Gå til innhold

Svært få forstår poenget med Pono


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker man skikkelige downsamplere (SoX fks) er jeg meget sikker på at ingen klarer høre forskjell på 192/24 og 48/16 evt 44.1/16.

Jeg tror Young har brukt klipp som er forskjellig mastred, der "hans" filer selfølgelig får fordelen. Han har helt sikkert ikke gitt filene med lavere sample rate og bit dybde samme utganspunktet som de han prøver selge.

Jeg tørr å påstå at dette for det meste er lureri. Folk som ikke vet bedre går rett på hans propeganda, og åpner lommene for noe som ikke er bedre enn alternativene vi allerede har til en billigere penge. Selfvølgelig kan det hende Young tror på dette selv, men det forandrer ikke det faktum at filene han vil at folk skal kjøpe kun har den egenskapen at de tar mer plass og mer ressurser å spille av. Ellers tjener man ingen ting på det.

 

 

Hør forresten denne podcasten fra BBC radio:

http://www.bbc.co.uk/programmes/p01tds0d

Ikke en gang "ekspertene" hører forskjell ;) (Og kommer selfølgelig med en unnskyldning når de feila)

Endret av o-l-a-v
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når eg har en smartmobil eg kan bruke til absolutt alt eg vil gjøre med den så er det helt uaktuelt med en ny dings eg bare kan bruke til en ting, og lyden er uansett ikkje bedre enn hodetelefonene og omgivelsene tillater. Bakgrunnsstøy er ett mye større problem enn lydkilden når du er ute.

 

Når eg er hjemme har eg hifiannlegg til 60k som uansett er mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må man ikke også ha temmelig dyre hodetelefoner for å høre forskjellen? Jeg har et par gode Sennheiser hodetelefoner, og på min Galaxy S4 med Spotify kan jeg velge mellom Normal, High og Extreme Quality. Jeg tror jeg hører forskjell, men det er ingen revolusjon.

 

Alle de er jo lossy lydformater. "Normal" tilsvarer 96kbps, mens "extreme" er 320kbps. Så ja, du burde høre forksjell :)

https://support.spotify.com/us/learn-more/faq/#!/article/What-bitrate-does-Spotify-use-for-streaming

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må man ikke også ha temmelig dyre hodetelefoner for å høre forskjellen? Jeg har et par gode Sennheiser hodetelefoner, og på min Galaxy S4 med Spotify kan jeg velge mellom Normal, High og Extreme Quality. Jeg tror jeg hører forskjell, men det er ingen revolusjon.

 

Man hører antakelig ikke forskjellen uansett, sålenge det er lagd på tilsvarende måte og kompent i begge tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kult produkt for... 9 år siden.

 

Min HTC One har en kraftig lydutgang som driver det meste av headsett på en bra nok måte til mitt bruk, så hvorfor jeg skulle kjøpe ca 2000 CDer en gang til kommer ikke til å skje. Morsomt at dette kommer fra Neil Young som låter mer Lo-Fi enn Hi-Fi...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...