Gå til innhold

KOMMENTAR: Nokia: Kunsten å gå på en smell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem godkjente egentlig denne artikkelen? Den er full av spekulasjoner og ignorerer masse fakta. Dere poster mye bra, men dette er rett og slett talentløst søppel.

Betyr det at kjøpere av nye Windows-telefoner som Lumia 930 og Lumia 1520 igjen vil bli forlatt etter at plattformen har tatt nok en usving? Vi vet ikke. Det vet ikke potensielle kunder heller. Samtidig vet de akkurat hva de kan, og ikke kan, forvente av Apple og Google.

 

WP7 til WP8: WP7 ble bygd på den gamle mobile-kjernern, samt at de ennå ikke hadde kommet seg over på ARM. Siden hele verden nå har kommet seg over på ARM så er det usannsynlig at noen som helst mobiler på WP plattformen vil bli etterlatt i nærmeste fremtiden.

Og den siste setningen vet jeg ikke hva jeg skal svare på engang..

PS: Dere kunne heller skrevet om hvor god oppdaterings-syklus det er på WP i forhold til Android.

Endret av Vakuum
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nokia eventyret er forlengst over! Frå å vera verdas mest brukte mobilmerke og største mobilprodusent, er Nokia no heilt på botn. Det skal nok veldig mykje til for at Nokia greier å reisa seg att. Eit eller anna gale gjorde Nokia for nokre år sidan som fekk enorme konsekvensar som no gjer at dei ligg heilt på bånn!

Lenke til kommentar

Hvem godkjente egentlig denne artikkelen? Den er full av spekulasjoner og ignorerer masse fakta. Dere poster mye bra, men dette er rett og slett talentløst søppel.

 

Betyr det at kjøpere av nye Windows-telefoner som Lumia 930 og Lumia 1520 igjen vil bli forlatt etter at plattformen har tatt nok en usving? Vi vet ikke. Det vet ikke potensielle kunder heller. Samtidig vet de akkurat hva de kan, og ikke kan, forvente av Apple og Google.

 

WP7 til WP8: WP7 ble bygd på den gamle mobile-kjernern, samt at de ennå ikke hadde kommet seg over på ARM. Siden hele verden nå har kommet seg over på ARM så er det usannsynlig at noen som helst mobiler på WP plattformen vil bli etterlatt i nærmeste fremtiden.

 

Og den siste setningen vet jeg ikke hva jeg skal svare på engang..

 

PS: Dere kunne heller skrevet om hvor god oppdaterings-syklus det er på WP i forhold til Android.

 

Har WP "god oppdateringssyklus"? Kanskje, men det er mer fordi de henger etter spør du meg, inntil ganske nylig er mitt inntrykk av WP "for lite, for sent", heller enn at de ligger i front.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har WP "god oppdateringssyklus"? Kanskje, men det er mer fordi de henger etter spør du meg, inntil ganske nylig er mitt inntrykk av WP "for lite, for sent", heller enn at de ligger i front.

 

AtW

 

At Lumia 920 (som kom julen 2012) i disse dager får 8.1 og firmware-oppdateringer burde tilsi noe annet enn dommedagsteksten til artikkelforfatter. WP ligger på ingen måte i front når det gjelder apps og features. Men det er heller ingen som skriver at de gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At Lumia 920 (som kom julen 2012) i disse dager får 8.1 og firmware-oppdateringer burde tilsi noe annet enn dommedagsteksten til artikkelforfatter. WP ligger på ingen måte i front når det gjelder apps og features. Men det er heller ingen som skriver at de gjør.

Tja. Det er god grunn til å være nervøs i og med at Microsoft har vist vilje til å kaste ut tidligere brukere før. De kan godt tenkes å gjøre det igjen av businessgrunner.

 

Man vet selvsagt ikke, men det er også hele poenget.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nokia døde pga software, så enkelt er det. De slo på den døde hesten som var Symbian uten å klare å presse den til 1. gen iPhone-nivå engang. Imens gikk verden raskt videre og forlot store selskaper som Nokia, BlackBerry og Microsoft langt bak seg.

 

Egentlig er det litt synd at ikke Microsoft orket å hive seg med tidligere, det hadde vært mer interessant om markedet var tredelt med MS, iPhone og Android. Microsoft har mye å ta igjen, men om noe selskap på planeten skal klare det er det dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor lenge beholder avanserte brukere sin mobiltelefon? 12 måneder? 18 måneder? Neppe lenger enn 24 måneder? De som beholder sin telefon som den daglige telefonen lenger enn 24 måneder er neppe de mest avanserte brukerne. De er neppe de som laster ned flest app'er. Neppe de som venter og lengter etter OS oppdateringer. Og dermed ser jeg heller ikke noe problem i at et OS blir omskrevet i blant og brukerne "latt i stikken". De avanserte brukerne vil uansett ønske ny maskinvare og nytt OS og følger derfor etter. De mindre avanserte er fornøyd med å ha en telefon de kan bruke til de funksjonene de så etter den gang telefonen ble kjøpt, og føler seg derfor neppe "latt i stikken".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor lenge beholder avanserte brukere sin mobiltelefon? 12 måneder? 18 måneder? Neppe lenger enn 24 måneder? De som beholder sin telefon som den daglige telefonen lenger enn 24 måneder er neppe de mest avanserte brukerne. De er neppe de som laster ned flest app'er. Neppe de som venter og lengter etter OS oppdateringer. Og dermed ser jeg heller ikke noe problem i at et OS blir omskrevet i blant og brukerne "latt i stikken". De avanserte brukerne vil uansett ønske ny maskinvare og nytt OS og følger derfor etter. De mindre avanserte er fornøyd med å ha en telefon de kan bruke til de funksjonene de så etter den gang telefonen ble kjøpt, og føler seg derfor neppe "latt i stikken".

