Gå til innhold

Ensomme spillere i Kina leier seg kvinner å spille med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kunne Gamer.no gravd litt dypere, eller rettere sagt lest nyhetene i blant.

 

Det er riktig at Kina sliter med en noenlunde skjev kjønnsbalanse, men å skrive at det er prinsippets natur (peker i artikkelen til ettbarnspolitikken) er i stor grad feil. Politikken som har ført fram til "prinsippet" eller loven er en ting, men den faktiske grunnen til at det er blitt flere guttebarn i Kina i dag skyldes mest av alt den kinesiske kulturen i seg selv, som har favorisert gutter i århundrer. Kombinert med ettbarnspolitikken har man dermed fått en noe skjev skjønnsbalanse. Selv om kinesere teknisk sett kan søke om å få ett barn til dersom de har fått en jente, så er det svært få som velger å gjøre dette. Grunnen er ikke vanskelig å tenke seg. Det er en stor sannsynlighet for at man kan få en til jente, og da er skattepolitikken for familier som bryter ettbarnspolitikken knallhard.

I tillegg synes jeg det er latskap av forfatteren å ikke nevne at ettbanspolitikken ikke eksisterer lenger, til fordel for "tobarnspolitikken" i dag, hvis man kan kalle det det nå. Denne lovendringen skjedde for et år siden nå omtrent og det ble skrevet masse om det i nyhetene da det skjedde.

Lenke til kommentar

Her kunne Gamer.no gravd litt dypere, eller rettere sagt lest nyhetene i blant.

 

Det er riktig at Kina sliter med en noenlunde skjev kjønnsbalanse, men å skrive at det er prinsippets natur (peker i artikkelen til ettbarnspolitikken) er i stor grad feil. Politikken som har ført fram til "prinsippet" eller loven er en ting, men den faktiske grunnen til at det er blitt flere guttebarn i Kina i dag skyldes mest av alt den kinesiske kulturen i seg selv, som har favorisert gutter i århundrer. Kombinert med ettbarnspolitikken har man dermed fått en noe skjev skjønnsbalanse. Selv om kinesere teknisk sett kan søke om å få ett barn til dersom de har fått en jente, så er det svært få som velger å gjøre dette. Grunnen er ikke vanskelig å tenke seg. Det er en stor sannsynlighet for at man kan få en til jente, og da er skattepolitikken for familier som bryter ettbarnspolitikken knallhard.

I tillegg synes jeg det er latskap av forfatteren å ikke nevne at ettbanspolitikken ikke eksisterer lenger, til fordel for "tobarnspolitikken" i dag, hvis man kan kalle det det nå. Denne lovendringen skjedde for et år siden nå omtrent og det ble skrevet masse om det i nyhetene da det skjedde.

 

Dersom minst én av foreldrene er enebarn, kan man få to barn, ja. Det betyr ikke at «family planning policy» er avviklet, bare endret. Skal legge de detaljene du tar opp om endringen fra 2013.

 

Oversatte «policy» til prinsipp fordi det er en forskjell på lov og «policy». Dette er ikke en lov, og ulike metoder for å opprettholde «policyen» har vært i sving.

 

At «policy»-en favoriserer guttebarn er jo riktig, og at den virker å ha hatt en effekt på ubalansen er også riktig. Ubalansen er vel nå på noe slikt som 120 kvinner på hver 100 mann (ved fødsel) om jeg husker riktig, mens balansen før innføringen var mer i takt med det vi ser i uregulerte land.

 

Blir for øvrig oppriktig lei meg når du anklager meg for å ikke lese nyhetene og kaller meg lat med en syrlig tone. Nyheter er noe jeg leser daglig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...