Gå til innhold

Vi har kåret årets lyd- og bildeprodukter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler bose er en nisje. Ikke så mange som trenger aktiv støyreduksjon. Hadde vært mer interessert hvis dere gikk etter hodetelefonen med best lyd.

 

Jeg er veldig enig. Har selv senheiser klokker som har passiv støyreduksjon med overlegen lyd i forhold til mye dyrere Bose. Altså Sennheiser HD 25-1 II. Jeg kan sitte på en bråkete buss og høre på mozart med disse. Bose er alt for hypa og overpriset i mine øyne, men de har desent støyreduksjon. Det er kunn på byggeplasser eller fly man trenger dyr aktiv støyredusksjon. Aktiv støyredusksjon gir nesten uten unntak dårligere lyd i tillegg. Hvis man vil ha gode klokker bør man se på http://www.head-fi.org/products/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Føler bose er en nisje. Ikke så mange som trenger aktiv støyreduksjon. Hadde vært mer interessert hvis dere gikk etter hodetelefonen med best lyd.

 

Jeg er veldig enig. Har selv senheiser klokker som har passiv støyreduksjon med overlegen lyd i forhold til mye dyrere Bose. Altså Sennheiser HD 25-1 II. Jeg kan sitte på en bråkete buss og høre på mozart med disse. Bose er alt for hypa og overpriset i mine øyne, men de har desent støyreduksjon. Det er kunn på byggeplasser eller fly man trenger dyr aktiv støyredusksjon. Aktiv støyredusksjon gir nesten uten unntak dårligere lyd i tillegg. Hvis man vil ha gode klokker bør man se på http://www.head-fi.org/products/

Jeg er ikke helt enig med deg. For det første er Sennheiser minst like hypet som Bose. Ser man på de dyreste Sennheiser er det svært langt fra å kunne brukes som referanse, og veldig mange synes de låter direkte dårlig.

 

Bose sine forrige NC-klokker var bra, men ikke like bra som de beste av andre lukkede hodetelefoner. Imidlertid har de oppgradert modellen kraftig og den nye modellen har vesentlig bedre lyd og er en av de best lydende hodetelefonene i klassen. Den eneste som er en åpenbar trussel mot dem må være PSB M4U2, og om man ikke bryr seg om NC så kommer også AKG K551 og melder seg på. Særlig mange andre kandidater som kan drives av portabelt utstyr, og som er i nærheten lydmessig, finnes simpelthen ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung Multiroom? Hvor mye fikk dere betalt for å anbefale det? Verre høyttalere skal du lete lenge etter. Vil du ha samme funksjonaliteten som Samsung Multiroom er Sonos mange ganger bedre. Skal du bare ha én trådløs høyttaler og ikke trenger multiroomfunksjonaliteten, finnes det mange alternativer som gir mye bedre lyd for pengene enn det Samsung tilbyr.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Samsung Multiroom? Hvor mye fikk dere betalt for å anbefale det? Verre høyttalere skal du lete lenge etter. Vil du ha samme funksjonaliteten som Samsung Multiroom er Sonos mange ganger bedre. Skal du bare ha én trådløs høyttaler og ikke trenger multiroomfunksjonaliteten, finnes det mange alternativer som gir mye bedre lyd for pengene enn det Samsung tilbyr.

 

Samsung og Bose betaler tydeligvis godt! Ja,ja, jeg fikk i det minste en god latter ut av artikkelen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Føler bose er en nisje. Ikke så mange som trenger aktiv støyreduksjon. Hadde vært mer interessert hvis dere gikk etter hodetelefonen med best lyd.

Jeg er veldig enig. Har selv senheiser klokker som har passiv støyreduksjon med overlegen lyd i forhold til mye dyrere Bose. Altså Sennheiser HD 25-1 II. Jeg kan sitte på en bråkete buss og høre på mozart med disse. Bose er alt for hypa og overpriset i mine øyne, men de har desent støyreduksjon. Det er kunn på byggeplasser eller fly man trenger dyr aktiv støyredusksjon. Aktiv støyredusksjon gir nesten uten unntak dårligere lyd i tillegg. Hvis man vil ha gode klokker bør man se på http://www.head-fi.org/products/

Jeg er ikke helt enig med deg. For det første er Sennheiser minst like hypet som Bose. Ser man på de dyreste Sennheiser er det svært langt fra å kunne brukes som referanse, og veldig mange synes de låter direkte dårlig.

