Gå til innhold

Kun én av fem har DAB-radio i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ganske mange år siden kuttet jeg ut antennen i bilen og har aldri sett meg tilbake.

Tilbudet og ikke minst lyden synes jeg er elendig, og de som sitter der og har betalt for å prate og jatte med hjelper heller ikke.

Da bestemmer jeg heller musikken selv, så får det være med resten :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Verken det offentlige eller stasjonene har vært flinke til å informere befolkningen på hva DAB radio er, og at FM nettet skal legges ned om ikke mange år.

 

De godt voksne vet da godt hva DAB er for noe. Gratis reklame i P1 og andre radiokanaler fra NRK. Og en masse eldre folk har kjøpt seg en sånn digitalradio siden kanalen P1+ kom på lufta. Det er en radiokanal for de relativt voksne mennesker som er glade i musikk fra før i tiden.

Lenke til kommentar

 

Verken det offentlige eller stasjonene har vært flinke til å informere befolkningen på hva DAB radio er, og at FM nettet skal legges ned om ikke mange år.

 

De godt voksne vet da godt hva DAB er for noe. Gratis reklame i P1 og andre radiokanaler fra NRK. Og en masse eldre folk har kjøpt seg en sånn digitalradio siden kanalen P1+ kom på lufta. Det er en radiokanal for de relativt voksne mennesker som er glade i musikk fra før i tiden.

Jeg kan ikke se for meg at godt voksne mennesker har fulgt med på hva DAB er for noe. Dem har garantert hørt om det, men jeg tviler sterkt på at dem har fått med seg at uten DAB, så får du ikke hørt radio den dagen FM slås av.

Lenke til kommentar

Så er det slik at FM-nettet kun slåes av i 2017 dersom dekningen er god nok, så lenge mange nok har kjøpt seg digital-radio og digital-radioer gir en betydelig merverdi i form av innhold. Og med digitalradio menes både DAB- og internett-radio. Er det ikke det, utsettes slukkingen.

 

Dessuten kan lokalradiostasjoner fortsatt få sende på FM-nettet etter det jeg har lest?

 

Slik jeg ser det, er det utbredelsen av DAB-radioer som vil være avgjørende her. Det hjelper ikke om én i hver husstand har anskaffet seg en DAB-radio, når de 10 andre radioene i husstanden er FM-radioer.

 

Jeg vet ikke med dere, men man har gjerne en radio på badet, en på kjøkkenet, en på soverommet, en i stua, en i garasjen, en i bilen etc. så å skifte én av de til DAB anser ikke jeg som at man har "konvertert", da må man ha skiftet alle.

 

Jeg synes at i stedet for å sette en dato for slukking, kan man heller bare fastholde kriteiene for slukkingen, og legge til enda en forutsetning:

At man venter med slukkingen helt til man ser at det så og si ikke selges en eneste ren FM-radio. Altså når hver eneste enhet som har radio, er en DAB-radio, da kan man begynne å vurdere slukking.

 

Da mener jeg alt fra vanlige bordradioer, hjemmekinorecievere, småradioer og andre bærbare småenheter med radio, f.eks. mobiler med radio, bilradioer ikke minst (i mine øyne holder det ikke med ettersalg av DAB-tilbehør til bilradioer). Når alle slike enheter har DAB som standard, _da_ kan man begynne å snakke om å legge ned FM-nettet.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

He he.

 

:)

 

DAB-radio i biler. Hvorfor skal vi på død og liv gå for det !?

 

Der jeg bor så er antennefordelingen så skjev at det finnes mange dødsoner for å kunne motta radio mens man er på vei til og fra tettstedet.

 

Jeg vil mye heller ha enda bedre 4G-dekning på strekningen enn noe forbedring av et radionett. Man kan fint klare å få radio ned via sin smart-telefon. Så jeg tror jeg går for å undersøke det sammen med en brukbar datapakke, framfor å kaste ut kr 2500,- på en god bilstereo en gang til. :thumbup:

 

Jeg har allerede Bluetooth, AUX-in, USB-(apple)-in

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...