Gå til innhold

Blir Jolla et nytt mobileventyr fra Finland?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det operativsystemet, og ikke hardwaren, som egentlig er interessant. Hardwaren begynner å henge noe etter, og prisen ser ikke spesielt lav ut i forhold til den.

 

Det at telefonen har en Dalvik-klone og derfor kan kjøre Android-apps gjør at denne nok har adskillig bedre sjanser for å nå ut til en viss brukermasse allerede i første generasjon. Men Google har allerede begynt å jobbe på sin erstatter til Dalvik, så da er spørsmålet om Jolla vil klare å beholde kompatibiliteten også i framtidige mobiler.

 

Jeg gleder meg til å lese anmeldelser og tilbakemeldinger når disse telefonene når ut til brukerne. Det er en viss sjanse for at operativsystemet er ganske ålreit.

Lenke til kommentar

(...) og hvis jeg kan kjøre di få android appene jeg er blitt litt avhengie av,så kommer nok note 2 til å samle støv.

 

 

 

Det er en "bold statement", spent på om Jollaen kan leve opp til dine forventninger. Jeg håper du gir oss tilbakemelding på hvordan det går.

 

Note 2 er et særdeles anderledes vesen enn Jolla'en, stor og kraftig, i sin tid noe av det beste Android kunne levere. Ser dessverre ikke for meg at Jolla kan matche Note 2 på hardware i det hele tatt. Da skal operativsystemet være svært godt for å måle seg.

 

Hvis du kommer tilbake etter å ha kjørt på den en stund og sier den KAN måle seg på opplevd ytelse, skal jeg også revurdere den første Jollaen.

Lenke til kommentar

He,he. Ja "i sin tid" er jo i mange sammenhenger veldig lenge siden. Når det gjelder note2 så er det vel bare ca et år..? Og i mine øyne er den fremdeles et monster som bare funker og gjør det den skal uten et eneste mukk eller hikk. Kan ikke huske at den f.eks. har hatt en eneste ufrivillig reboot siden jeg fikk den.

Til tross for det så er det et eller annet som ikke faller helt på plass for meg.

 

F.eks. hender det fremdeles at jeg dobbeltapper skjermen for å vekke den.

Og multitasking på android synes jeg er bortimot horribelt.

Det kommer kansje av at jeg fremdeles tar frem N9 og bruker den av og til.

 

Skal innrømme at jeg har litt vanskelig for å sette fingeren på hva det er,men jeg liker maemo-5(N900) og (meego)/harmattan(N9) bedre. Og jeg har en sterk følelse av at jeg kommer til å like Sailfish også.

Tror ikke og forventer heller ikke at den skal matche de beste androidene på hw,men kansje to kjerner på 1.4 Ghz er tilstrekkelig?

Så skal den altså kunne kjøre android apper. Ikke mange som har tro på det?

Tviler kansje på hvor godt det vil fungere,men siden Jolla påstår at det skal så lar jeg tvilen komme dem til gode enn så lenge :-)

 

Jeg liker det Jolla gjør.

Jeg liker enda bedre AT de gjør det.

Og jeg er litt imponert over at de er kommet så langt at de nå kan gi ut denne telefonen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke hatt N9 men gikk fra N900 til Android (nedtur). Har en Note 2 som jobbtelefon og den er fortsatt i high end i mitt hode. Jolla er slett ikke i high end, ikke i nærheten engang. Men operativsystemet derimot, det er jeg veldig interessert i.

 

Jeg gjetter på at den kan kjøre kanskje så mye som 80% av "rett-versjon" android-apps på kanskje så mye som 60% ytelse... Og det er i såfall ganske bra. Men jeg har liten tro på at den første telefonen kommer til å støtte post-Dalvik Android 5.x-applikasjoner. Og jeg er usikker på om neste års modell kommer til å satse like hardt på android-kompatibilitet - fordi sånne features ofte er hypes/stunts.

 

Og jeg håper på at Jolla blir en suksess! Det er kanskje enda mer spennende enn Ubuntu/Mozilla-forsøkene... Men jeg har større tro på at Samsung kan klare det med Tizen (hvis de satser, og de satser ikke nå) enn at en upstart kan klare det.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blir Jolla et nytt mobileventyr fra Finland?

 

Under den noe sensasjonelle/misledende overskriften "Jolla selger bedre enn iPhone" skriver Digi.no at telefonen skal ha gjort en pangåpning i hjemmemarkedet, og selger bedre enn eksempelvis iPhone 5s og 5c hos den finske teleoperatøren DNA. Telefonen selger femte best hos dem, og alle modellene som selger bedre er billigere modeller.

 

http://www.digi.no/926052/jolla-selger-bedre-enn-iphone

 

Det er jo en sprek start, men med tanke på at det er få teleoperatører på verdensbasis som selger Jolla, så har de nok fortsatt et godt stykke igjen med hardt arbeide før vi kan snakke om virkelig høye salgstall.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...