Gå til innhold

FEATURE: Spillmusikkens historie (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt morsomt å tenke på at en liten riff fra C64-spillet Lazy Jones ble grunnlaget for en hit på slutten av 90-tallet.

Det er flere kjente melodier i det spillet, men så vidt jeg vet er melodien fra Stardust den eneste av de "kjente" som er original, de andre er samplet/lånt inn i spillet.

 

Det er mye bra original musikk fra spill, spesielt Mega Man-spillene. Av og til får jeg lyst å spille bare for å høre musikken igjen. :)

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel! Skikkelig lærerik.

Et annet ganske nyt spill dere kunne ha nevnt er Portal 2. Det har sekvenser i spillet hvor handlingene man tar dynamisk påvirker musikken ved at nye instrumenter og melodier kommer inn.

 

EDIT: Eksempel:

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin artikkel, kunne kanskje ønsket bittelitt mere fokus på det tekniske, og litt mer om amiga, som var lagt framme på lyd lenge, men alt i alt, bra saker.

 

AtW

 

Takk! :) Det var vanskelig å vite hvor man skal sette grensa i denne artikkelen. Er mye jeg gjerne skulle ha nevnt ? kanskje kommer det en oppfølger en gang?

 

Gunnen til at vi ikke går så dypt inn i det tekniske er at det gjør leserflyten vanskeligere. Dersom det blir for mange tekniske begrep å holde styr på, hopper folk av. Det kan godt hende at vi burde ha helt mer mot å forklare det tekniske bak musikken, men muligens er det noe som kan diskuteres mer i dybden i en egen artikkel senere. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...