Gå til innhold

– I dag får HTC-mobilene bedre kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+132

 

'' I tillegg til et bedre frontkamera vil den nye HTC-telefonen også ha et 13 megapiksel frontkamera.'' En liten skriveleif? :)

 

Den vil ha TO 13 megapiksel frontkamera. For enda bedre selfier!

3D selfies!

Lenke til kommentar

 

 

'' I tillegg til et bedre frontkamera vil den nye HTC-telefonen også ha et 13 megapiksel frontkamera.'' En liten skriveleif? :)

 

Den vil ha TO 13 megapiksel frontkamera. For enda bedre selfier!

3D selfies!

Evt. så kan de lansere en telefon uten bakkamera. For de aller største narsissistene blant oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Double exposure kan også bety en billigere, men likevel effektiv teknikk: At de har ett kamera som tar to bilder etter hverandre i svært rask rekkefølge. To fulle bilder rett i minnebufferen kanskje 1/60 sekund etter hverandre. De to bildene kan legges oppå hverandre for å redusere bildestøyen i alle deler av bildet som har stått i ro. I deler av bildet med raske bevegelser kan man enten eliminere det det ene (mer støy enn ellers i bildet) eller forsøke å flytte utklippet av det som beveger seg og så legge det oppå hverandre. F.eks fotballbane + ball i fart vil fungere bra. Folk på diskotek vil ikke fungere fult så bra. Kall det gjerne en form for smart motivsensitiv stabilisering.

Men jeg håper de velger to kameraer rett og slett fordi det er en bedre teknikk. På sikt håper jeg Pelican Imaging lykkes med å få telefonprodusentene til å integrere ennå flere kameraer. Her er en prototype med 16 kamera i en bitteliten modul.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Double exposure kan også bety en billigere, men likevel effektiv teknikk: At de har ett kamera som tar to bilder etter hverandre i svært rask rekkefølge. To fulle bilder rett i minnebufferen kanskje 1/60 sekund etter hverandre. De to bildene kan legges oppå hverandre for å redusere bildestøyen i alle deler av bildet som har stått i ro. I deler av bildet med raske bevegelser kan man enten eliminere det det ene (mer støy enn ellers i bildet) eller forsøke å flytte utklippet av det som beveger seg og så legge det oppå hverandre. F.eks fotballbane + ball i fart vil fungere bra. Folk på diskotek vil ikke fungere fult så bra. Kall det gjerne en form for smart motivsensitiv stabilisering.

 

Men jeg håper de velger to kameraer rett og slett fordi det er en bedre teknikk. På sikt håper jeg Pelican Imaging lykkes med å få telefonprodusentene til å integrere ennå flere kameraer. Her er en prototype med 16 kamera i en bitteliten modul.

 

Er det ikke slik kameraet til iPhone 6 fungerer? Mener på de nevnte at det tok to eksponeringer i svakt lys.

Lenke til kommentar

Regner med at du sikter til iPhone sin HDR funksjon nå. I praksis vil det si at iPhonen kjører to eksponeringer (gjerne en med lav eksponering og en med høy eksponering) også kombinerer en disse to slik at en får et utvidet dynamisk område (high dynamic range), altså blir kontrasten mellom det lyseste og det mørkeste i bildet større. Når en bruker dette på iPhone så kan en samtidig velge å ta vare på et bilde som ikke er satt sammen (til HDR), for ofte så funker det å utvide det dynamiske området ganske så dårlig.

Lenke til kommentar

Lanseringen er gjort, men det ser ikke ut til at amobil har fått det med seg.

 

Det var vel i hovedsak en ny Desire-modell med 2 stk 13MPx kameraer, samt den etter hvert vanlige 2-fargede blitzen bak, men de har også plasser en slik ved siden av frontkameraet. Det var også snakk om noen nye funksjoner for kameraene, eksempelvis en tilsynelatende meget god mulighet for å blande et bilde med et annet (derav "double exposure", slik vi gjorde i gamle dager ved å ta to bilder uten å trekke frem filmen). Man kan for eksempel plassere seg selv foran et monument ved å ta en selfie og blande denne med bildet av monumentet ved hjelp av en automatisk cropping av selfien. De viste også en videochat-funksjon der kameraet finner ansiktet ditt og cropper det, og om du flytter deg i bildet vil det croppede bildet følge deg. Kameraet vil også endre fokus dersom du flytter deg nærmere eller lenger bort fra kameraet. Disse funksjonene skulle komme i løpet av en måneds tid også til One-modellene. Den nye telefonen hadde et to-farget unibody chassis i PC og en 5,2" FHD skjerm.

De lanserte også ReCamera eller hva det nå heter. Et kamera som fungerer standalone og med mobilen. Det har få funksjoner du kan styre direkte på kameraet. 16MPx og 146 graders brennvidde... mer for situasjoner enn for portretter med andre ord.

 

Videre viste de Zoe-appen. Den er nå laget både for Android og ios. Kort fortalt tar man bilder og video, velger en lydfil, og ber programmet om å sette sammen en video av dette. De gikk ikke i detalj på hvor mye man kan påvirke resultatet selv, men det virket å være veldig automatisert. Jeg forstod det også slik at det var en funksjon, en slags sosial delingstjeneste, der man kunne ta en annen persons Zoe-arbeid og legge til sitt eget innhold for å skape en annen Zoe-video basert på en blanding av sitt og andres innhold.

 

HTC virker å være på et bra spor ift produktene sine, men ReCamera sliter jeg litt med å plassere. Det går vel mest på designen. Jeg mistenker at den ikke blir en storselger. Imidlertid er ideen god. Jeg tenker på det som en sosial utgave av GoPro, der GoPro er kameraet for action er ReCamera kameraet for å fange "livet".

 

HTC har en del å jobbe med for å gjøre presentasjonene sine like kule som de største aktørene, men det betyr jo lite for forbrukeren. http://www.htc.com/us/go/launch/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...