Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix DMC-GX7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg savner, er en i kamerabaggen min ;)

 

edit: Litt korrekturlesning på morgenenen:

 

GX7 har forøvrig et kontrollhjul rundt søkeren som kan brukes for zooming med optikk med motorisert zoom.

 

Det skal vel være utløseren du mener?

 

Panasonic har ingen 35-200mm f/2.8 foreløpig. Men det hadde vært snasent ;)

 

Takk for en fin og detaljert test. Fikk ikke mindre lyst på en nå :)

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har dere ikke sammenliknet med Samsung NX300?

 

Hvilke kameraer vi skal sammenligne med er ofte et vanskelig valg. GX7 har innebygd søker som en av de store endringene fra tidligere kompakte mFT-modeller. Vi valgte derfor ut sammenligningskameraer som helst har innebygd søker, eller i hvert fall mulighet for søker. Det har ikke NX300 og vi brukte NX20 i stedet. Det hadde også vært interessant med for eksempel NEX-6 og et Fuji-kamera, men det blir veldig mye på en side med mange sammenligningskameraer. Ønsker du å se bilder fra andre kameraer enn de som er med i testen kan du jo hente opp testen av det du savner i en annen nettleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner et dynamisk system der man kan velge 2-3 kameraer dere har testet og få opp en automatisk sammenlikning av både specs, vurderinger, bildekvalitet osv.

 

Men jeg skjønner at det krever en del jobb fra deres side.

Det hadde selvsagt vært flott og hadde også redusert arbeidsmengeden for hver test, men det er sannsynligvis også en meget omfattende jobb for å få bra. Jeg kjenner ikke hva som utvikles til enhver tid, men spesifikasjonene er det mulig å sammenligne i prisguidens system. Å få til tilsvarende for testbildene virker ikke sannsynlig på kort sikt.

Lenke til kommentar

GX7 virker og ser helt fantastisk ut!

 

Når man i disse dager kan velge mellom GX7, GH3, G6, E-M1 og E-M er det vanskelig å forstå at speilrefleks fortsatt selger bedre enn M43. I tillegg er de eldre modellene gått kraftig ned i pris, så her er det noe for alle.

 

Panasonic 42,5 1.2 kommer i desember så dette lover virkelig godt for oss som verdsetter fantastisk bildekvalitet og lav vekt!

Lenke til kommentar

Flott test med mye nyttig informasjon. Toppmodellene fra Olympus og Panasonic har blitt så avanserte at man lett fyller en hel test-artikkel bare på å ramse opp funksjonene. Her har det heldigvis blitt plass til noen egne synspunkter også.

 

Jeg skulle gjerne sett at bildekvaliteten var et symbolsk hårstrå bedre enn GH3/E-M5. Det er den nok ikke. Men den er akkurat bra nok, og forskjellene mellom disse kameraene er uansett så små at man ikke vil kunne skille de på bildekvalitet ved praktisk bruk.

 

Når det gjelder hvilket m4/3-kamera som er det beste så langt er jeg ikke helt enig i konklusjonen. For noen fotografer vil faktisk GX7 være det beste verktøyet. Det kommer ann på hvilke egenskaper man trenger. Ikke alle proffer trenger værtetting for eksempel.

Her er et par eksempler på ting som GX7 gjør bedre enn GH3.
- Mekanisk lukker (1/8000 sek maks. Og GH3 har dessuten ubrukelige 1/160 sek synk tid).

- Bedre skjerm og søker.

- Focus peaking! (for alle oss med manuell optikk)

- Innebygget stabilisator.

I forhold til E-M1:

- Elekstronisk lukker: Lydløs - virbrasjonsfri - Ta 100.000 bilder uten å tenke på slitasje.
- Fokus peaking som ikke går ut over skjermvisningen (senker frame rate).

- Innebygget timelaps-funksjon uten håpløs begrensning på antall bilder.

- Bedre wi-fi-funksjonalitet (per i dag).

- Bedere video-egenskaper som også støtter europeisk frame rate.

 

Dessuten er GX7 penest!

Joda, kan godt innrømme at jeg er litt innhabil siden dette snart blir mitt neste leketøy :D

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Jeg lekte litt med kameraet forrige helg i Polen (i en Saturn-forretning). Tviler ikke på at kameraet har høy IQ men for meg fremstod det som en leke sammenlignet med mitt Fuji X20 (jeg snakker og byggekvaliteten, det fysiske inntrykket). Jeg ville nok hatt problemer med å ta det "på alvor".

Lenke til kommentar

Jeg lekte litt med kameraet forrige helg i Polen (i en Saturn-forretning). Tviler ikke på at kameraet har høy IQ men for meg fremstod det som en leke sammenlignet med mitt Fuji X20 (jeg snakker og byggekvaliteten, det fysiske inntrykket). Jeg ville nok hatt problemer med å ta det "på alvor".

 

At Fujifilm og Pansonic har ganske forskjellige designfilosofier er det liten tvil om, men at GX7 skulle virke mindre seriøst enn X20 har jeg vanskelig for å forstå. GX7 har imidlertid noen finesser som X20 mangler som utbyttbar optikk samt vridbar skjerm og søker og det er klart at alt som kan vris eller byttes ut gir noen svakheter i forhold å ha alt fastmontert.

Lenke til kommentar

Jeg lekte litt med kameraet forrige helg i Polen (i en Saturn-forretning). Tviler ikke på at kameraet har høy IQ men for meg fremstod det som en leke sammenlignet med mitt Fuji X20 (jeg snakker og byggekvaliteten, det fysiske inntrykket). Jeg ville nok hatt problemer med å ta det "på alvor".

Jeg har brukt Fuji X10 et par ukers tid (samme byggekvalitet som X20) og har klådd på en GX7 i en snau time, og jeg må si meg uenig. Jeg synes GX7 ga et vel så godt inntrykk, om enn ikke bedre. Sammenligner vi med Fuji X-E1, så er det mer likt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...