Gå til innhold

– Internett er "fucked"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein kan samanlikne nettet med å bestille pakkar:
Du betalar for Netlix, som lovar å gje deg ein god teneste, oppdelt i pakkar.
Ein ISP, comcast, er sendebodet som du og betalar for å frakte deg pakken kjapt og inntakt. Du betalar ein fast sum for at dei skal levere den like kjapt og bra kvar gong.
Men, du får ein øydelagd og treig pakke, fordi sendebodet rett og slett ikkje likar at Netflix sender så mange pakkar.

Comcast vil då inngå ein avtale med Netflix, som medfører at Netflix må betale, sjølv om du allereie betalar kostnaden det kostar.

Ikkje nok med det, Netflix spurde nesten samtlige ISPar i USA om dei ville ha gratis maskinvare i datasentra deira, med dei mest populære programma, dei største ISPane nekta, dei skulle ha betalt.

Endret av tabbeber
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Betyr det da at betalingstjenester (som Hw ekstra) er en løsning?

 

Hva har egentlig skjedd det siste året siden dette fenomenet har eksplodert?

 

Hw eksta er jo et godt eksempel på hvor møkk internett kan bli en dag. Jeg la meg til på hw ekstra for å se hvordan det var, men det er jo egentlig bare tull ball :) Det blir bare et år for min del..

Lenke til kommentar

Betyr det da at betalingstjenester (som Hw ekstra) er en løsning?

 

Hva har egentlig skjedd det siste året siden dette fenomenet har eksplodert?

Helt enig. HW.no Ekstra har irritert meg mer og mer de siste ukene. Jeg skal ikke betale noe ekstra, av prinsipp. Da mye er klipp og lim translate av informasjon som man ellers finner gratis andre steder.

I ny og ne kommer det noen kjempegode artikler som kanskje fortjener litt ekstra. Men hvis dere har klart dere i godt over 10 år uten en slik løsning så kan jeg ikke begripe at dere skal ha behov for det nå.

 

Greit nok å ha muligheten til å betale ekstra for å slippe reklame, men at man må betale ekstra for å se de viktigste artiklene syns jeg er dårlig.

Endret av iNtensimilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dealen mellom netflix og comcast omhandler så vidt jeg har forstått det å sette netflix servere på innsiden av comcast sitt nettverk. Det gjør comcast til netflix sin isp i comcast sitt nett, noe det er rett og rimelig at de betaler for på lik linje med at de betaler sin primære isp (Cogent). Problemet mellom netflix og comcast var uansett antaglig ikke nettnøytralitet av betydningen av at noe trafikk ble prioritert over annen, men (i følge Cogent) at koblingen mellom Comcast og Cogent var full. Comcast ville ha penger av Cogent for oppgradere denne tilkoblingen, noe Cogent ikke var villige til. Jeg synes ikke nødvendigvis dette er et urimelig krav fra Comcast, da Cogent påfører Comcast høy kostad uten at de får betalt for det.

 

Jeg tror i det heletatt at det er viktig for internett at isp'ene har klarere betalingsmodeller seg i mellom. Det er viktig at de riktige insentivene er til stede for at oppgraderinger skjer der de trengs. Ellers så kan vi ende opp med et internett der enkelte internettleverandører ikke er villige til å oppgradere koblingene til internettleverandører som hoster tjenester som krevet høy båndbredde. Det hjelper ikke med lik prioritet på linja dersom linja er for liten.

Lenke til kommentar

Dette dro vist litt i feil retning. Det jeg lurte på var om fremtiden blir å betale spesifikke tjenester for å få innholdet man vil ha (brukerbestemt sensur). Nett-tilbydere vil neppe redusere prisene sin heller.

 

Jeg lurer fremdeles på hva som har skjedd med alle nettsider som tidligere var gratis, men som nå tar betaling for bestemte artikler. Problemet her (for meg spesielt HW Ekstra) er at det blåses ut en drøss med artikler. De jeg synes er interessante, er ikke verdt prisen for fullstendig abonnement.

 

Prisen er helt ok den, men når jeg kun har lyst til å lese 10% gjør det at jeg fremdeles sitter på gjerdet (perrongen?) hva gjelder Ekstra-toget.

Lenke til kommentar

Betyr det da at betalingstjenester (som Hw ekstra) er en løsning?

 

Hva har egentlig skjedd det siste året siden dette fenomenet har eksplodert?

 

Streaming tjenester for det meste spesielt innen hd film og enda mer musikk som kan fås mer ren ein mp3 til olanordmann og økt intresse for dropbox eller lignende tjenester ect

 

det vil seie spesielt med streaming er som produsenter, dei betaler godt for og ødelege for konkurenter og alle generelt

 

problemet er ikkje så farlig før vi merker at linjene til vanlig betalende blir sløyfet for den som betaler mest

Lenke til kommentar

Ein kan samanlikne nettet med å bestille pakkar:

Du betalar for Netlix, som lovar å gje deg ein god teneste, oppdelt i pakkar.

Ein ISP, comcast, er sendebodet som du og betalar for å frakte deg pakken kjapt og inntakt. Du betalar ein fast sum for at dei skal levere den like kjapt og bra kvar gong.

Men, du får ein øydelagd og treig pakke, fordi sendebodet rett og slett ikkje likar at Netflix sender så mange pakkar.

 

Comcast vil då inngå ein avtale med Netflix, som medfører at Netflix må betale, sjølv om du allereie betalar kostnaden det kostar.

 

Ikkje nok med det, Netflix spurde nesten samtlige ISPar i USA om dei ville ha gratis maskinvare i datasentra deira, med dei mest populære programma, dei største ISPane nekta, dei skulle ha betalt.

 

Tek syndicate? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tv2 sumo har så lenge jeg kan huske(hvertfall siden 2008) hatt forskjellig bitrate på forskjellig isp. Hvertfall de som har hatt telenor internet har hatt gleden av høyere bitrate grunnet at tv2 sumo har egne servere i telenor sitt nett. Dette merket jeg den gangen jeg skiftet fra telenor til dataguard.

Lenke til kommentar

 

 

Betyr det da at betalingstjenester (som Hw ekstra) er en løsning?

Hva har egentlig skjedd det siste året siden dette fenomenet har eksplodert?

 

Helt enig. HW.no Ekstra har irritert meg mer og mer de siste ukene. Jeg skal ikke betale noe ekstra, av prinsipp. Da mye er klipp og lim translate av informasjon som man ellers finner gratis andre steder.

I ny og ne kommer det noen kjempegode artikler som kanskje fortjener litt ekstra. Men hvis dere har klart dere i godt over 10 år uten en slik løsning så kan jeg ikke begripe at dere skal ha behov for det nå.

Greit nok å ha muligheten til å betale ekstra for å slippe reklame, men at man må betale ekstra for å se de viktigste artiklene syns jeg er dårlig.

Hvis alternativet er å legge ned nettverket, er du da like bastant ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...