Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Koke i plast vs koke i aluminium. Hva er værst?


amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kammerater lager øl. Vørteren skal koke i en time, og det er snakk om for store kvanta til å få plass i en vanlig gryte.

 

All den tid vi ikke klarer å finne noen egnet gryte i stål, står det mellom aluminium + gassbrenner og plast (food grade) + varme-elementer . Hva er værst?

 

Aluminium sies å forårsake alzheimers og demens...

 

Plast sies å forårsake kreft, hormonforstyrrelser og ufruktbarhet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å dele opp batchen? Hvis dere skal humle selv, noe jeg antar siden dere skal koke i en time, så gjør det også at dere kan prøve ut litt ulike humlesammensetninger for å få litt forskjellige typer øl. Det tar jo dog selvsagt litt mer tid.

 

Ellers var det nytt for meg at aluminium forårsaker demens? Bruker nå en aluminiumskjele til brygging jeg da...

Lenke til kommentar

Hvis dette er veldig viktig for deg så er Pyrex-glass det som er best å bruke. Ellers kommer du langt med 18/10-stål. Alu-kasseroller er en uting. Se gjerne i bunnen på dem over tid, så kan du jo lure på hvor den aluminiumen ble av. 18/10 stål er rimelig robust og hardt og lekker lite og det får du tak i ganske rimelig for relativt store kasseroller beregnet på storkjøkken. Plast må alltid tilsettes kjemikalier for å endre egenskapene og disse vil lekke, men det er værst på myke plasstyper. Det er langtidseksponeringen som har noe å si, ikke en batch med vørt hvert skuddår.

Lenke til kommentar

vel, det er nok snakk om mer øl enn en batch hvert skuddår. Selv om jeg ikke har tenkt til å drikke øl hver dag, så har jeg tenkt til å slutte å kjøpe øl i butikken. Man har jo ikke spesielt mye kontroll på hvordan butikkøl er fremstilt heller, men nå som jeg har muligheten vil jeg gjerne gjøre det riktig...

 

Store kaseroller for storkjøkken er tingen, jeg skal ta en titt på storkjøkkensjappene, takk for tips!

 

Ang. oppdeling: dette er uaktuelt. Akkurat nå jobber vi med å få opp produktiviteten, altså antall liter vi klarer å produsere i løpet av en kveld. Å dele opp er feil vei å gå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...