Gå til innhold

Over og ut for Norsk Ordbok på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Underlig prioritering, siden er svært nyttig, og dette er jo en av de nyttigere tingene denne delen av akademia faktisk sysler med, hvorfor kutte ned på akkurat det? Ellers skjønner jeg ikke helt påstanden om at nettutgaven ikke har oppslagsord før "i", det er jo ikke rett, snakker de om noe annet enn selve ordboka på nett man kan søke i?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette var triste nyheter, for denne ordboka er virkelig god. Den har mye informasjon om hvert ord, f.eks. grammatisk klassifisering, sideformer og eksempler på bruk. Jeg bruker den hver gang jeg lurer på stavemåte/betydning av norske ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Underlig prioritering, siden er svært nyttig, og dette er jo en av de nyttigere tingene denne delen av akademia faktisk sysler med, hvorfor kutte ned på akkurat det?

 

My guess: fordi det ikke er det universitetet får betalt for. Vi (som samfunn) har gått over til mer og mer "incentivbasert" finansiering. Så nå får universitetene betalt et visst grunnbeløp, men så en del per studiepoeng og forskningsartikkel vi "produserer". Tanken er vell at ellers ville vi bare dasset og brukt tiden vår på tulleting, som å finne opp objektorientert programmering eller drifte en ordbok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers skjønner jeg ikke helt påstanden om at nettutgaven ikke har oppslagsord før "i", det er jo ikke rett, snakker de om noe annet enn selve ordboka på nett man kan søke i?

 

 

Det er ei anna ordbok. Åse Wetås pratar om Norsk Ordbok 2014, som er ei ordbok over nynorsk og dialektar. Den er meir omfattande enn nynorsk-/bokmålsordboka til UiO, men berre digitalt tilgjengeleg frå i. UiO vil ikkje ha ansvar for nokon av ordbøkene lenger. Endret av Priamel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...