Gå til innhold

Chromebook-salget tar av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er med Chromebook som det var med Netbook. De er populære fordi de er BILLIG, BILLIG, BILLIG! Jøss, de fleste av dem er ikke særlig billige engang...

 

Dessverre kan selv ikke Google trylle sammen en laptop som er (så) billig, og samtidig funksjonell nok til å erstatte en PC.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Chromebook er genialt siden det normalt er lette og tynne maskiner i god kvalitet og med bra tastatur. Konseptet gir god sikkerhet ved å ta fra brukeren kontroll og de er alltid oppdatert med det siste på softwaresiden.

 

Det er en fantastisk nyttig plattform for de fleste ved at man fort bruker mer tid på det man hadde tenkt å gjøre og mindre på annet dill.

 

Jeg kjøper min første Chromebook i det øyeblikket det kommer en modell med god skjerm som har høyere oppløsning enn de modellene som er på markedet i Norge nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er med Chromebook som det var med Netbook. De er populære fordi de er BILLIG, BILLIG, BILLIG! Jøss, de fleste av dem er ikke særlig billige engang...

 

Dessverre kan selv ikke Google trylle sammen en laptop som er (så) billig, og samtidig funksjonell nok til å erstatte en PC.

Er ganske billig. 2500 kr for en Chromebook er ikke en dårlig pris.

 

Har selv en Acer C720 som jeg har installert Xubuntu på. Bruker denne til alt mulig. Den er kjapp, liten og har fantastisk batteritid. Disse Intel-baserte Chromebookene er ganske kapable Linux-maskiner og det er jo en grei bonus. :)

 

Selges den i Norge? Ser at en har diskspace fra 16 til 32 GB, det var ikke mye å skryte over, selv om det også brukes over skyen.

 

"En Chromebook er en maskin der nettskyen har et stort fokus. På denne maskinen får du 100GB med lagringsplass i nettskytjenesten Google Drive i opptil 2 år. Disse filene har du tilgang på hvor som helst i verden så lenge du er koblet på internett."

 

I opptil 2 år? Etter det er det fritt fram eller?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Vil si mye av chromebook som selges på elkjøp og lefdal er veldig gamle maskinvare, omtrent de samme mini laptopene som ble solgt med XP for 2 år siden, ergo kan en mobil eller nettbrett være bedre kjøp i den prisklassen.

 

Selv kunne jeg gjerne kjøpt en Chromebook men da vil jeg helst ha 8 GB ram Wireless AC og SSD disk av litt større minst 128 GB.

 

Har selv ikke stor tillit til google drive at jeg ville gått for det isteden.

 

Har noen erfaringer om ipv6 er støttet? Siden det støttes ikke av Android 4.3 ut av boksen en gang, har selv lite erfaringer med chrome OS men antar det er ganske lik som android.

 

Så personlig ville jeg heller gått for XP enn chrome OS.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Har selv en Acer C720 som jeg har installert Xubuntu på. Bruker denne til alt mulig. Den er kjapp, liten og har fantastisk batteritid. Disse Intel-baserte Chromebookene er ganske kapable Linux-maskiner og det er jo en grei bonus. :)

 

Selges den i Norge? Ser at en har diskspace fra 16 til 32 GB, det var ikke mye å skryte over, selv om det også brukes over skyen.

 

 

Ja, den selges "overalt" den (Elkjøp, Komplett, Netonnet osv).

 

Jeg har 16GB-versjonen, men har et 64GB minnekort ved siden av. Jeg har alt jeg trenger av programmer, emulatorer og småtteri på SSD'en og har fortsatt 4GB ledig, så det går fint. Dette er jo ikke en maskin som skal være hoved PC, så det holder til nettsurfing, kontorapplikasjoner og litt små spill. Har til og med kjørt Skyrim på denne. Ikke at man får den lekreste grafikken, men det går og bare det er litt kult, synes jeg da. :) Må tenke på at denne koster mindre enn en greit utstyrt tablet.

 

Denne er jo heller ikke "gammel" maskinvare. Haswell Celeron'en yter faktisk bedre enn mange tror og er i en helt annen liga enn tidligere netbooks osv.