 

Bose sine forrige NC-klokker var bra, men ikke like bra som de beste av andre lukkede hodetelefoner. Imidlertid har de oppgradert modellen kraftig og den nye modellen har vesentlig bedre lyd og er en av de best lydende hodetelefonene i klassen. Den eneste som er en åpenbar trussel mot dem må være PSB M4U2, og om man ikke bryr seg om NC så kommer også AKG K551 og melder seg på. Særlig mange andre kandidater som kan drives av portabelt utstyr, og som er i nærheten lydmessig, finnes simpelthen ikke.

 

TJa, tester jeg har sett viser at responsen på de ny fra Bose er omtrent lik som de gamle? Og Sennheiser toppmodeller gjør det svært bra i blindtester.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Føler bose er en nisje. Ikke så mange som trenger aktiv støyreduksjon. Hadde vært mer interessert hvis dere gikk etter hodetelefonen med best lyd.

 

Jeg er veldig enig. Har selv senheiser klokker som har passiv støyreduksjon med overlegen lyd i forhold til mye dyrere Bose. Altså Sennheiser HD 25-1 II. Jeg kan sitte på en bråkete buss og høre på mozart med disse. Bose er alt for hypa og overpriset i mine øyne, men de har desent støyreduksjon. Det er kunn på byggeplasser eller fly man trenger dyr aktiv støyredusksjon. Aktiv støyredusksjon gir nesten uten unntak dårligere lyd i tillegg. Hvis man vil ha gode klokker bør man se på http://www.head-fi.org/products/

Jeg er ikke helt enig med deg. For det første er Sennheiser minst like hypet som Bose. Ser man på de dyreste Sennheiser er det svært langt fra å kunne brukes som referanse, og veldig mange synes de låter direkte dårlig.

 

Bose sine forrige NC-klokker var bra, men ikke like bra som de beste av andre lukkede hodetelefoner. Imidlertid har de oppgradert modellen kraftig og den nye modellen har vesentlig bedre lyd og er en av de best lydende hodetelefonene i klassen. Den eneste som er en åpenbar trussel mot dem må være PSB M4U2, og om man ikke bryr seg om NC så kommer også AKG K551 og melder seg på. Særlig mange andre kandidater som kan drives av portabelt utstyr, og som er i nærheten lydmessig, finnes simpelthen ikke.

Personlig elsker jeg mine Akg k 701 og mener at i forhold til pris er de i mine ører uslåelige. Men jeg ville aldri påstå et øyeblikk at de kan overgå sennheiser HD 800. Nesten alle seriøse tester lovpriser disse hodetelefonene som kanskje de beste referanseklokkene, så sant man ikke går for stax da.

Man kan personlig mislike lydsignaturen til sennheiser men å påstå at de er hypet og useriøse er jo helt fjernt å påstå. For å nevne andre klokker som kan konkurere med bose sine klokker og sannsynligvis lyde bedre:

Sennheiser momentum

Bowers & Wilkins P5

Sennheiser HD 25-1 II

Beyerdynamic T51P

 

Dette er bare noen raske eksempler. Alle disse klokkene er støyisolerende og lettdrevne.

Lenke til kommentar

TJa, tester jeg har sett viser at responsen på de ny fra Bose er omtrent lik som de gamle? Og Sennheiser toppmodeller gjør det svært bra i blindtester.

 

AtW

 

 

Har du hørt de dyre Sennheiserne selv?

