Gå til innhold

Viste frem 150-kronersmobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til den prisen kan jeg kjøpe en bare fordi det er morro å teste noe annerledes. :)

 

En annen ting er at HTML5-apper vinner momentum ettersom det er både plattformnøytralt og drives frem av lavkosttelefoner som dette. Håper HTML5 blir en tredje de facto standard for mobil-apper etter hvert.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men er den lave prisen kun et produkt av at de kjører alle appene i HTML5, eller er snakk om billig arbeidskraft og sosial dumping også?

Er det ikke bedre å sysselsette økonomisk vanskeligstilte i stedet for de som allerede er økonomisk godt stilt? Det er slik man må tenke for å utjevne de økonomiske forskjellene i verden.

 

Begrepet sosial dumping er bare et fordekt uttrykk for fremmedfrykt og for å opprettholde dagens økonomiske undertrykkelse av folk som ikke er like bra stilt som oss. Det må være mye bedre at disse får bedre levekår i sine kjære hjemtrakter enn at de tvinges ut i fattigdom hjemme og tigging/kriminalitet hos oss.

 

Prisen er nok et resultat av både billige komponenter, billig arbeidskraft (hvilke produsenter bruker vel ikke det?) og smart samarbeid med operatører om både billig direktesalg av telefoner samt å få smarttelefoni (høyt dataforbruk) ut til de store folkemassene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer denne til Norge, eller hvilken utenlandsk webshop kan man bestille denne fra? Den legger seg jo pent inn under 200 kr-regelen for import :green:

 

Men, jeg vil ikke at overvåkningskåte Telenor skal få klusse til apper til min utgave av denne billigmodellen. Da går jeg heller for ZTE eller hva den het.

 

Mangler det helt specs. for dette produktet? Eller kan man finne det hos GSMarena f.eks.?

Endret av G
Lenke til kommentar

G: Det er egentlig fem modeller som nevnes i artikkelen:

 

1. 25$-telefonen som skal være et samarbeid mellom Mozilla og Spreatrum. Disse skal vises frem i Shanghai denne uka. Den skal ha 3,5" skjerm med 320*480 piksler, Blåtann, Wifi, FM-radio, musikkspiller, videospiller, 2 Mp kamera, 1 GB ram, 2 GB flashminne og Spreadtrum SC8621 brikke (En kjerne Cortex A5 på 1 GHz). Kilde kilde.

 

2. Den snart 1 år gamle ZTE Open som i følge artikkelen skal koste under 500 kr.

 

og hovedattraksjonene i denne artikkelen:

 

3. ZTE Open II. Specs

 

4. Alcatel Onetouch Fire E. Specs

 

5. Telenors Alcatel One Touch som ble lansert i desember.

 

Ellers så kommer det også en som ikke er nevnt:

 

6. ZTE Open C

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er 150 kr for en hel mobil fysisk mulig? Finner ikke kalkulatore (til samme størrelse som mobilen) billigere enn det akkurat. Eller overdrive jeg?

 

Iphone var estimert til en kostnad på rundt 1200kr, hvis vi trekker fra skjerm med ny teknologi og høy oppløsning, eksklusivt materiale, kamera, hardware "nyhet" altså ting fra det siste året og legger på et gratis os skal du ikke se bort i fra at produksjonskostnadden ligger seg rundt 10-15$ segmentet.

Lumia 520 som er betraktelig kraftigere, betalt os og har nyere hardware finnes til 500 i utsalgspris beregner du 100kr vekk på skatt, 5% profitt ved utsalgssted, distributør og produsent ligger vi på ca 340 dette før transport og import. Vi kan derfor si at maks kostnad på denne er ca 50$ gitt ingen faste kostnader, ingen markedsføring og ingen lisenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1:

Koster det for mye å gi oss 4G riktig enda?
F.eks. fra denne lenken din - så er jo 4G fraværende, selv om man har en relativt hurtig 3G-variant HSPA+ der.

 

Hvordan er 150 kr for en hel mobil fysisk mulig? Finner ikke kalkulatore (til samme størrelse som mobilen) billigere enn det akkurat. Eller overdrive jeg?