Lenke til kommentar

Vil si mye av chromebook som selges på elkjøp og lefdal er veldig gamle maskinvare, omtrent de samme mini laptopene som ble solgt med XP for 2 år siden, ergo kan en mobil eller nettbrett være bedre kjøp i den prisklassen.

 

...

 

Så personlig ville jeg heller gått for XP enn chrome OS.

 

Hva er XP for noe? Operativsystemet Windows XP? Chromebooks selges for det meste med ARM-prosessorer?

Lenke til kommentar

Windows XP ja.

 

Hvis dere har prøvd Windows RT vil dere sikkert merke maskinvaren er smule svak i så fall.

 

Nå virker det ut som chromebook maskinene har begrenset med oppgraderingsmuligheter, så å oppgradere ram eller SSD er ikke enkelt uten å miste garanti, mener Acer var den enkleste i følge youtube sist jeg sjekket.

 

Acer C7 Chromebook den har Intel Celeron 2955U.

 

 

Men bytte av trådløs tror jeg blir vanskelig siden man får problemer med drivere, Finnes vel neppe drivere til Wireless AC 7260.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Får ikke dette helt til å stemme. Først står det at Chromebook har 21% av bærbar markedet i USA. Deretter at salget er kun 5.2 mill enheter på verdensbasis! Greit nok at markedet for PC'er har gått litt tilbake, men det får være måte på. Det står jo til slutt at det er ett nisjeprodukt og det er nok nærmere sannheten, men da kan det ikke ha i nærheten 21% av markedet i USA men heller rundt 5%.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

Vil si mye av chromebook som selges på elkjøp og lefdal er veldig gamle maskinvare, omtrent de samme mini laptopene som ble solgt med XP for 2 år siden, ergo kan en mobil eller nettbrett være bedre kjøp i den prisklassen.

 

...

 

Så personlig ville jeg heller gått for XP enn chrome OS.

 

Hva er XP for noe? Operativsystemet Windows XP? Chromebooks selges for det meste med ARM-prosessorer?

 

Nei chromebooks selges for det meste med Intel Celeron 2955u, som er en x64 prosessor.

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar

Får ikke dette helt til å stemme. Først står det at Chromebook har 21% av bærbar markedet i USA. Deretter at salget er kun 5.2 mill enheter på verdensbasis! Greit nok at markedet for PC'er har gått litt tilbake, men det får være måte på. Det står jo til slutt at det er ett nisjeprodukt og det er nok nærmere sannheten, men da kan det ikke ha i nærheten 21% av markedet i USA men heller rundt 5%.

 

Nysalgsmarkedet?

Lenke til kommentar

Det ble solgt 76,5 millioner PCer i første kvartal i år. (Gartner) Det er på global basis og inkluderer stasjonære.

 

 

Artikkelen her sier at PC-salget er jevnt dalende, men det synes jeg er en unøyaktig påstand.

 

 

Dalingen har ikke vært jevn, og flere kilder viser til en utflating og til og med en viss vekst hvis man ser på en begrenset tidsperiode.

 

La oss se litt på historiske data.

Wikipedia opererer med disse tallene:

1996 - 70.9M

1997 - 80.6M

1998 - 92.9M

1999 - 113.5M

2000 - 134.7M*

2001 - 128.1M

2002 - 132.4M

2003 - 168.9M

2004 - 189.0M

2005 - 218.5M

2006 - 239.4M

2007 - 271.2M

2008 - 302.2M

2009 - 305.9M

2010 - 351M

2011 - 352.8M

2012 - 352.7M

2013 - 316M

 

 

Det var stort sett jevn vekst fra 1996 til 2009, men voldsom vekst (15%) så sent som fra 2009 til 2010. Deretter var det flatt med likt salg i 2010, 2011 og 2012. Og så et bratt fall (10%) i 2013.

 

Her rapporterte hardware-nettverket at 2013 var det verste året noen gang. Det er en halv sannhet. Det var nok det verste året i negativ vekst. Men det var også det fjerde beste året noen gang, hvis man ser på salg i antall.

 

2014 som helhet vil også vise fall. Men ikke jevnt.

 

La meg fylle på med noen tall fra Gartner:

 

 

Q1 hadde fall:

Q2 2014: 76,573,135
Q2 2013: 77,907,637

 

Men Q2 hadde en marginal vekst fra samme periode i fjor:

Q2 2014: 75,763,725
Q2 2013: 75,700,902

 

Intel sier også at PC-salget har stabilisert seg.