 

Jeg har hørt mye rart, og Sennheiserne er virkelig noe av det verste søppelet på markedet. Det finnes så mange dyre hodetelefoner som er helt latterlig dårlige, høyttalere også for den saks skyld, men disse Sennheiserne er virkelig helt på tur. Nettopp disse, og LCD2, var noe av det jeg gjerne "ville like" da jeg hadde en runde på hodetelefoner i München for noen år siden. Jeg gikk tilbake til dem flere ganger, og fant dem i ulike oppsett så jeg fikk testet dem på ulike forsterkere, men nei, det var rett og slett ingen ting der som tiltalte meg. LCD2 var også en stor skuffelse. Veldig hypede, men du verden så ræva. Jeg hadde valgt den billige on-ear "stark-kopien" til 399 på Clas når som helst fremfor noen av de to. Når det er nevnt er forresten også den uendelig mye bedre enn stark-originalen.

 

Når det gjelder disse Bosene så tror jeg ikke de testene er så interessante. De fleste, om ikke alle, bruker disse på mobiltelefoner, nettbrett, laptoper og MP3-spillere. Da skjer det ofte ting med responsen, ikke i selve hodetelefonene men i overgang mellom kilde og hodetelefoner. Når de måler slike ting vil de som regel bruke utstyr av langt bedre kvalitet som kilde. Derfor låter også gjerne Bosene og PSB-ene utrolig mye bedre enn for eksempel T70P når de kjøres aktivt. PSB-ene har da 1-4kohm impedans mens T70P er lavimpedante, men allikevel har PSB-ene langt høyere følsomhet. Det er vel spesielt to headset som utmerker seg med sin ytelse passivt rett på en mobiltelefon. Det er K551 og de dyreste Beats. Resten av beats er jo også lettdrevne men lyden er det dessverre ikke like mye positivt å si om.

Lenke til kommentar

Personlig elsker jeg mine Akg k 701 og mener at i forhold til pris er de i mine ører uslåelige. Men jeg ville aldri påstå et øyeblikk at de kan overgå sennheiser HD 800. Nesten alle seriøse tester lovpriser disse hodetelefonene som kanskje de beste referanseklokkene, så sant man ikke går for stax da.

Man kan personlig mislike lydsignaturen til sennheiser men å påstå at de er hypet og useriøse er jo helt fjernt å påstå. For å nevne andre klokker som kan konkurere med bose sine klokker og sannsynligvis lyde bedre:

Sennheiser momentum

Bowers & Wilkins P5

Sennheiser HD 25-1 II

Beyerdynamic T51P

 

Dette er bare noen raske eksempler. Alle disse klokkene er støyisolerende og lettdrevne.

 

 

Jeg vil si du er beskjeden på AKGs vegne. Forøvrig vil jeg mene at de testede Bosene er totalt sett bedre enn P5 og Momentum. De to andre har jeg ikke førstehånds erfaring med. Jeg har lyttet en del til T70P som er ganske gode. Men alle sammen får bank av PSB sine. Uansett er det viktig å skille mellom hodetelefoner som er beregnet for egen forsterker og som også er åpne, og hodetelefoner som er lukkede, har støyreduksjon og er beregnet for bærbart utstyr.

Lenke til kommentar

Er dette en vits? Dere har kåret årets lyd og bilde og kommet med disse 3? Seriøst? Er dere kjøpt og betalt av produsentene bak disse? 2 av 3 er etter mitt syn milevis fra å være best. Bose beste headset for 2014? Give me a break. Samme med høytalere fra Samsung. Det finnes andre merker enn LG, Samsung, Phillips, Sony etc. På høytalerfronten er det helt klart ikke de som masseproduserer som er best. B&W, Usher, Dali mm er alle bedre enn hva Samsung klarer å levere av "pling og plong" lyder i sine plastkabinett. Skjerpings. Begynner å angre på at jeg i det hele tatt gadd å betale for 1 år som ekstra medlem

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke hatt muligheten til å teste akkurat HD800, men jeg har sett blindtester av både disse og LCD2 av trente lyttere, og begge scorer konsistent høyt på lydkvalitet, mye høyere enn Bose sine feks. (som er helt adekvate, men pumper opp lavere mellomtone for mye)

