Gå til innhold

Fotoessay: CERN (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ fig00r

 

nei cern har ingen avdeling her i norge

noen av grunnen er at cern krever sitt av infrastruktur

det var en bud runde for rundt ett år siden.

jeg husker vagt at norge var på listen som potensial locasjon men at norge ikke var villig til å bygge infrastructuren som var nødvendig eller noe sånt

 

 

blucoll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant artikkel. Men når eg såg kartet so byrja eg å undre: er Noreg involvert i dette prosjektet i heile tatt?

 

Et annet poeng med det kartet som vi glemte å inkludere i teksten: Det nordiske grid-et vises ikke der i det hele tatt, fordi det ligger på et annet system, som er grunnen til at det ikke er en kobling mot de universitetene i Norge som er koblet på GRID.

Lenke til kommentar

Det skal dog påpekes at Norge er ett av CERNs medlemsland, selv om vi ikke har noen av de viktigste datasentrene, som de som vises på kartet :)

Og det er gjerne like greit? Med vår kommunistiske byråkratisk treghet, så vil det jo være bedre at disse datasentrene legges i innovative nasjoner hvor politikere har gangsyn og ser gevinsten av å la CERN få boltre seg på deres jord (istedetfor på norsk jord).

 

Så da er gunstig strøm, kjølingspotensiale og fjellanlegg ikke så interessant lengre for en organisasjon som CERN som krever en utvikling på datateknologisiden som er STØRRE enn det IT-industrien har i sitt veikart, hva gjelder hastigheter, lagring og mer.

 

Vi tapte budrunden, fordi politikerne ikke hadde vilje til å KASTE SEG rundt og GRIPE SJANSEN ! Snakk om idioter !

 

CERN har istedet laget et eget veikart, som sier noe så bastant at "Vi har ikke teknologien til å behandle de enorme datamengdene NÅ, men vi skal likevel greie å få det utviklet RASKT nok og KOMME i mål den dagen vi setter i gang prosessene"

 

___

 

Fin artikkel HW.no

Heldige er dere også.

Dette får meg til å mimre om den gang jeg benyttet noen SAS eurobonus poeng for å komme meg til museet på CERN som alle har adgang til.

 

Om selve Akseleratoren:

De snakket noe om at det var omtrent 6 måneders ventetid, og sikkert en form for siling av kandidater. Det er jo tross alt en forskningsorganisasjon og ikke noe tivoli.

 

Jeg synes artikkelen var veldig snau. Jeg hadde ønsket mer.

 

ALICE får meg til å tenke assosiasjoner til Resident Evil, montro om det er fra CERN filmmakerne hentet jentenavnet.

 

IMG_0154.1000x666!.jpg

En Discriminator, med ALICE TOF påskrevet. Artig. Ikke at jeg vet hva det vil si da :)

 

 

 

Og i den rare trebyggningen er det plakater på veggene som viser en del kvantefysiske begrep som de har forsket på ved CERN og som de kommer til å forske på. Der slipper man også til uten noe søknader, altså like åpent som museet. Der stod det også en guide, og ikke en hvilken som helst guide, han kunne det han snakket om. Snakk om bonus! Vi pop'et inn i bygget for vi var på streiftur og ikke visste hvor og hva vi bega oss ut på, og så treffer vi denne hyggelige mannen. Vi følte oss helt desorienterte før vi gikk inn der, altså det første bygget vi forsøkte "banke på døren" til. Neste bygg ble da museet, og den utendørs parken med de gamle teknologidingsene. Og det var det vi fikk tilgang til. :)

 

IMG_0007.1000x562.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Kontakter og smøring!

Måtte vel ut med 1 stk Wunderbaum og 1 stk lodden terning her.

 

Det står jo spesifikkt i artikkelen at det var en åpen dag.

 

<misunnelig>De kunne ihvertfall ha flagget det som en nyhet for oss her på berget, men nei HW.no ville vel ha kakestykket for seg selv.</misunnelig>

 

Se det, noen har ihvertfall fått med seg at CERN normalt er en stengt forskningspark. :)

Lenke til kommentar

 

Fin artikkel HW.no

Heldige er dere også.

Dette får meg til å mimre om den gang jeg benyttet noen SAS eurobonus poeng for å komme meg til museet på CERN som alle har adgang til.

 

Om selve Akseleratoren:

De snakket noe om at det var omtrent 6 måneders ventetid, og sikkert en form for siling av kandidater. Det er jo tross alt en forskningsorganisasjon og ikke noe tivoli.

 

Jeg synes artikkelen var veldig snau. Jeg hadde ønsket mer.

