Gå til innhold

Se blinkskuddene fra fotovandringen


Anbefalte innlegg

Hadde jeg kommet hjem med samtlige bilder i linkene over hadde jeg nok slettet 95 % umiddelbart. Men det blir kanskje smak og behag. Synes uansett det er merkelig at f.eks. noen helt ordinære hundeportretter (som ikke skiller seg ut fra noe som helst av hundeportretter) kan hevde seg.

 

Og her var det mye av den typen bilder.

 

På den annen side: Ikke vet jeg hva oppgavene var og ikke vet jeg om det var 2 fotografer som deltok i hver by, eller om det var 100.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig trist at det blir mye kritikk av denne konkurransen som etter mitt skjønn var ment som en uhøytidelig greie for mindre proffe og amatører/hobbyfotografer. De fleste av oss forstår at alt har med smak og behag å gjøre - og sånn er det bare - vi kan ikke like det samme. Temaet var Tett på - om det var tett på som makro, tett på et menneske, tett på noen følelser var opptil deltakerne å avgjøre. Jeg vil tror at ethvert bilde som ble tatt hadde en misjon for fotografen og at det ligger både følelser og jobb rundt dette. Det var over 2000 bilder å velge mellom og hver av deltakerne fikk delta med 3 stk. så kan man jo regne seg frem til at det gjennomsnittlig var stor deltagelse i alle byer . For meg som ren hobbyfotograf var det en artig opplevelse, og jeg syns også det var utrolig mange flotte bilder og mye forskjellige varianter av temaet "Tett på". Takk til arrangørene, og håper alle fortsetter å kose seg med foto uansett om bilde gikk til topps eller ikke. Det er hva bilde betyr for meg, stemningen rundt det og hele opplevelsen jeg hadde rundt det som gir gleden med det. Og at noen andre også synes det er fint - ja det gir jo en dobbel gevinst. Alle kan ikke like det samme - men aksepter forskjellen da:-) Lykke til alle sammen!! Jeg var så heldig at jeg fikk en 5 plass lokalt - lykkefølelse for meg!!!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig i kritikken av bildene som er finalister. Det er mye rart innimellom. Men det er vel slik det blir når det er mange forskjellige juryer. Eneste jeg syns er rart er at jeg leverte et bilde som er så å si det samme som vinneren i en annen by. Dette kom ikke med blandt de 6 i min by, men jeg fikk med et annet bilde på 3 plass i stedenfor. Så sånn sett er jeg fornøyd da :)

Lenke til kommentar

Nå var vel ikke dette ment som kritikk mot fotovandringen. I hvert fall ikke fra min side. Jeg forventet bare ikke en såpass stor grad av det jeg synes ser ut som lite gjennomtenkte "snapshots" som vinnere i denne typen konkurranser, og ble derfor litt overrasket.

 

Men nå tror jeg heller ikke jeg hadde egnet meg spesielt godt i en jury, så hva vet jeg. :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes bildet til Ulf Greger var en av de jeg likte best, men skulle ønske han la til en mer "retro" effekt på bildet. Bildet virker liksom så moderne og jeg får helt andre assosiasjoner når jeg ser soldaten og jeepen etc.

 

Men for all del et meget flott bilde og bedre enn det jeg fikk til den dagen, men det viktigste er jo det sosiale. (Selv om det bare er "tapere"som kan si noe slikt, hehe)

Lenke til kommentar

Noen byer fikk inn så lite som 30-40 bilder, mens Oslo fikk ca 325 bilder. Uansett utgangspunkt skal 16 ulike juryer velge ut seks bilder som går videre, så det sier seg selv at hva hver jury har å velge mellom, og hvordan de tolker oppgaven og vurderer de innsendte bildene vil variere.

 

Skulle en enkelt jury valgt 96 bilder av de drøye 2000 som ble sendt inn til sammen, ville man endt opp med et ganske annet finaleutvalg enn man gjør slik konkurransen er lagt opp nå. Men da ville mange av de deltagende stedene heller ikke vært representert i finaleomgangen, noe som er litt av poenget.

 

Hensikten med fotovandringen har alltid vært todelt:

1) Få folk opp av TV-stolen og ut i gatene med kamera i neven.

2) Få støtte i form av penger og oppmerksomhet til de ulike lokale fotoklubbene.

 

Japan Photo kunne gjort atskillig mer og mer effektv reklame for pengene og ressursene de bruker på dette ved å bruke dem på en annen måte, og Akam kunne brukt sine redaksjonelle ressurser på ting som gir flere klikk og bedre lesertall, om det var det som var poenget.

 

Ikke alle positive effekter kan dog måles, noe som også er grunnen til at jeg ønsket å fortsette med årets fotovandring, selv om jeg egentlig har sluttet i Akam. Å skrive artikkelen der de nasjonale vinnerbildene presenteres blir faktisk det siste offisielle jeg gjør for Akam.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som en av vinnerne kjenner jeg at en del av kommentarene deres lenger oppe tar fra meg noe av gleden over å ha blitt plukket ut. En jury vil vel alltid ha noen objektive kriterier og en hel masse subjektive vurderinger...?! Hvem kan påberope seg retten til å vite BEST?!

