Gå til innhold

Nå er Norges første elbusser på veien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elektriske busser er på ingen måte noe nytt, den første kom i 1909:

 

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Trolleybuss

 

Riktignok kan det argumenteres med at bussene nå er "trådløse", men elektrisk er altså ikke nytt...

 

En helt annen diskusjon er om sånne busser gjør noe med problemet de forsøker å løse, altså lavere utslipp. Det er ingen grunn til å tro at elbiler/elbusser har noe lavere utslipp i deres levetid enn andre transportmidler, det er bare fordelt over ulike perioder under levetiden...

Lenke til kommentar

En tom bus veier vel mellom 10 og 15 tonn. Tviler på at litt større batteri vil påvirke forbruket så voldsomt. Veier ikke en Tesla batteripakke rundt 300-400kg?

 

850kwh vil da veie rundt 3500kg og gi en rekkevidde på 70-80 mil.  må da være bedre enn 250kwh, 1000kg og rekkevidde på 25mil?

Lenke til kommentar

En tom bus veier vel mellom 10 og 15 tonn. Tviler på at litt større batteri vil påvirke forbruket så voldsomt. Veier ikke en Tesla batteripakke rundt 300-400kg?

 

850kwh vil da veie rundt 3500kg og gi en rekkevidde på 70-80 mil.  må da være bedre enn 250kwh, 1000kg og rekkevidde på 25mil?

Du har rett, mer kapasitet er bedre. Kjekt å ha. Men igjen det er snakk om buss i rute og ikke privat transport.

 

Man har en rutebuss som kjører samme turen hver dag, er det ikke da bedre å tilpasse batteripakken til ruten bussen skal gå? Ingen vits med for stort batteri på noe så forutsigbart som en rutebuss. Da vil man kun drasse på akuratt så mye batterier at bussen kan gjøre jobben sin på et pålitelig vis. Å drasse på ett eller to ekstra "kjekt å ha" tonn med batterier, byen rundt, dag etter dag er bare sløsing av energi. Hver kilo man kan barbere av en transportrute er tross alt penger spart.

 

Selvfølgelig må man drasse rundt på nok batterikapasitet til å ta høyde for en snørik dag etc og ha nok ledig kapasitet så levetiden på batteriet ikke går ned. Men de har nok regnet på det også. Skulle ikke forundre meg om man kan velge mellom ulike kapasiteter fra fabrikken når man kjøper elbuss. Batterier er heller ikke gratis i innkjøp, så hvorfor kjøpe mer enn man trenger?

 

Hadde det vært min private campingbuss så ville jeg hatt så mye batterier jeg fikk stappet inn i den. Men hadde jeg drevet et busselskap så ville jeg hatt så lette og billige (Både i innkjøp og drift) busser jeg kunne.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

En helt annen diskusjon er om sånne busser gjør noe med problemet de forsøker å løse, altså lavere utslipp. Det er ingen grunn til å tro at elbiler/elbusser har noe lavere utslipp i deres levetid enn andre transportmidler, det er bare fordelt over ulike perioder under levetiden...

 

Med mindre du bruker et dieselaggregat i hagen til å lage strømmen så er utslippene garantert lavere, og de vil synke år for år etterhvert som kraftproduksjonen blir renere.

 

På toppen av dette så vil EL-busser fjerne alle utslipp fra byene, hvor luftkvaliteten mange steder er veldig dårlig. Om alle dieselbussene rundt omkring gikk over til elektrisk kraft tror jeg nok luftkvaliteten ville steget betraktelig.

Lenke til kommentar

 

En helt annen diskusjon er om sånne busser gjør noe med problemet de forsøker å løse, altså lavere utslipp. Det er ingen grunn til å tro at elbiler/elbusser har noe lavere utslipp i deres levetid enn andre transportmidler, det er bare fordelt over ulike perioder under levetiden...

Med mindre du bruker et dieselaggregat i hagen til å lage strømmen så er utslippene garantert lavere, og de vil synke år for år etterhvert som kraftproduksjonen blir renere.

På toppen av dette så vil EL-busser fjerne alle utslipp fra byene, hvor luftkvaliteten mange steder er veldig dårlig. Om alle dieselbussene rundt omkring gikk over til elektrisk kraft tror jeg nok luftkvaliteten ville steget betraktelig.

Den lokale luftkvaliteten mens bussen kjøres blir antagelig noe lavere. Så lenge kraften er ren er jo også selve påfyllingen av strøm renere. I store deler av verden er dessverre elektrisk kraftproduksjon vel så problematisk som oljeproduksjon.

 

Men et produkt sitt CO2-avtrykk må regnes fra produktet fødes til det dør, hvis ikke blir det et rart regnestykke. I den sammenheng er det mange påstander om at det er svært liten, om noen, forskjell mellom kjøretøy med ulike motorer. Antagelig kan det se ut til at batterier er noe mer problematisk for miljøet enn drivstoffmotorer...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...