Gå til innhold

Google har vist frem prototyp på modul-mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor godt disse bitene sitter, ser for meg at når denne går i bakken så blir det MANGE småbiter å plukke opp :) Men liker veldig godt konseptet med en modulær telefon.

 

Regner med den kommer til å bli utkonkurrert av mobiler til halve prisen av delene. Når man kaster bort så mye plass på at noe skal være modulært kan man neppe få noe særlig kraftig ut av det. Ville blitt som en stasjonær PC i laptop-størrelse. Sure, du kan velge og plukke komponenter, men det blir ikke særlig kraftige deler grunnet plass går bort til å ha det modulært. Laptop som er bygget fra bunnen av med ett kort hvor alt har tilgang på mest effektive raskeste måte vil kjøre x ganger bedre enn noe som oppfører seg mer som en USB-hub for tilkobling av deler.

Lenke til kommentar

Det mest imponerende, spør du meg, er at den faktisk ser bra ut. Den elektromagnetiske låsemekanismen er en interessant detalj, som vil bety man trenger en strømkilde for å ta av modulene og du er også garantert å ikke ende opp med en "vaglete" telefon.

 

Reparasjon blir også enklere, et fall risikerer i hovedsak én av modulene eller chassiet, og utskiftning ender opp med å bli et innkjøp av én masseprodusert del til telefonen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvor godt disse bitene sitter, ser for meg at når denne går i bakken så blir det MANGE småbiter å plukke opp :) Men liker veldig godt konseptet med en modulær telefon.

 

Hvis du fulgte litt bedre med i videoen, så låser bitene seg fast slik at man ikke kan ta dem ut igjen med mindre man åpner opp låsemekanismen igjen. Det hele skal visst være ganske enkelt med et trykk på blokken.

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor godt disse bitene sitter, ser for meg at når denne går i bakken så blir det MANGE småbiter å plukke opp :) Men liker veldig godt konseptet med en modulær telefon.

 

Regner med den kommer til å bli utkonkurrert av mobiler til halve prisen av delene. Når man kaster bort så mye plass på at noe skal være modulært kan man neppe få noe særlig kraftig ut av det. Ville blitt som en stasjonær PC i laptop-størrelse. Sure, du kan velge og plukke komponenter, men det blir ikke særlig kraftige deler grunnet plass går bort til å ha det modulært. Laptop som er bygget fra bunnen av med ett kort hvor alt har tilgang på mest effektive raskeste måte vil kjøre x ganger bedre enn noe som oppfører seg mer som en USB-hub for tilkobling av deler.

Nei.

Begrensningene i laptop-kategorien kommer hovedsakelig fra strømtilførsel og evne til varmetransport, for en mobil er de to i en modulær telefon og en unibody telefon akkurat det samme.

Om du noen gang har sett et bilde av en SoC vet du godt delene er fordelt ut over hele telefonens lengde, når du sier USB-hub impliserer du en modul vil ha en lavkapasitets-forbindelse i forhold til en tradisjonell SoC, noe som bare ikke er tilfelle. Vi snakker her en økt signal-lengde på *maks* 1mm, som virkelig ikke vil utgjøre noen forskjell, vi har langt større forksjeller i dagens mobil-størrelser enn dét.

 

En modulær mobil vil ikke kunne være like tynn som en unibody mobil, men jeg er ikke sikker på om dét egentlig er noe problem nå som vi i 2014 har eksempler på mobiler der, om de var tynnere rett og slett ville vært ukomfortable i hånden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan de små ubrukte bitene brukes til batterier, kanskje?

Om jeg ikke trenger en telefon med alt, så er det batteri som gjelder. Jeg tror jeg fortsetter med iPhone, så slipper jeg å lure på om hva jeg må anskaffe. Jeg synes det var det geniale når iPhone dukket opp, at alt var samlet. Jeg brukte Nokia før, og da hadde man minst en 70-80 valgmuligheter av forskjellige telefoner. Helt på tryne og velge, og Nokia gikk i dass, siden de sovnet i timen. Ønsker prosjektet god tur, men nei takk fra min side. Høres initielt forlokkende, men med litt ettertanke, så tror jeg dette ikke blir en vedvarende suksess.

Lenke til kommentar

Kan de små ubrukte bitene brukes til batterier, kanskje?

Om jeg ikke trenger en telefon med alt, så er det batteri som gjelder. Jeg tror jeg fortsetter med iPhone, så slipper jeg å lure på om hva jeg må anskaffe. Jeg synes det var det geniale når iPhone dukket opp, at alt var samlet. Jeg brukte Nokia før, og da hadde man minst en 70-80 valgmuligheter av forskjellige telefoner. Helt på tryne og velge, og Nokia gikk i dass, siden de sovnet i timen. Ønsker prosjektet god tur, men nei takk fra min side. Høres initielt forlokkende, men med litt ettertanke, så tror jeg dette ikke blir en vedvarende suksess.

 

Hvis jeg følger argumentasjonen din, betyr dette at du ville foretrekke en Alienware foran en selvbygd PC. Dette stemmer nok ikke..?

 

Project Ara vil lage en ny standard. "Kloke" forbrukere kommer til å forvente å kunne bytte moduler, akkurat som vi i dag forventer å kunne kjøpe neste generasjons skjermkort når dette kommer på markedet. Samtidig vil det finnes folk som ikke er så jævlig interessert. Disse folkene kjøper Macbook Air og iPhone, og tenker "Wow, den starter så sykt raskt sammenlignet med min Macbook Air fra i fjor!" og "Wow, iOS 11.3 gjorde ikonene mindre - for et gjennombrudd!". VÅR brukergruppe vil tenke "Ja, det er jo en SSD i den..." og "Hørt om Cydia...?".

 

For min del håper jeg Project Ara blir en suksess. Jeg elsker å være en bælerende og nedlatende douchebag når jeg blir spurt om min HTC One er en slags iPhone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor godt disse bitene sitter, ser for meg at når denne går i bakken så blir det MANGE småbiter å plukke opp :) Men liker veldig godt konseptet med en modulær telefon.

 

Det er bare å håpe at de lager deksel du kan ha på telefonen, ikke værre :)

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor godt disse bitene sitter, ser for meg at når denne går i bakken så blir det MANGE småbiter å plukke opp :) Men liker veldig godt konseptet med en modulær telefon.

Hvis du fulgte litt bedre med i videoen, så låser bitene seg fast slik at man ikke kan ta dem ut igjen med mindre man åpner opp låsemekanismen igjen. Det hele skal visst være ganske enkelt med et trykk på blokken.

 

Hei! Jeg rakk aldri å se videoen, jeg fikk bare skumlest gjennom, imponerende!

 

 

 

Lurer på hvor godt disse bitene sitter, ser for meg at når denne går i bakken så blir det MANGE småbiter å plukke opp :) Men liker veldig godt konseptet med en modulær telefon.

Det er bare å håpe at de lager deksel du kan ha på telefonen, ikke værre :)

 

 

Trenger ikke håpe på det om denne telefonen blir realitet, deksler er verdt sin vekt i gull vet du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...