 

AtW

 

Det er vel nettopp noe av problemet. Det er altfor mange som bruker veldig mye tid på hodetelefoner, men som aldri bruker tid på å trene hørselen live. Derfor er det altfor mange hodetelefoner på markedet som er inspirert av trenden på 90-tallet da høyttalerprodusentene "safet" for å unngå at romproblemene fra 80-500Hz ble for fremtredende. "High end" utviklet seg da bare til å bli en skrekkelig blek kopi av virkeligheten der det hele handlet om detaljer og pinpointing, og propoersjoner, rytme og energi ikke lenger hadde noen plass. Dette har heldigvis snudd seg en del og mange har nå fått øynene opp for hva musikk handler om.

 

Dessverre henger mange i hodetelefonverdenen sørgelig langt etter. Det er selvsagt også et tema hvordan folk kan gå fra novise til bjellesau på noen få måneder. Man skal være forsiktig med massesuggesjon.

 

Både HD800 og LCD2 er veldig feil voicede. Ta dem med deg i et godt mastering-studio og sammenlikn lyden med masteringmonitorene. Da vil du nok raskt finne at både LCD2 og HD800 ligger lenger i fra lyden i studioet enn det aktuelle Bose-settet. Det som først og fremst vil mangle i Bose-settet er perfeksjonering av lyden, enda mer utstrakt frekvensrespons, men aller mest vil den mangle dynamikk og rom. LCD2 og HD800 kan gi en illusjon av rom på enkelte innspillinger med er så lite konsistente at på snittet av innspillinger faller de veldig gjennom.

Lenke til kommentar

Samsung trådløs høytaler ja. Jeg gikk over fra Sqeezebox til Sonos og har ikke angret et sekund på det. Sonos bruker ikke wifi fra trådløs ruter, men bruker et eget nettverk og det er veldig så stabilt, i motsettning til Sqeezebox som i likhet med Samsung bruker wi-fi.

Tror dere skulle hatt Samsungene til lengre testing før dere anbefalte de.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har dessverre ikke hatt muligheten til å teste akkurat HD800, men jeg har sett blindtester av både disse og LCD2 av trente lyttere, og begge scorer konsistent høyt på lydkvalitet, mye høyere enn Bose sine feks. (som er helt adekvate, men pumper opp lavere mellomtone for mye)

 

AtW

Det er vel nettopp noe av problemet. Det er altfor mange som bruker veldig mye tid på hodetelefoner, men som aldri bruker tid på å trene hørselen live. Derfor er det altfor mange hodetelefoner på markedet som er inspirert av trenden på 90-tallet da høyttalerprodusentene "safet" for å unngå at romproblemene fra 80-500Hz ble for fremtredende. "High end" utviklet seg da bare til å bli en skrekkelig blek kopi av virkeligheten der det hele handlet om detaljer og pinpointing, og propoersjoner, rytme og energi ikke lenger hadde noen plass. Dette har heldigvis snudd seg en del og mange har nå fått øynene opp for hva musikk handler om.

 

Dessverre henger mange i hodetelefonverdenen sørgelig langt etter. Det er selvsagt også et tema hvordan folk kan gå fra novise til bjellesau på noen få måneder. Man skal være forsiktig med massesuggesjon.

 

Både HD800 og LCD2 er veldig feil voicede. Ta dem med deg i et godt mastering-studio og sammenlikn lyden med masteringmonitorene. Da vil du nok raskt finne at både LCD2 og HD800 ligger lenger i fra lyden i studioet enn det aktuelle Bose-settet. Det som først og fremst vil mangle i Bose-settet er perfeksjonering av lyden, enda mer utstrakt frekvensrespons, men aller mest vil den mangle dynamikk og rom. LCD2 og HD800 kan gi en illusjon av rom på enkelte innspillinger med er så lite konsistente at på snittet av innspillinger faller de veldig gjennom.

