Gå til innhold

Test: Das Keyboard Model S Ultimate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt dette tastaturet i drøye 6 måneder nå, og jeg liker det bare mer og mer! I likhet med artikkelforfatteren tok jeg også meg selv i å se ned på tastaturet nå og da i begynnelsen; om det så skulle være for å finne ut hvor jeg skulle ha hånden, eller for å finne $ symbolet. Dette gjør jeg ikke lengre (selv om enkelte symbol ikke blir riktig på første forsøk..). Det er også veldig riktig at MX Blue høres: jeg har derfor blitt rådet (eller tvunget?) til å ha døren min i leiligheten lukket når jeg holder på.

 

Jeg synes ikke at tastaturet trekker veldig mye fingermerker og fettflekker til seg, men for å være ærlig, så har jeg ikke sett så veldig nøye etter heller (er ikke det litt av poenget med blanke knapper?)

 

Siden det ikke er oppgitt noen leverandør i prisguiden, så kan jeg meddele at jeg kjøpte min fra getDigital.de (de selger både MX Blue og MX Brown).

Lenke til kommentar

Interessant, men prisen ødelegger for min del. Jeg liker gode taktile taster, men betaler ikke en tusenlapp ekstra for å miste påtrykket. Men hadde det kostet det samme så hadde jeg kjøpt et bare for å få ha tastaturet helt for meg selv.

 

Et annet pluss med et slikt er at det støtter de aller fleste tastaturspråk, ikke bare de nordiske.

Lenke til kommentar

trykte visst på en rar knapp der et sted. (Men nei, ikke på Das Keyboard:) )

 

Noen knappetrykk er litt vanskelig å lære seg, spesielt hvis man prøver å kode med norsk tastaturoppsett (siden hake- og krølleparenteser blir så mye mindre tilgjengelig enn med "vanlig" amerikanske oppsett).

 

Men til vanlig skriving er det helt suverent og gir en veldig god følelse.

Lenke til kommentar

Men hvordan husker man plasseringen av alle tegnene og funksjonene 100% ?

Øvelse gjør mester! :)

 

Det er bare noen få spesialtegn jeg kikker ned for, men det er mest av latskap at jeg kikker ned i stedet for å tenke godt over hvor jeg finner de. Alltid like morsomt når jeg sitter med hodet 90 grader fra skjermen og prater med noen samtidig som stort sett feilfrie setninger ramler ned på tastaturet og skjermflaten. Mange tror jeg bare skriver rabbel når jeg gjør sånn. Like morsomt hver gang de oppdager at det faktisk står noe der.

 

Jeg vil forøvrig anbefale å øve litt for man blir langt mindre sliten i øyemuskulaturen etter noen timers skriving når øynene kan hvile på markøren hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øvelse gjør mester! :)

 

Det er bare noen få spesialtegn jeg kikker ned for, men det er mest av latskap at jeg kikker ned i stedet for å tenke godt over hvor jeg finner de. Alltid like morsomt når jeg sitter med hodet 90 grader fra skjermen og prater med noen samtidig som stort sett feilfrie setninger ramler ned på tastaturet og skjermflaten. Mange tror jeg bare skriver rabbel når jeg gjør sånn. Like morsomt hver gang de oppdager at det faktisk står noe der.

 

Jeg vil forøvrig anbefale å øve litt for man blir langt mindre sliten i øyemuskulaturen etter noen timers skriving når øynene kan hvile på markøren hele tiden.

Dette gjelder da bare de vanlige bokstavene og tegnene.

siden jeg bruker et tastatur med utvidet funksjonalitet , multi media taster samt at "insert" tasten er plassert øverst på tastaturet så bil det ikke funger spesielt bedre for min del

jeg har også en lei tendens til å hoppe over bokstaver når jeg skriver

Lenke til kommentar

trykte visst på en rar knapp der et sted. (Men nei, ikke på Das Keyboard:) )

 

Noen knappetrykk er litt vanskelig å lære seg, spesielt hvis man prøver å kode med norsk tastaturoppsett (siden hake- og krølleparenteser blir så mye mindre tilgjengelig enn med "vanlig" amerikanske oppsett).

 

Men til vanlig skriving er det helt suverent og gir en veldig god følelse.

 

Koding på norsk er ikke bare vanskelig, men det er direkte vondt. Jeg kjører engelsk tastatur (ISO layout, ikke ANSI) og ved å sette opp at man kan ha forskjellige språk på forskjellige applikasjoner er det ikke noe problem å kode med Engelsk oppsett og skrive annen tekst med Norsk oppsett.

 

Anbefaler alle som koder, som fremdeles bruker norsk tastatur, til å prøve et engelsk tastatur for en uke eller to. Du vil ikke angre.

 

Bare se på semikolon, som er en av de tastene du bruker mest. Det er en egen tast; ikke shift+kolon.

Og likhetstegnet. Det er også et av de mest brukte tastene. Også en egen tast.

Samme gjelder for square brackets. To taster dedikert til de, istedet for Alt Gr + [7-9].

 

540px-Computer-keyboard-Windows-Ireland.

 

Har sett litt på ANSI layouten også. Er den like god som ISO layouten?

Lenke til kommentar

Er det ikke bokstaver på tastene!? da ville jeg aldri hatt det.

 

Nei vel, enten så har du missforstått poenget totalt. Eller så er dette berre ein unødvendig uttalelse :p

 

 

Sitat

 

Klarte nå å vende meg til koding på html og css med norsk tastatur uten å sjå på tastane :=)

Forøvrig synest eg det er heilt idiotisk at dei ikkje har lagt til æ,ø og å som ein AltGr funksjon under e,o og å, for så å beholde den layouten du framviser.

Lenke til kommentar

Vel, poenget er jo at de tastene man bruker oftest har førsteprioritet. Hadde nok irritert meg grenseløst om jeg måtte ha holdt AltGr og a for å skrive å.

Det er ikke en vanesak jeg snakker om. Det er direkte unaturlig å skrive f.eks { med en hånd, fordi tommelen blir trykt under hånden din, og du må vri håndledded unødvendig mye.

 

Et annet alternativ er jo å gå over til Python. :p

Lenke til kommentar

Du har heilt rett med vridning av håndledd. Men om våre 3 kjære bokstaver hadde vore inrettet som forslått i utgangspunktet, så hadde me vel antagelivis tatt det for god fisk og ikkje tenkt noko særlig over det. Da i motsetning til teikn som er inviklede å skrive.

 

Foresten, siden mange ikkje veit det. Om dere skriver og alle teikna på tastaturet plutselig skifter plass (skjer oftere om ein gamer) trykke Alt + Shift og problemet blir reversert i ein del av tilfellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...