støtter win7 zip innebygd. (og vista)

 

AtW

Er ikke en av ulempene med windows phone at den har begrenset apputvalg?

Windows 8 har jo åpnet for denne typen applikasjoner, og det er jo det eneste som har det. Er det ikke da en fordel med windows 8?

 

Kan ha vært jeg som har vært helt blind på det området, men jeg har aldri fått til å unzippe, eller zippe filer i windows 7, uten bruk av 3. part programvare. I Windows 8 kommer det opp en boks med valg hva du vil gjøre hvis du prøver å åpne noe som er zippet. Da unzipper windows 8 det for deg, uten at du må innom et ekstra program.

Lenke til kommentar

 

Er ikke en av ulempene med windows phone at den har begrenset apputvalg?

Windows 8 har jo åpnet for denne typen applikasjoner, og det er jo det eneste som har det. Er det ikke da en fordel med windows 8?

 

Kan ha vært jeg som har vært helt blind på det området, men jeg har aldri fått til å unzippe, eller zippe filer i windows 7, uten bruk av 3. part programvare. I Windows 8 kommer det opp en boks med valg hva du vil gjøre hvis du prøver å åpne noe som er zippet. Da unzipper windows 8 det for deg, uten at du må innom et ekstra program.

 

 

Jo, det er en ulempe, det var derfor jeg så "som sådan", for å tilkjennegi at det er avhengig av en konkret måte å se det på. Personlig hadde jeg neppe orket en latterlig metro-app selv om jeg kjøper win8.

 

Bare å dobbelklikke i win7, eller høyreklikke å ta "send to compressed folder" om du skal zippe ned.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Er ikke en av ulempene med windows phone at den har begrenset apputvalg?

Windows 8 har jo åpnet for denne typen applikasjoner, og det er jo det eneste som har det. Er det ikke da en fordel med windows 8?

 

Kan ha vært jeg som har vært helt blind på det området, men jeg har aldri fått til å unzippe, eller zippe filer i windows 7, uten bruk av 3. part programvare. I Windows 8 kommer det opp en boks med valg hva du vil gjøre hvis du prøver å åpne noe som er zippet. Da unzipper windows 8 det for deg, uten at du må innom et ekstra program.

 

 

Jo, det er en ulempe, det var derfor jeg så "som sådan", for å tilkjennegi at det er avhengig av en konkret måte å se det på. Personlig hadde jeg neppe orket en latterlig metro-app selv om jeg kjøper win8.

 

Bare å dobbelklikke i win7, eller høyreklikke å ta "send to compressed folder" om du skal zippe ned.

 

AtW

 

 

Det var og derfor jeg skrev at Windows 10 kom til å bli virkelig bra, fordi metro appene da kommer i vanlige vinduer. Metro er kjipt å bruke. Derfor bruker jeg det heller aldri. Det er absolutt ikke problematisk å unngå metro, du blir aldri tvunget inn i det. Du kan starte rett i desktop og aldri noengang se det. Hvis jeg hadde sett netflix på den bærbare kunne jeg muligens vurdert det i dette tilfelle, hvis jeg ikke kunne lade på en stund.

 

Greit nok å zippe ned, men hvis du har lastet ned et zippet program fra internet og vil åpne mappen for så å kjøre .exe filen?

Lenke til kommentar

Dette har hovedsaklig med DRM å gjøre. Årsaken til at man får ulik kvalitet på like og ulike nettlesere på forskjellige plattformer er fordi støtten for Media Source Extension (MSE), Encrypted Media Extension (EME) og Web Cryptography API ikke er fullt ut implementert i alle HTML5-baserte nettlesere.

 

Når innhold ikke kan 100% garanteres kryptert hele veien ut til sluttbrukerens skjerm (selv internt på maskinen, evt med HDCP for HDMI), tillater ikke Hollywood aktører (som Netflix et al) å vise innholdet i best mulig kvalitet. Derfor får man ofte SD-kvalitet når DRM-kravet ikke er helt oppfylt.

 

Windows har generelt sett hatt fordelen av å ha Microsoft PlayReady, som er en av de mest utbredte DRMene i markedet og som oppfyller alle bransjekrav (les studiokrav) for kryptering. Da det finnes mange forskjellige DRM-leverandører, får man ofte behovet for flere identiske strømmer, bare kryptert forskjellig:

 

IE 11 benytter Microsoft PlayReady for MSE/EME.

Chrome benytter Google Widevine for MSE/EME.

Firefox benytter Adobe Primetime for MSE/EME.

Flash bruker Adobe Primetime.

Silverlight (EOL 2021) bruker Microsoft PlayReady.

 

Som man ser skaper dette hodebry for streamingaktører. Netflix vil i dette tilfellet måtte støtte minst 3 forskjellige krypteringer av én og samme strøm for å dekke samtlige nettlesere, og det er ikke helt enkelt for måten de har bygget opp sin distribusjon på (tenk på tusenvis av CDN-bokser som står ute hos mange hundre operatører). Det finnes dog løsninger for dette på markedet, men da må de uansett forholde seg til vesentlig økte lisenskostnader for å støtte alle de tre store.

 

For private aktører som leverer i eget nett for sin egen løsning har man i tillegg Verimatrix, Nagra, Conax, Irdeto, NDS etc og brukes typisk for egne Set-top bokser (STB - TV-boksen).

 

Men det er håp. Det kommer sakte, men sikkert på samtlige plattformer og nettlesere i form av MPEG-CENC (Common Encryption) som er utarbeidet i forbindelse med MPEG-DASH - som skal på sikt ta over for streamingformatene HLS (Apple), HDS (Adobe) og MSS (Microsoft) når det omsider blir utbredt nok i klienter og operativsystemer. Fordelen med CENC er at du kan kryptere innholdet med den DRM-aktøren du ønsker, og dekryptere med en annen aktørs DRM.

 

Minefelt, helt klart. Men du skulle sett hvordan det så ut for litt siden.

 

Arve, CTO // Bayonette AS

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Greit nok å zippe ned, men hvis du har lastet ned et zippet program fra internet og vil åpne mappen for så å kjøre .exe filen?

 

Mener det har funka siden XP, og er 100% sikker på at det har funka siden Vista. For en bisarr ting å fokusere på når man vurderer et OS. 

 

 Det var bare et eksempel på noe windows 8 gjør bedre. Er mulig at windows 7 og har hatt denne muligheten innebygget, men win 8 sin måte er i så fall mye mer brukervennlig. Lite vits i funksjoner som brukeren ikke finner?

 

Det å ramse opp alle forbedringene i windows 8 i forhold til win 7 hadde jo blitt en laaaang liste, og det er ikke hovedtema i denne diskusjonen engang. Bare irritert over folk som ser PCer som den nye Zenbook Pro (2160p skjerm, i7, GTX 960M, 90W batteri, 2kg og i ultrabook innpakning), så sier de at den er utrolig bra, men siden den kommer med windows 8 så vil de ikke kjøpe den. Den kommer med et OS som er bedre enn det de har, men fordi startmenyen er vekke så er det uaktuelt. Lurer på hvorfor folk byttet fra XP engang, blir mye stress med alle disse enorme endringene i OSet.

Lenke til kommentar

Er jo ganske latterlig at man ikke får full kvalitet via browser?

 

AtW

 

Eneste måten å få full Netflix kvalitet atm er via TVer med Netflix integrert siden Windows 8.1 ikke har noen HDCP 2.2 støtte. Det kommer dog med Windows 10, så må vi vente på at browsere kommer etter etc.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...