 

 

Og i den rare trebyggningen er det plakater på veggene som viser en del kvantefysiske begrep som de har forsket på ved CERN og som de kommer til å forske på. Der slipper man også til uten noe søknader, altså like åpent som museet. Der stod det også en guide, og ikke en hvilken som helst guide, han kunne det han snakket om. Snakk om bonus! Vi pop'et inn i bygget for vi var på streiftur og ikke visste hvor og hva vi bega oss ut på, og så treffer vi denne hyggelige mannen. Vi følte oss helt desorienterte før vi gikk inn der, altså det første bygget vi forsøkte "banke på døren" til. Neste bygg ble da museet, og den utendørs parken med de gamle teknologidingsene. Og det var det vi fikk tilgang til. :)

 

 

 

Hei!

 

Denne saken er bare en smakebit, første opptelling viser at det over de neste månedene vil komme 10-15 saker til - og de vil være langt mer dyptgående. Vi har besøkt detektorene som ligger 100 meter under bakken, Stedet der LHC mates med protoner, hallene der de superledende magnetene lages, det store datasenteret og mye, mye mer. Hele veien har vi snakket med forskerne og ingeniørene som jobber med teknologien, og vi har det samme innstrykket som du beskriver over - disse gutta kunne virkelig det de snakket om :-)

 

Vi har enorme menger råstoff fra dagene vi tilbrakte på CERN. Vi gleder oss til å kunne skrive det ut, men mest av alt å kunne gi stoffet til dere.

 

PS: Det med seks måneder er foresten tiden det tar å kjøle ned (eller varme opp igjen) LHC fra tomtemperatur til 2 grader over nullpunktet.

Lenke til kommentar

Vi har enorme menger råstoff fra dagene vi tilbrakte på CERN. Vi gleder oss til å kunne skrive det ut, men mest av alt å kunne gi stoffet til dere.

 

PS: Det med seks måneder er foresten tiden det tar å kjøle ned (eller varme opp igjen) LHC fra tomtemperatur til 2 grader over nullpunktet.

 

Håper dere slår et slag for vitenskapen, og lar en del av artikklene gå utenfor "Ekstra-systemet" til HW.no

 

Nja -- Nei. Det med de seks månedene sammefaller bare. Det jeg snakker om var 6 måneders ventetid for å få adgang til anlegget for la oss si en professor eller student eller hvem det måtte bli som fikk "gullbillett" i lotteriet. Det var den hyggelige vitenskapsmannen i tredomen som informerte oss om det.

 

Altså ligger CERN 6 måneder i etterskudd på å tillate besøkende, som må søke 6 måneder i forkant, og de må gå og håpe på at de får slippe inn. Nå husker jeg ikke i farten nøyaktig hvilket år jeg var utenfor CERN. Kanskje noe år 2007-isj. Så dette med 6 måneder må tas med en klype salt og kan absolutt også ha forandret seg til det verre eller det bedre.

 

Jeg har aldri vært inne i CERN. Det hadde vært kult å ha gjort, men jeg tviler noe på at jeg kommer til å ta guts til meg for å få oppleve det, eller om jeg er interessant nok til å få passere inn. Hva kan jeg bidra med egentlig. Gode 2FY kunnskaper og middels 3FY kunnskaper, er det noe liksom?

 

6 mnd. nedkjøling er noe annet, kun at det tar omtrentlig samme tid er likt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Museet, og "the globe of innovation" er åpne for hvem som helst på dagtid. Det er og ofte cern-ansatte der med funksjon som "guider" som kan forklare deg litt av hvert.

 

Skoleklasser, eller andre grupper som vil ha en guidet omvisning i de mer lukkede avdelinger av cern, eller i overflate-installasjonene til f.eks ATLAS, må booke dette på forhånd. Hvor lang tid i forveien du bør booke varierer. 6 måneder er nok eventuelt sagt for å være noenlunde sikker på å få plass når dere vil.

 

Tilgang til undergrunns installasjonene (LHC, ATLAS, ALICE, CMD og LHCb) er vanligvis ikke gitt til publikum. Forrige helg var opendays, Gangen før det, da publikum fikk komme under jorden var 5-6 år siden en gang. Så det hører til sjeldenhetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært inne i CERN. Det hadde vært kult å ha gjort, men jeg tviler noe på at jeg kommer til å ta guts til meg for å få oppleve det, eller om jeg er interessant nok til å få passere inn. Hva kan jeg bidra med egentlig. Gode 2FY kunnskaper og middels 3FY kunnskaper, er det noe liksom?

 

De trenger ikke bare fysikere der nede, hvis det er "jobb" du er ute etter. Hvis du bare vil på besøk har de sommer-program for studenter(data, fysikk etc..), og ellers om du er heldig og får cern-relatert bachelor- eller masteroppgave, og i den anledning får komme på besøk :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...