Gå til innhold

Grunnleggende begrepsguide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FPU (Floating Point Unit)

Dette er den logiske delen av prosessoren...

Logiske operasjoner utfører man normalt ikke på flyttall da... og om man gjør det skjer det ihvertfall ikke i FPU.

 

Grei oversikt, utenom det da...

 

Det står ikke at man utfører logiske operasjoner med FPU, men at FPU er en logisk del av prosessoren, altså på samme måte som man har logiske partisjoner på en harddisk :)

Lenke til kommentar

Det står ikke at man utfører logiske operasjoner med FPU, men at FPU er en logisk del av prosessoren, altså på samme måte som man har logiske partisjoner på en harddisk :)

Jeg har ikke sagt at det var feil, men jeg syns forklaringen er egnet til å skape misforståelser siden mye av det som skjer i en cpu er logiske operasjoner, men ingen av dem skjer i FPU.

 

<kverulere>Dessuten er ikke FPU en bare en 'logisk del' den er en fysisk størrelse også, så ordvalget er likevel unøyaktig.</kverulere>

 

Man kan selvfølgelig kverulere å få det til å bli riktig, men jeg syns altså formuleringen var rar.

Lenke til kommentar

Det står ikke at man utfører logiske operasjoner med FPU, men at FPU er en logisk del av prosessoren, altså på samme måte som man har logiske partisjoner på en harddisk :)

Jeg har ikke sagt at det var feil, men jeg syns forklaringen er egnet til å skape misforståelser siden mye av det som skjer i en cpu er logiske operasjoner, men ingen av dem skjer i FPU.

 

<kverulere>Dessuten er ikke FPU en bare en 'logisk del' den er en fysisk størrelse også, så ordvalget er likevel unøyaktig.</kverulere>

 

Man kan selvfølgelig kverulere å få det til å bli riktig, men jeg syns altså formuleringen var rar.

 

Du har så rett så rett, bør kanskje omformulere :)

Lenke til kommentar

Det står ikke at man utfører logiske operasjoner med FPU, men at FPU er en logisk del av prosessoren, altså på samme måte som man har logiske partisjoner på en harddisk :)

 

Yeah, well.

 

<kverulere sent på kveld>

Jeg skulle nå gjerne likt å sett en ulogisk del av en prosessor.

[/kverulantum ad nausum. Et hominum brutus cog nitum sum.>

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hmm... FSB har jo vært med siden Socket7 systemene ihvertfall grunnet at CPU i toerien (For IBM kompatible PC'er) ikke har hatt sin "egen"/integrerte minnekontroller før K8 dagene.

 

Og, mente at data ble overført via FSB på 16 eller 8 bits, mens definisjonene på DDR er at man både kan skrive og sende på hver topp. Mens QDR er at man får flere lanes med overføringskapasitet?

Lenke til kommentar
Hmm... FSB har jo vært med siden Socket7 systemene ihvertfall grunnet at CPU i toerien (For IBM kompatible PC'er) ikke har hatt sin "egen"/integrerte minnekontroller før K8 dagene.

 

Og, mente at data ble overført via FSB på 16 eller 8 bits, mens definisjonene på DDR er at man både kan skrive og sende på hver topp. Mens QDR er at man får flere lanes med overføringskapasitet?

Double/quadruple data rate handler bare om hvor mange overføringer det er per syklus, det handler ikke om antallet "lanes" (kanalenes fysiske bredde, hvis det er det du mener).

QDR gir høyere overføringshastighet enn DDR fordi det er kortere intervall mellom hver overføring, men informasjonsmengden per overføring vil være den samme.

 

Nordsiden til nForce2 (dual pumped) har en båndbredde på 3,2 GB/s, mens f.eks. Canterwood (quad pumped) har 6,4 GB/s, selv om begge har 200 MHz som egentlig klokkefrekvens.

 

DDR-minne har altså to overføringer per syklus, men arkitekturens bit-bredde er 64 bits uavhengig av det. Hver side på en DDR-modul er altså sammensatt av chiper som tilsammen gir 64 bits (vanligvis åtte 8-bits chiper). En enkeltkanals minnekontroller på mer eller mindre nye systemer (nForce2, i845, socket 754) har 64-bits minnebuss. På dual channel-systemer er denne 128 bits.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Double/quadruple data rate handler bare om hvor mange overføringer det er per syklus, det handler ikke om antallet "lanes" (kanalenes fysiske bredde, hvis det er det du mener).

QDR gir høyere overføringshastighet enn DDR fordi det er kortere intervall mellom hver overføring, men informasjonsmengden per overføring vil være den samme.

 

Nordsiden til nForce2 (dual pumped) har en båndbredde på 3,2 GB/s, mens f.eks. Canterwood (quad pumped) har 6,4 GB/s, selv om begge har 200 MHz som egentlig klokkefrekvens.

 

DDR-minne har altså to overføringer per syklus, men arkitekturens bit-bredde er 64 bits uavhengig av det. Hver side på en DDR-modul er altså sammensatt av chiper som tilsammen gir 64 bits (vanligvis åtte 8-bits chiper). En enkeltkanals minnekontroller på mer eller mindre nye systemer (nForce2, i845, socket 754) har 64-bits minnebuss. På dual channel-systemer er denne 128 bits.

Og var ikke det jeg egentlig skrev?

Jeg kommenterte bare 2/4bits pr. syklus som det står i artikkelen.

 

Det med kortere intervall mellom hver overføring, har ikke det med TRCD, TRAS og og evt. TRP?

 

In computing, a double pumped computer bus transfers data on both the rising and falling edges of the clock signal, effectively doubling the data transmission rate without having to deal with the additional problems of timing skew that increasing the number of data lines would introduce. This is also known as dual-pumped, double data rate, and double transition.

 

Vet at Wikipedia kan ha feilinfo, men tror dette ville blitt fort oppdaget egentlig, spesielt en feil av så stor "magnityd".

 

XDR DRAM:

8 bits per clock and lane (ODR = Octal Data Rate) gives 3.2 GBit/s (4.8, 6.4 and 8 Gbit/s planned)

8 or 16 lanes per chip gives 3.2 to 16 GByte/s

 

DDR DRAM kjører med 4 eller 8 bits bredde.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Og var ikke det jeg egentlig skrev?

Jeg kommenterte bare 2/4bits pr. syklus som det står i artikkelen.

 

Det med kortere intervall mellom hver overføring, har ikke det med TRCD, TRAS og og evt. TRP?

Ok, mulig jeg feiltolket deg...

 

Intervallen mellom hver syklus handler naturlig nok bare om klokkefrekvens og dual pumping, mens timingene selvsagt har betydning for hvor effektiv overføringene blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...