 

Jeg vil si at stigningen i Q2 er basert på en svært begrenset periode å se på, og dette kan være en midlertidig forbedring. Men når flere kilder melder det samme, så er jeg i alle fall optimistisk på at fallet kan være over.

 

Når det er sagt, kan vi se litt på skillet mellom de forskjellige produktklassene.

 

Min gamle tabletPC var regnet som en PC. Min nye og sterkere tabletPC er ikke regnet inn i materialet som en PC, fordi tastaturet er avtagbart. Det viser hvordan skillet mellom de forskjellige produktklassene er i ferd med å viskes ut. En tablet eller tabletPC er bedre egnet enn en PC til noen typer bruk, og en kraftig mobiltelefon kan også gjøre mange av oppgavene til en PC. Så når disse produktsegmentene øker, så er det klart at PC-markedet nødvendigvis vil kjøles ned. Tidligere måtte man bruke PC til mange ting man ikke lengre trenger en PC for. Men hvis vi ser på de forskjellige segmentene, ser vi at det er snakk om en enorm netto vekst, og nedgangen til PC'en er på langt nær så stor som man kan få inntrykk av. Det kjøpes mange flere mobiltelefoner for hver enkelt mindre solgt PC. Igjen tall fra Gartner:

 

Device Type
2012 | 2013

PC (Desk-Based and Notebook)
341,263K | 315,229K

Ultramobile

9,822K | 23,592K

Tablet
116,113K | 197,202K

Mobile Phone
1,746,176K | 1,875,774K

Total
2,213,373K | 2,411,796K

Som vi ser, er det mer fall i PC-markedet enn stigning i ultramobil-markedet i 2013. Men alt tilsier at ultramobil-markedet vil øke mye kraftigere i 2014, bl.a. på Chromebooks. Og PC-fallet har altså flatet ut. I tillegg øker tablets og telefoner videre, så det er en betydelig økning totalt, mellom 9 og 10%.

 

Tablets har hatt en brå vekst de siste to årene, og jeg tror det er riktig at folk har flere tablets enn PC'er i en husholdning. Og problemstillingen blir bare mer og mer uklar siden det finnes tablets og ultramobile som er mer lik en PC enn de svakeste tablets og de svakeste ultramobile. Leser om folk som installerer Ubuntu på en Chromebook... Da sliter i alle fall jeg med å se forskjellen på en såkalt "ultramobile premium" som regnes som PC, og en premium chromebook, som ikke gjør det.

 

Det er vanskelig å spå videre. Selv om salgene holdes jevnt, faller inntjeningen. Microsoft skal komme med Windows 9 som, for å sette det på spissen, enten redder eller tar livet av Windows-serien som desktop-OS. Og produsentene kan finne på å flytte mer fokus bort fra PC, som vil ødelegge konkurranse og innovasjon på skrivebordet.

 

Jeg vet ikke. Tross alt snakk om Post-PC alderen er PC'en i alle fall ikke død, målt i antall salg.

 

Edit: rettet to årstall som hadde byttet plass, og la til M og K der det trengs.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det gjelder på tvers av alle disse segmentene. Det er mange produsenter som sloss om de samme kundene på tvers av produktsegmenter. Konkurransen er tøff og marginene faller, muligens unntatt i premium-segmentene. [Disse påstandene er mine og udokumenterte]

 

 

Grunnen til at jeg snakker om enheter, er tilgjengelighet og etterspørsel. Det viser at det fortsatt er tilgjengelighet og etterspørsel, slik som produktene selges i dag. Dersom prisen er gunstig i forhold til hva man får for pengene, vil interessen øke, men marginene falle. Hvis marginene faller for lavt vil produsenter trekke seg ut. Men dersom etterspørselen faller i stedet, vil produsenter trekke seg ut. Jeg har sett på antall enheter, fordi dette gir noen indikasjoner på slike ting. Hvis noen andre vil se på lønnsomheten i markedet, så vil det tilføye god informasjon for et bredere bilde. Men jeg vet ikke om klare kilder på dette, så det kan ikke jeg gjøre.

 

Så jeg har konsentrert meg om etterspørsel/antall.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...