Si det til bedriftsmarkedet som er avhengig av fremtidssikre løsninger. Kjøper du en Android- eller iOs-enhet vet du at APIene vil leve i lange tider. MS endrer på alt hele tiden for tiden, en helt ubrukelig strategi sett fra et utvikler- og kundesynspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lenge beholder avanserte brukere sin mobiltelefon? 12 måneder? 18 måneder? Neppe lenger enn 24 måneder? De som beholder sin telefon som den daglige telefonen lenger enn 24 måneder er neppe de mest avanserte brukerne. De er neppe de som laster ned flest app'er. Neppe de som venter og lengter etter OS oppdateringer. Og dermed ser jeg heller ikke noe problem i at et OS blir omskrevet i blant og brukerne "latt i stikken". De avanserte brukerne vil uansett ønske ny maskinvare og nytt OS og følger derfor etter. De mindre avanserte er fornøyd med å ha en telefon de kan bruke til de funksjonene de så etter den gang telefonen ble kjøpt, og føler seg derfor neppe "latt i stikken".

Si det til bedriftsmarkedet som er avhengig av fremtidssikre løsninger. Kjøper du en Android- eller iOs-enhet vet du at APIene vil leve i lange tider. MS endrer på alt hele tiden for tiden, en helt ubrukelig strategi sett fra et utvikler- og kundesynspunkt.

Virkelig? Jeg vil tro at Microsoft fortsatt er dominerende i forretningsmarkedet med sine Windows- og Office-produkter og dermed har viktige applikasjoner god integrasjon med Windows Phone nesten uansett versjon? Og dessuten kan jeg heller ikke se for meg at levetiden på telefonen i forretningsmarkedet er lenger enn i forbrukermarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virkelig? Jeg vil tro at Microsoft fortsatt er dominerende i forretningsmarkedet med sine Windows- og Office-produkter og dermed har viktige applikasjoner god integrasjon med Windows Phone nesten uansett versjon? Og dessuten kan jeg heller ikke se for meg at levetiden på telefonen i forretningsmarkedet er lenger enn i forbrukermarkedet.

Det har ikke så mye med realiteter å gjøre, mer med tillit. I og med at både Android og iOs lisensierer Exchange og dermed har knallintegrasjon med Windows-infrastruktur skal det mye til for at Windows Phone skal få et stort fortrinn her. Iallfall uten å gjøre seg ekstremt upopulær blant kundene ved å svekke støtten på konkurrerende plattformer.

 

MS er en utfordrer nå, ikke en regjerende konge, og de bør oppføre seg deretter. Til nå har de vært ganske opptatt med å skyte seg i foten, det blir spennende å se hva de får til med Nokia. Teknisk sett er Windows Phone 8.1 et flott produkt, det er alt rundt som mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke usikker i det hele tatt, selv om jeg var en "early adopter" som måtte bytte tlf. MS har sagt flere ganger at dette var siste gang en måtte kjøpe ny hardware pga stor software-omskriving. Jeg har hatt 920 (som fortsatt får oppdateringer), men har nå kjøpt den nydelige 930. Når etterfølgeren til 1020 kommer, skal jeg lett ha den (selv om det kanskje ikke er så lenge til) :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjenner jeg også blir litt provosert av journalisten her. Virker som en som lager kommentaren uten å være en del av emnet / ha nok kunnskap til saken. Det var veldig klart informert utad for WP7, at denne kom til å bli avviklet men at denne ville bli fikset på slik at den fikk "noen" av de nye tingene med WP8, derav oppdateringen WP7.8.

 

Hittil og i ubestemt fremtid kommer dagens WP8 telefoner til å bli oppgradert oppover så lenge maskinvaren er god nok. Altså AKKURAT det samme poenget som med Android?

 

Jeg har nå hatt Lumia 800, 920, 930. Og jeg kommer helt sikkert til å oppgradere videre, for dette er helt fantastiske telefoner og et flott operativsystem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kjenner jeg også blir litt provosert av journalisten her. Virker som en som lager kommentaren uten å være en del av emnet / ha nok kunnskap til saken. Det var veldig klart informert utad for WP7, at denne kom til å bli avviklet men at denne ville bli fikset på slik at den fikk "noen" av de nye tingene med WP8, derav oppdateringen WP7.8.

 

Hittil og i ubestemt fremtid kommer dagens WP8 telefoner til å bli oppgradert oppover så lenge maskinvaren er god nok. Altså AKKURAT det samme poenget som med Android?

 

Jeg har nå hatt Lumia 800, 920, 930. Og jeg kommer helt sikkert til å oppgradere videre, for dette er helt fantastiske telefoner og et flott operativsystem.

Det du sier her stemmer såvidt jeg vet ikke. Det ble ikke nevnt noe som helst om en cutoff for teknologien bak WP7 før WP8 plutselig ble annonsert, sammen med WP7.8.

 

Altså var situasjonen før annonseringen akkurat den samme som vi har i dag, og det er fortsatt så få brukere på Windows Phone at jeg ikke ville følt meg sikker på at ikke MS fant på å kjøre stuntet enda en gang. De er ganske desperate og villige til å gjøre store endringer fort nå.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...