Gå til innhold

Se blinkskuddene fra fotovandringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter en første gjennomgang av bildene, er min klare favoritt:

Kyrre Gjerstad fra Bergen, med et sjeldent godt portrett av kvinne med katt! :)

Jeg syntes også dette var ett ganske godt bilde.

 

Men: jeg må si meg relativt skuffet over en del av vinnerbildene fra enkelte byer. Det er tydelig at de lokale juryene var av ekstremt forskjellig kvalitet. For all del, flere gode bilder her, men en god del ble jeg direkte overrasket over flere av utvelgelsene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men: jeg må si meg relativt skuffet over en del av vinnerbildene fra enkelte byer. Det er tydelig at de lokale juryene var av ekstremt forskjellig kvalitet. For all del, flere gode bilder her, men en god del ble jeg direkte overrasket over flere av utvelgelsene.

I og med det er lokale fotoklubber med i juryene, så vil nok det også farge utvelgelse av bilder. Jeg er med i Asker og Bærum fotoklubb, og vi får andre fotoklubber til å juryere årskonkurransen vår. Og det er stor forskjell i hvilke bilder de foretrekker. En klubb har kanskje forkjærlighet for natur, andre protrett osv.

Lenke til kommentar

I og med det er lokale fotoklubber med i juryene, så vil nok det også farge utvelgelse av bilder. Jeg er med i Asker og Bærum fotoklubb, og vi får andre fotoklubber til å juryere årskonkurransen vår. Og det er stor forskjell i hvilke bilder de foretrekker. En klubb har kanskje forkjærlighet for natur, andre protrett osv.

Ja, det gikk hvertfall veldig tydelig frem syntes jeg. Men det er klart, det er vel nesten slik det blir under en slik konkurranse.

Litt OT, men er du fornøyd med A&B fotoklubb? Jeg vurderer å finne meg en klubb, men fortsatt usikker om det er noe å hente for meg.

Lenke til kommentar

Ja, det gikk hvertfall veldig tydelig frem syntes jeg. Men det er klart, det er vel nesten slik det blir under en slik konkurranse.

Litt OT, men er du fornøyd med A&B fotoklubb? Jeg vurderer å finne meg en klubb, men fortsatt usikker om det er noe å hente for meg.

Ettersom jeg sitter i styret til ABF, så er jeg vel ikke akkurat uhildet ;) Du kan jo komme på neste medlemsmøte og ta en titt - det er gratis og uforpliktene.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg sitter i styret til ABF, så er jeg vel ikke akkurat uhildet ;) Du kan jo komme på neste medlemsmøte og ta en titt - det er gratis og uforpliktene.

Muligens en smule uhildet ja, men det er da godt å vite at det er noen man kan klage til.

Ser ut som dere har hatt siste møte for året, så da er det mulig jeg stikker innom over sommeren. Tror jeg kunne hatt godt av å møte flere fotointeresserte mennesker :p

Lenke til kommentar

Muligens en smule uhildet ja, men det er da godt å vite at det er noen man kan klage til.

Ser ut som dere har hatt siste møte for året, så da er det mulig jeg stikker innom over sommeren. Tror jeg kunne hatt godt av å møte flere fotointeresserte mennesker :p

Gjør det.

 

Et råd som kan anbefales alle - stikk innom den lokale fotoklubben.

Lenke til kommentar

Men: jeg må si meg relativt skuffet over en del av vinnerbildene fra enkelte byer. Det er tydelig at de lokale juryene var av ekstremt forskjellig kvalitet. For all del, flere gode bilder her, men en god del ble jeg direkte overrasket over flere av utvelgelsene.

Vel, det er lett å henge andres bilder på rustne knagger.

 

Det er nok heller ikke like enkelt å finne noe som peker seg ut i en mengde når en daffer rundt i en by med stoppeklokke, det meste er gjort tusen ganger før i en eller annen variant. Men det er helt klart at utvelgelse er subjektivt preget, på godt og vondt. Kanskje burde utvelgelsene vært begrunnet - men valgene ville nok blitt de samme uansett, man tilpasser som regel bare begrunnelsen i ettertid til ens egen subjektive smak med noe som kan rettferdiggjøre ens valg.

 

Men slik vil det alltid være med foto, noe liker det uttrykket, andre ikke og heller noe annet i en evig karusell. Man får ta slike avgjørelser for det de egentlig står for - og ihvertfall ikke som en mal for et eller annet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, det er lett å henge andres bilder på rustne knagger.

 

Det er nok heller ikke like enkelt å finne noe som peker seg ut i en mengde når en daffer rundt i en by med stoppeklokke, det meste er gjort tusen ganger før i en eller annen variant. Men det er helt klart at utvelgelse er subjektivt preget, på godt og vondt. Kanskje burde utvelgelsene vært begrunnet - men valgene ville nok blitt de samme uansett, man tilpasser som regel bare begrunnelsen i ettertid til ens egen subjektive smak med noe som kan rettferdiggjøre ens valg.

 

Men slik vil det alltid være med foto, noe liker det uttrykket, andre ikke og heller noe annet i en evig karusell. Man får ta slike avgjørelser for det de egentlig står for - og ihvertfall ikke som en mal for et eller annet.

 

Tor

Jeg kan sikkert henge mine egne bilder på rustne knagger også, og det gjør jeg ofte nok.

 

For alt jeg vet kan det hende det heller ikke var mange deltakere i enkelte av byene, men min mening er nå uansett at det var merkelige valg noen steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mine favoritter er Snegle på valmue fordi den er så teknisk god og godt å se på, gutt som skriver i SH fordi den fanger konsentrasjonen og har en spesiell ro, øyet med speilbilde av damen fordi den er underfundig og veldig etter tema. Og den jeg syntes er er mest vågal og fortjener å nevnes er buksene på knærne fordi den er gjenkjenbar og det er overraskende å se den i et foto. Det er også flere gode som kunne nevnes, men disse pekte seg ut for meg :)

Lenke til kommentar

Resten var ikke mye å rope hurra for. Mye snapshots, og alt for mange late tolkninger av oppgaven.

Det plager ikke meg at det blir mye snapshots og late tolkninger av oppgaven i en setting som nasjonal fotovandring. Dette er et primært et tiltak for å få folk til å komme seg ut å fotografere og treffe likesinnende.

 

Og det er ikke alltid like lett å finne på noe kreativt når man går ute med mange mennesker.

Lenke til kommentar

For all del, jeg ser at terskelen må legges lavt om man skal få folk til å delta, men jeg var overrasket over at dette faktisk var vinnerne, ikke bare et tilfeldig utvalg. Da lurer jeg litt på hva som ble forkastet.

 

Det er gode bilder innimellom, men jeg syns de druknet i haugen av bilder hvor folk har knipset noe vilkårlig ved nærgrensen. Det er jo en konkurranse, tross alt.

Lenke til kommentar

Jeg var selv med på denne fotovandringen og en av mine favoritter etter en rask gjennomgang av alle bildene var vinnerbildet av jenta og paraplyen fra Fredrikstad.

 

Ellers er det som vanlig også mye groms, men det er vel smak og behag.

 

Pleier normalt ikke å like bilder av søte unger/dyr etc. da jeg synes mange av dem er så uhorvelig overflatiske og kjedelige, men hun jenta under paraplyen syntes jeg var flott. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...