Iphone var estimert til en kostnad på rundt 1200kr, hvis vi trekker fra skjerm med ny teknologi og høy oppløsning, eksklusivt materiale, kamera, hardware "nyhet" altså ting fra det siste året og legger på et gratis os skal du ikke se bort i fra at produksjonskostnadden ligger seg rundt 10-15$ segmentet.
Lumia 520 som er betraktelig kraftigere, betalt os og har nyere hardware finnes til 500 i utsalgspris beregner du 100kr vekk på skatt, 5% profitt ved utsalgssted, distributør og produsent ligger vi på ca 340 dette før transport og import. Vi kan derfor si at maks kostnad på denne er ca 50$ gitt ingen faste kostnader, ingen markedsføring og ingen lisenser.

 


Der er jo rett og slett bare fantastisk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva skal du med 4g? Maskinvaren er for svak til å utnytte det uansett.

 

Det passer ikke rent økonomisk i et slikt system, med enda flere antenner og ekstra utstyr. Om det så bare førte med 10kr økning så ville det vært unødvendig. Andre ting som er viktigere om man skulle hatt dyrere utstyr.

 

Min Galaxy S2 tjener null og niks å gå fra 3G med 15 Mbps til WiFi med 200Mbps. Ikke noe kjappere innlasting av sider eller noe som helst.

Lenke til kommentar

 

Men er den lave prisen kun et produkt av at de kjører alle appene i HTML5, eller er snakk om billig arbeidskraft og sosial dumping også?

 

Begrepet sosial dumping er bare et fordekt uttrykk for fremmedfrykt og for å opprettholde dagens økonomiske undertrykkelse av folk som ikke er like bra stilt som oss. Det må være mye bedre at disse får bedre levekår i sine kjære hjemtrakter enn at de tvinges ut i fattigdom hjemme og tigging/kriminalitet hos oss.

Mulig jeg bruker uttrykket feil. Det jeg mente var at dersom man benytter seg av billig arbeidskraft uten å ta noen form for ansvar for lønninger, arbeidsforhold, og miljøpåvirkning i sin egen leverandør og produsentkjede vil det å benytte seg av det billigste tilbudet (uten å sette slike krav) føre til at de som ikke har det særlig greit i dag ender opp med en enda dårligere situasjon infremtiden. For eksempel. H&M er flinke til å finne de billigste "Sweat Shop" produsentene, men på 90 tallet fant frivillige organisasjoner at de billigste produsentene brukte barnearbeidere, hadde dårlige arbeidsforhold uten mulighet for toalettbesøk eller drikkepauser. Kjemikalier fra produksjonen gikk rett ut i nærmiljøet og ødela jorda slik at man ikke lenger kunne plante noe der. Dette igjen førte til at de som levde av avlinger der ikke hadde andre arbeidsplasser enn industrien som ødela miljøet og den onde sirkelen fortsatte...

 

Derfor er ikke nødvendigvis det å skape arbeidsplasser for noen få en bærekraftig løsning dersom bedriften ikke tar ansvar for at leverandørene har ting på stell, og det vil ikke bli bedre før vi som kunder tar vårt ansvar og stiller krav. Eks. 150 kr for en telefon er grisebillig, kanskje for billig. Men dersom jeg skulle kjøpt en kunne jeg godt betalt det dobbelte eller ihvertfall mer for at arbeiderne får det de har krav på.

Lenke til kommentar

For det første, hvilke telefonprodusenter benytter ikke billig arbeidskraft?

 

For det andre, det finnes lover og regler for arbeidsvilkår og miljø i Kina og andre land som også produserer mobiltelefon-komponenter eller hele telefoner. Det er selvsagt ikke samme lover og regler som vi har, men så produseres det heller ikke noen Norske telefoner så vidt jeg vet.

 

For det tredje følger lønn og arbeidsvilkår hverandre. Det hjelper ikke på noen av delene å fortsette med økonomisk undertrykking av for eksempel Kina.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...