 

Nei, i stedet for å miste motet over ulike kommentarer vil jeg heller glede meg over å ha blitt lagt merke til av juryen, og tenker kanskje noen er bittelitt sjalu...?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ærlig talt juryen til Bodø var elendig. Bilde nummer tre var ok, men resten var enten overredigerte eller bare dårlige bilder. :/

 

Er ikke fotografering herlig?

Jeg sliter selv med å forstå visse juryer, men jeg likte vinnerbildene fra Bodø

Nå har jeg mye å lære om vurdering av bilder og hva som tradisjonelt sett er bra og ikke bra.

Men jeg vet likevel hva jeg liker, og Bodø falt i smak. Og det er en setning jeg aldri trodde jeg skulle skrive :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en av vinnerne kjenner jeg at en del av kommentarene deres lenger oppe tar fra meg noe av gleden over å ha blitt plukket ut. En jury vil vel alltid ha noen objektive kriterier og en hel masse subjektive vurderinger...?! Hvem kan påberope seg retten til å vite BEST?!

 

Nei, i stedet for å miste motet over ulike kommentarer vil jeg heller glede meg over å ha blitt lagt merke til av juryen, og tenker kanskje noen er bittelitt sjalu...?!

Jeg synes så absolutt du skal glede deg over seieren (Gratulerer forresten!) :)

 

Jeg var selv med på denne fotovandringen og jeg fikk faktisk to av bildene mine publisert i lokalavisen hvor det ene gikk nesten over en dobbel side. Jeg synes faktisk dette var ganske morsomt og er fornøyd med det. Jeg ble heller ikke veldig fornøyd med egne bilder fra den dagen så jeg forventet heller ikke noe seier :)

 

Så fra min side er det ingen sjalusi for jeg vet at dette er smak og behag. Hvis Northug går i mål med vinnertiden sa HAR han faktisk vunnet og er verdens/norges beste der og da. Hvis en fotograf går av med en seier i en konkurranse så blir det mer synsing basert på egne meninger fra folk i juryen. Her er det ingen klokke som måler tiden, men en gjen fotointeressertere som har forskjellige meninger etc.

 

Derfor så er ikke det å vinne i fotokonkurranser så veldig viktig for meg. Det aller viktigste for meg er at jeg tar bilder jeg SELV liker (uavhengig av hva andre mener). Hadde jeg vunnet med et slikt bilde hadde jeg blitt veldig fornøyd.

 

Men når man får et tema og forholde seg til og man går ut og fotograferer på "ordre" for å delta i en konkurranse så er ikke dette så mye som trigger meg desverre. Grunnen til at jeg var med på dette var for det sosiale og for å trigge fotointeressen samt slå av en fotoprat blandt folk jeg har blitt kjent med de siste årene.

 

Jeg synes uansett du skal glede deg over seieren og noe riktig har du nok gjort siden nettopp DITT bilde ble plukket ut. Hva jeg eller andre mener om bildet ditt er ikke så viktig. Det viktigste er at du tok et bilde du kunne stå inne for som attpåtil ble trukket ut som vinnerbilde. :)

 

Så gretulerer med seieren! Det er aldri feil og vinne :)

Lenke til kommentar

Som en av vinnerne kjenner jeg at en del av kommentarene deres lenger oppe tar fra meg noe av gleden over å ha blitt plukket ut. En jury vil vel alltid ha noen objektive kriterier og en hel masse subjektive vurderinger...?! Hvem kan påberope seg retten til å vite BEST?!

 

Nei, i stedet for å miste motet over ulike kommentarer vil jeg heller glede meg over å ha blitt lagt merke til av juryen, og tenker kanskje noen er bittelitt sjalu...?!

 

Det var i hvert fall ikke min intensjon at noen skulle føle seg truffet av det jeg skrev, og denne typen kritikk (i den grad de generelle betraktningene et par-tre av oss skrev over kan kalles kritikk) må man vel nesten gjøre regning med uansett når man deltar i en konkurranse. Jeg tror ikke jeg har sett det bli linket til en eneste konkurranse innen foto der vinnerbildene ikke har blitt diskutert, enten fordi noen mener de er gode eller fordi andre mener de ikke er gode.

 

Det er bare sånn det er, og det synes jeg vel også man bør tåle uten at denne typen kommentarer bør fjerne noe som helst av gleden man føler ved å ha vunnet.

 

Foto er subjektivt. Sånn er det.

 

Og du har vunnet noe. Det har ikke jeg. Skulle jeg engang vinne noe håper jeg folk likevel kan være uenige om hvorvidt bildet jeg vant med er noe å snakke om eller ikke. Full enighet rundt noe så subjektivt som et fotografi er ikke bra.

 

Uansett: Gratulerer! :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...