Gå til innhold

- TV-spilling gjør deg smartere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette er bare bullshit, både spill å filmer eg laget for å dumme ned folk til å ikke tenke.

 

Sier du det du? Vi må ha spillt veldig forskjellige spill, i så fall..

 

Selv fra gamle tider med Super Mario Bros var spill en måte å lære timing, fysikk, konsekvensberegning, avstandsfølelse og koordinasjon.

 

Selvsagt er det mange spill som er så elendige at de får deg til å føle deg dummere, men i veldig mange tilfeller er spill mye smartere og tankevekkende nå enn de noen gang har vært.

 

Spill som får deg til å bruke huet: Minecraft (kreativt, om ikke annet), Antichamber, Fez, Starcraft, DOTA, Terraria, ethvert halvgodt puzzle-spill, minesweeper, etc etc etc.

 

Klart, om alt du spiller er Call of Duty, da er vi helt enige..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

TV-spilling? Er det ikke videospill som er det fancy ordet?

Jeg spiller ikke med TVen, men med PCen.

Jeg spiller som vanlig på 3ds og på iphone

Sleng på en joggetur, så kan man være med i OL også

Hva var?

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å sverge på at alle årene med dataspilling har gjort meg bedre til bla.a. bilkjøring, spesielt mht. reaksjonsevne, men også det å lese trafikksituasjonene bedre og raskere.

 

Når det kommer til spill som Doom 3, så har jeg heldigvis ikke hatt behov for å skyte djevler på daglig basis, men spill som f.eks. StarCraft og andre strategispill er jeg overbevist om påvirker evnen til å kunne ta et overblikk i situasjoner hvor slikt er påkrevd, sånn som bilkjøring, og videre foreta den korrekte handlingen.

 

FPS-spill er vel forøvrig lenge blitt omtalt som utviklende for reaksjonsevnene og finmotorikken - samme med DoTA og tilsvarende spill.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Dette er interessant, men veldig generelt skrevet... Grå substans utgjør den delen av hjernevevet som beregner og fordeler informasjon, mens hvit er raske ledningsbaner som kobler sammen de beregnende områdene. Grunnen til at du blir bedre på et spill er (sansynligvis) at det legges opp koblinger i grått hjernevev i de områdene som har ansvar for de ferdighetene som trengs, men det er fullt mulig at denne veksten utelukkende virker i spillsituasjonen, og har liten overføringsverdi.

Heller enn å si at "spill gjør deg smartere" kan man godt tolke det som er skrevet til at "spilling gjør at du blir bedre på det du spiller", og det krever dedikert hjernevev.

Nå viser det seg imidlertid fra annen forskning jeg har sett at ja - ferdigheter du legger opp i noen spiller (StarCraft, FPS'er) har en effekt også på ikke-spill-oppgaver knyttet til romforståelse, konsentrasjon, diskriminasjon av objekter osv.

Det sagt dog, "mer grå masse" betyr ikke nødvendigvis at du blir smartere. Det kan bety du er en jævel på å spille fele osv., men det gjør det ikke generelt smartere, slik jeg har forstått dette.

Endret av Knutsi
Lenke til kommentar

dette er bare bullshit, både spill å filmer eg laget for å dumme ned folk til å ikke tenke.

 

Hvordan kan du si noe sånt? spill er ikke laget får å "dumme ned folk" for å bruke ditt uttrykk. Det er laget for å stimulere mennesket og for å gi oss prøvelser. Ved å spille tenker man, mye mer enn når man for eksempel ser på TV.... Vær så snill å kom med mer saklige ting, dette er bare en påstand som ikke underbygges på noen måte...

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si noe sånt? spill er ikke laget får å "dumme ned folk" for å bruke ditt uttrykk. Det er laget for å stimulere mennesket og for å gi oss prøvelser. Ved å spille tenker man, mye mer enn når man for eksempel ser på TV.... Vær så snill å kom med mer saklige ting, dette er bare en påstand som ikke underbygges på noen måte...

Ikke la deg lure av trollet.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si noe sånt? spill er ikke laget får å "dumme ned folk" for å bruke ditt uttrykk. Det er laget for å stimulere mennesket og for å gi oss prøvelser. Ved å spille tenker man, mye mer enn når man for eksempel ser på TV.... Vær så snill å kom med mer saklige ting, dette er bare en påstand som ikke underbygges på noen måte...

 

Ja TV er enda værre å bare for complete loosers

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...