Tidligere sa du at mange ikke syns HD 800 lyder bra. Det virker ikke som om det stemmer når jeg leser på nettet. Jeg er forsåvidt med på at det kan være massepsykologi i og med at HiFi desverre ofte dreier seg om følelser slik som kabelmyter osv :-P.

Det er morsomt at du ikke likte LCD2. Har selv vært litt skeptisk til denne hypen rundt disse magiske orthodynamiske hodetelefonene.

Nå har ikke jeg hørt de nyeste fra Bose så kan være der feilen ligger, men de har bare gitt meg dårlige erfaringer før. Nå gjør gjerne aktiv støydemping noe med lydkvaliteten også som jeg argumenterte litt for.

Når det gjelder ørene mine har jeg hørt instrumenter live som overgår de beste studioer sin reproduksjon. En annen ting jeg kanskje ikke var ydmyk nok til argumentere for er at alle ører er forskjellige og vi da liker forskjellige ting :-P

 

En siste ting. Vet ikke hvor stor tillit jeg har til studiolyd når jeg hører så mye grusom miksing av album fra ymse artister. Ikke bare pga loudness war men dårlig balanse mellom vokal og instrumenter etc.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke helt tak på hva du selv synes, men jeg kan forsikre deg om at det stemmer at jeg synes HD800 er fullstendig på tur lydmessig. Jeg har en kompis som er hodetelefonfreak, og han lyttet til disse sammen med en annen vennegjeng. De var også svært samstemte om hvordan den låt.

 

Jeg og samme kompis er ikke fullt så samstemte om lyden i LCD2. Det kan late til at han ikke vektlegger grunntoneområdet like mye som det jeg gjør.

 

Det er svært sjelden man finner påkostede produkter fra antatt seriøse produsenter som får slakt åpent på nett. Jeg kan knapt komme på ett eneste fullstendig ubrukelig hifiprodukt som ikke har fått skryt fra mange hold, også antatt seriøse reviewere.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke lyttet på HD 800 så at de er hypet til den prisen kan jeg være med på. Siden jeg vet HIFI miljøet lar følelser og forventninger styre kan jeg godt gå med på at de lar seg styre av massesugesjon. Jeg tok egentlig bare utgangspunkt i forumerfaringer og anmeldelser, så du og dine venners synspunker er faktisk veldig interesante(Ikke sarkastisk) :)

HD 650 er det mange som anser som råbra til en del musikkgenre, og de er ikke så dyre. Akg k701 er nok mer referanse i den prisklassen på grunn av mer presis lyd.

 

Jeg mener fortsatt at mange av hodetelefonene til senheiser er veldig gode i forhold til pris. Jeg tenker at hvis man ikke liker mange av sennheiser sine modeller så kan det rett og slett være dine induviduelle ører som ikke liker lydbildet. F.eks dama hører høye frekvenser mye høyere enn meg, mens jeg er veldig bass sensitiv. Eksempelvis HD25 II er veldig bra til 1500 kr. Bedre enn Beats til 3000kr :)

Derimot har de solgt sjelen sin når det kommer til de lusne øreproppene sine :p

 

Et eksempel på påkostet produktserie som får slakt er Beats av Dr. Drey. Makan til overpriset dritt har jeg aldri hørt. Men fy som det selger. Mister nesten troen på menneskeheten. Hvordan kan vi redde klimaet hvis folk ikke gjenomskuer Beats tenker nå jeg :p

 

Men føler etablerte merker innen HIFI ofte er bra men, men individuelle ører liker forskjellige ting. Når jeg kjøpte høytalere til 8000 kr syns jeg både DALI, B&W var veldig bra, men digget Klipsch RF62 II mest. De etablerte merkene får sjeldent slakt fordi de leverer konistent kvalitet som regel. De lever kunn på ryktet sitt og har ikke markedsføringsbudsjettet til Samsung. De vet at dårlig rykte sprer seg fortere en godt rykte.

 

Hvis jeg kan virke uklar er det fordi jeg ikke har nok forumerfaring, så jeg skriver nok litt dårlig. Ser i ettertid at ting kan virke mer bastant eller angripende enn jeg hadde tenkt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...